کد خبر: ۷۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۵ - 19 July 2016
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) کمتر از یک واحد و شاخص بازار اول 25 واحد رشد کرده و در مقابل شاخص کل (هم وزن) چهار واحد، شاخص قیمت (هم وزن) سه واحد، شاخص آزاد شناور 231 واحد و شاخص بازار دوم 136 واحد افت کرده است.
شاخص کل بورس امروز (دوشنبه) با دو واحد رشد به رقم 74 هزار و 196 واحد رسید.

به گزارش ایرنا، معاملات امروز بازار سرمایه که از صبح امروز تحت تاثیر گزارش منفی بانک ملت با روندی بدبینانه دنبال می شد و حتی در ساعت 12 ظهر با 77 واحد کاهش در پله 74 هزار و 116 واحدی ایستاده بود، در دقیقه های پایانی بهبود یافت و در نهایت با دو واحد رشد به کار خود پایان داد.

نمادهای کگل (معدنی و صنعتی گل گهر)، اخابر (مخابرات)، وامید (گروه سرمایه گذاری امید)، فخاس (فولاد خراسان) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، اما نمادهای پارسان (شرکت نفت و گاز پارسیان) و خساپا (سایپا) بیشترین تاثیر منفی را شاخص برجا گذاشتنتد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) کمتر از یک واحد و شاخص بازار اول 25 واحد رشد کرده و در مقابل شاخص کل (هم وزن) چهار واحد، شاخص قیمت (هم وزن) سه واحد، شاخص آزاد شناور 231 واحد و شاخص بازار دوم 136 واحد افت کرده است.

حق تقدم داروسازی دکتر عبیدی، نورد و قطعات فولادی، حق تقدم فولاد خراسان، معدن بافق و معدنی و صنعتی گل گهر دارای بیشترین افزایش قیمت بودند.

همچنین بیشترین کاهش قیمت نیز به حق تقدم معدنی و صنعتی چادرملو، لنت ترمز ایران، سیمان هگمتان، سرمایه گذاری صنعت و معدن و سرمایه گذاری سایپا تعلق داشت.

** آمادگی بازار سرمایه برای صعود
ایمان مقدسیان تحلیلگر بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت شاخص کل بورس، گفت: اگرچه حجم معاملات در بورس، افزایش مختصری داشته اما تغییر مهمی را نشان نمی دهد و هنوز با بازار کم حجمی مواجه هستیم.

وی درباره معاملات امروز (دوشنبه) بازار سرمایه، افزود: امروز انتشار گزارشی درباره بانک ملت، تاثیر منفی بر وضعیت معاملات گذاشت و سبب شد وضعیت معاملات در گروه بانک منفی شود.
این تحلیلگر بازار سرمایه درباره رشد 326 واحدی شاخص بورس در روز گذشته (یکشنبه) نیز گفت: گزارشی دیروز از وضعیت سوددهی پالایشگاه شیراز منتشر شد که تاثیر مثبت بر وضعیت معاملات گروه پالایشی و در نتیجه کل شاخص داشت.

مقدسیان ادامه داد: وضعیت برخی گروه ها و نمادهای بورسی، ارتباط زیادی به قیمت های جهانی محصولات دارد که از جمله آنها می توان به گروه فلزات اشاره کرد و بر این اساس شاهد هستیم در روزهای اخیر به علت رشد جهانی قیمت فلز «روی»، نمادهای مرتبط در بورس تهران نیز با رشد قیمت مواجه شده اند.

تحلیلگر بازار سرمایه به رشد قیمت برخی نمادهای کوچک در بورس اشاره کرد و گفت: برخی از این شرکت ها به علت دسترسی به اطلاعات بنیادی یا تغییر گروه سهامداران و هیات مدیره و یا ورود پول های قابل توجه با رشد مواجه شده اند.

مقدسیان می گوید، به علت طولانی شدن روند رکود، آمادگی رشد در بازار سهام وجود دارد، اما برای شروع حرکت صعودی نیاز به انگیزه دارند که این انگیزه می تواند با ارایه گزارش های مالی مطلوب و یا رشد قیمت های جهانی همراه باشد.

وی به کمبود نقدینگی شرکت ها اشاره کرد و گفت: بررسی وضعیت معاملات بازار سرمایه نشان می دهد پس از رشد قیمت برخی سهام، سهامداران حقوقی آنها اقدام به فروش سهام خود کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: فروش سهام توسط سهامداران حقوقی نشان دهنده کمبود نقدینگی آنهاست و در واقع این سهامداران عمده با هدف جذب نقدینگی، سهام را به فروش می رسانند.

مقدسیان درباره نقش برگزاری مجمع شرکت های بورسی در روزهای آتی و تاثیر آن بر روند حرکت شاخص بورس، افزود: انتظار می رود در برخی نمادها و گروه ها، گزارش های مثبتی ارایه شده و درنتیجه معاملات آنها رونق بگیرد، اما پیش بینی می شود برخی گروه های بورسی مانند بانک ها و پتروشیمی ها نتوانند گزارش های امیدوارکننده ای ارایه کنند.

به گزارش ایرنا، وضعیت معاملات بازار سرمایه در روزهای اخیر، وضعیت با ثباتی یافته و حتی اندکی بهبود یافته است و با وجود کاهش در برخی مقاطع، شاهد سقوط قابل توجهی نبوده ایم.
به نظر کارشناسان، نزدیک شدن به فصل برگزاری مجمع شرکت های بورسی و انتظار برای ارایه گزارش های سه ماهه شرکت ها از دلایل اصلی ایجاد رکود و انتظار در بازار سرمایه به شمار می رود.

** داد و ستد بیش از 352 میلیون اوراق بهادار در فرابورس 

به گزارش فرابورس، در معاملات امروز، 352 میلیون و 420 هزار ورقه بهادار به ارزش 875 میلیارد و 690 میلیون ریال در 22 هزار و 816 نوبت معامله شد. 

صنایع بهداشتی ساینا در کنار گسترش سرمایه گذاری ایرانیان و توسعه خدمات بندری سینا بیشترین افزایش قیمت سهم را داشتند، در حالی که سهام شرکت های روان فن آور و نفت ایرانول با بالاترین کاهش قیمت مواجه شدند. 

بیشترین حجم و ارزش معاملات امروز در اختیار مدیریت انرژی تابان هور با خرید و فروش 17 میلیون و 700 هزار سهم بود که ارزش آن معادل 35 میلیارد ریال شد. 

همچنین آیفکس (شاخص فرابورس) با حدود یک واحد افت، عدد 771.9 واحد را نشان داد و نمادهای ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی زاگرس تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. 
در بازار اول 30 میلیون ورقه بهادار به ارزش 52 میلیارد و 340 میلیون ریال داد و ستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات در نماد تابان هور اتفاق افتاد. 

همچنین 80 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 204 میلیارد و 960 میلیون ریال خرید و فروش شد. 
اوراق تسهیلات مسکن در روز دوشنبه در محدوده 896 هزار تا 940 هزار ریال معامله شد و نماد آبان ماه 93، بیشترین افت قیمت را در میان نمادهای اوراق تسهیلات نشان داد. 

همچنین، صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله یک میلیون سهم بالاترین حجم معاملات صندوق های قابل معامله را به خود اختصاص داد. 

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم معاملات متعلق به اوراق اجاره چادرملو بود همچنین در مجموع یک هزار و 175 میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در این بازار داد و ستد شد. 
نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد، شرکت پالایش نفت تهران، شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد و شرکت پتروشیمی امیرکبیر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شد. 

در پایان معاملات امروز، نمادهای معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و شرکت اعتباری کوثر مرکزی و شرکت بانک سرمایه برای برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام، نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت در اطلاعات پیش بینی سود هر سهم سال مالی 1395 و نماد معاملاتی شرکت بیمه کوثر برای برگزاری مجامع عمومی فوق العاده و عادی سالیانه صاحبان سهام در روز چهارشنبه، متوقف شد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: