کد خبر: ۷۶۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۲۶ تير ۱۳۹۵ - 16 July 2016
بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی بیمه ، شرکت بیمه می تواند آن دسته از نمایندگان حقیقی که اجازه صدور بیمه نامه ندارند و فقط امکان بازار یابی دارند را از شرط داشتن دفتر کار معاف کند.
 بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی بیمه ، شرکت بیمه می تواند آن دسته از نمایندگان حقیقی که اجازه صدور بیمه نامه ندارند و فقط امکان بازار یابی دارند را از شرط داشتن دفتر کار معاف کند.

معیار رتبه بندی نمایندگانی که سابقه فعالیت زیادی دارند و همچنین شرکتهای دارای پرتفوی بالا با شرکت بیمه ای که تازه تاسیس است کاملا متفاوت خواهد بود علاوه بر اینکه نحوه رتبه بندی نمایندگان حقیقی و حقوقی نیز متفاوت است در این راستا تعیین معیارها و شاخص های رتبه بندی نمایندگان برعهده خود شرکتهای بیمه قرار داده شد.

 رحیم مصدق ، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در گفتگو با ریسک نیوز به جزئیات رتبه بندی نمایندگان شرکتهای بیمه اشاره کرد و گفت:در آیین نامه 75 پیش بینی شده بود که نمایندگان شرکتهای بیمه بر اساس دستورالعملی که بیمه مرکزی تهیه می کند رتبه بندی شوند در این راستا همکاران بیمه مرکزی با نظر خواهی از شرکتهای بیمه و سندیکای بیمه گران دستورالعملی را تهیه کرده بودند و حتی در مراحل ابلاغ به شرکتهای بیمه بود اما با توجه به بازخوردهایی که از شرکتهای بیمه دریافت شد به این جمع بندی رسیدیم که از آنجا که نمایندگان شرکتهای بیمه با توجه به وضعیت ، سابقه فعالیت و پرتفوی تفاوتهای قابل توجهی با یکدیگر دارند،سطح بندی آنها با توجه به یک دستورالعمل ابلاغی و یکسان امکان پذیر نیست. وی افزود : با بررسی مجددی که در بیمه مرکزی انجام شد ،این جمع بندی حاصل گردید که رتبه بندی نمایندگان به شرکتهای بیمه واگذار شود و هر شرکت نمایندگانش را با توجه نحوه عملکرد ، سابقه فعالیت و میزان پرتفوی  بر اساس ضوابط مد نظر خود سطح بندی کند.

مصدق تاکید کرد: این موضوع د رجلسه قبلی شورای عالی بیمه به عنوان یک پیشنهاد مطرح شد و در این راستا آیین نامه 75 به نحوی اصلاح شد که رتبه بندی و درجه بندی نمایندگان به شرکت بیمه واگذار شود و شورای عالی بیمه نیز با این پیشنهاد موافقت و آن را تصویب کرد.

این مقام مسوول در بیمه مرکزی اذعان داشت: با توجه به اصلاحی که در آیین نامه صورت گرفت تعیین معیارهای رتبه بندی نیز بر عهده خود شرکت قرار گرفته است.

به گفته وی بدون شک معیار رتبه بندی نمایندگانی که سابقه فعالیت زیادی دارند و همچنین شرکتهای دارای پرتفوی بالا با شرکت بیمه ای که تازه تاسیس است کاملا متفاوت خواهد بود علاوه بر اینکه نحوه رتبه بندی نمایندگان حقیقی و حقوقی نیز متفاوت است در این راستا تعیین معیارها و شاخص ها نیز برعهده خود شرکتهای بیمه قرار داده شد.وی در عین حال تاکید کرد: البته بیمه مرکزی در صورت لزوم بر نحوه انجام کار نظارت خواهد کرد اما در نهایت با اعتماد به شرکتهای بیمه این رتبه بندی به آنها واگذار شد.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در حاشیه پنل تخصصی  نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ریسک نیوز از مصوبه دیگر جلسه اخیر شورای عالی بیمه خبر داد وگفت: یکی از شرکتهای بیمه پیشنهادی ارایه داد مبنی بر اینکه تعداد زیادی از افرادی که مایل به فعالیت در حرفه نمایندگی بیمه هستند بضاعت تهیه دفتر نمایندگی را ندارند ، در این راستا پیشنهاد گردید که شرط داشتن دفتر برای داشتن پروانه نمایندگی حذف شود.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد با همفکری شرکتهای بیمه و سندیکا بررسی شد ،تصریح کرد : در حال حاضر داشتن دفتر برای نمایندگان بیمه عمر طبق مقررات موجود الزامی نیست در این راستا جهت اینکه افراد تحصیل کرده علاقمند به ورود به حرفه نمایندگی بیمه هستند اما امکانات مالی لازم جهت تهیه دفتر را ندارند ، جهت تسهیل در روند کار  این پیشنهاد به شورای عالی ارایه شد که در این زمینه نیز اختیار با شرکت بیمه باشد .

معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی تاکید کرد : بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی بیمه به شرکتهای بیمه ابلاغ شد که شرکت بیمه می تواند آن دسته از نمایندگان حقیقی که اجازه صدور بیمه نامه ندارند و فقط امکان بازار یابی دارند را از شرط داشتن دفتر کار معاف کند. وی تشریح کرد: این تصمیم به اختیار شرکت بیمه قرار داده شده که نماینده حقیقی که فقط در حیطه  بازار یابی فعالیت می کند و حق صدور ندارد را از شرط داشتن دفتر معاف کند.

مصدق اذعان داشت:طبیعی است که این نماینده زمانی که اجازه صدور بیمه نامه را داشته باشد باید دفتر داشته باشد اما تا قبل از آن و بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی بیمه ، ان دسته از نمایندگان حقیقی که اجازه صدور ندارند و بازار یابی می کنند از داشتن دفتر معاف می شوند .

به گفته وی این مصوبه در جهت تسهیل ورود افراد علاقمند به حرفه نمایندگی صورت گرفته است .
بر اساس این گزارش شورای عالی بیمه در جلسه اخیر خود با اصلاح موادی از آیین نامه تنظیم امور نمایندگی (شماره ۷۵) تصویب کرد:
۱-    کمیته رسیدگی به تخلفات نمایندگان در شرکت های بیمه و هیئت حل اختلاف نماینده و شرکت بیمه مستقر در بیمه مرکزی موظف شدند در صورت صدور حکم لغو پروانه فعالیت نماینده، مدت محرومیت فعالیت نماینده متخلف در صنعت بیمه را مشخص نمایند.
۲-    درجه بندی نمایندگان به شرکت های بیمه واگذار شد.
۳-    نمایندگان بیمه بدون مجوز صدور بیمه نامه می توانند به تشخیص شرکت بیمه طرف قرارداد از داشتن دفتر نمایندگی معاف باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: