کد خبر: ۷۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۲۰ تير ۱۳۹۵ - 10 July 2016
هرچند موقعیت خاص شهری فرودگاه مهرآباد باعث شده برنامه‌ریزی برای آینده این فرودگاه با اما و اگرهای جدی روبه‌رو شود و بسیاری از برنامه‌های توسعه‌ای آن به منظور جلوگیری از گرفتن فضای شهر محدود می‌شود، اما هنوز آمارهای رسمی نشان از آن دارد که مهرآباد حتی در فضای بین‌المللی نیز توان رقابت با بزرگان این عرصه را دارد.
انتقال پروازهای بین‌المللی به فرودگاه امام خمینی (ره) و موقعیت مناسب این فرودگاه برای توسعه در حوزه‌های هوانوردی و اقتصادی باعث شده وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای توسعه این فرودگاه به کار ببندد.

توسعه‌ای که در حال حاضر در چند محور جداگانه در حال پیگیری است و می‌تواند در آینده‌ای نزدیک نام این فرودگاه را در صدر فرودگاه‌های پرترافیک منطقه قرار دهد.

تا آن زمان اما همچنان بار اصلی سفرها در ایران روی دوش فرودگاه مهرآباد خواهد بود. این فرودگاه در سال گذشته ۱۳ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۶۹۳ مسافر را جابه‌جا کرده که از این نظر به عنوان پرترافیک‌ترین فرودگاه ایران و البته نهمین فرودگاه پرتردد منطقه خاورمیانه و آفریقا شناخته شده است.

این فرودگاه قدیمی در سال ۲۰۱۵ میلادی در شرایطی توانسته یک رتبه یک رقمی در بین فرودگاه‌های برتر منطقه کسب کند که برای رسیدن به این رتبه باید با غول‌های جدید صنعت هوایی جهان دست و پنجه نرم می‌کرده است.

فرودگاه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس که با توجه به افزایش قابل توجه تعداد ایرلاین‌ها و هواپیماهای فعال در آن و البته در نظر گرفتن پروازهای ارتباطی (کانکشن) در طول این سال‌ها رشدی جدی را داشته‌اند در رتبه‌بندی جدید نیز همچنان در صدر قرار دارند.

براساس اطلاعات ارائه شده در سال ۲۰۱۵ از نظر تعداد نشست و برخاست هواپیماها فرودگاه‌های دوبی در امارات، ژوهانس بورگ در آفریقای جنوبی و دوحه در قطر سه فرودگاه پرترافیک این عرصه بودند.

فرودگاه مهرآباد نیز با ۱۰۹ هزار  ۷۵۰ پرواز در رتبه نهم این جدول قرار گرفته است. پس از آن فرودگاه‌های مشهد با ۵۹ هزار، امام خمینی (ره) با ۵۰ هزار و فرودگاه شیراز قرار گرفتند که به ترتیب رتبه‌های ۲۶، ۲۹ و ۳۹ پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های منطقه را از آن خود کردند.

درصد رشد نشست و برخاست‌ها در فرودگاه‌های ایران از دیگر شاخص‌های این گزارش امیدوارکننده‌تر بوده است. در این بین فرودگاه امام خمینی (ره) با رشد ۱۶ درصدی نسبت به قبل در رتبه دوم این جدول قرار گرفته و پس از آن فرودگاه‌های شیراز و مشهد با  رشد ۱۵ و ۶ درصدی به ترتیب در جایگاه‌های سوم و یازدهم این جدول قرار گرفته‌اند.

در حوزه ارسال و پذیرش بار نیز فرودگاه امام خمینی (ره) از دیگر فرودگاه‌های ایران پیشی گرفته و با ثبت ۱۳۵ هزار بار در رتبه پانزدهم این جدول قرار گرفته است. پس از آن فرودگاه‌های مهرآباد، مشهد و شیراز به ترتیب در رتبه‌های نوزدهم، بیست و یکم و سی‌ام این جدول جا گرفته‌اند.

در حوزه رشد پذیرش بار نیز فرودگاه دوحه، جده و تونس بیشترین رشد را داشته‌اند و فرودگاه امام خمینی (ره) ایران در رتبه پنجم این جدول قرار گرفته است. دراین بین فرودگاه مهرآباد با ثبت رشد منفی ۱۰ درصد در جایگاه بیست‌ویکم فرودگاه‌های منطقه قرار گرفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: