کد خبر: ۷۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۵ - 16 July 2016
بانكداري ايراني -شركت سرآمد اندوخته سازان فردا صورتهاي مالي سال 94 خود را در ابتداي تير ماه سال جاري در حالی منتشر کرد که وضعیت بدهی شرکت در وضعیت مخاطره آمیزی قرار گرفته و باید برای مدیران و سرمایه گذاران آن چراغ قرمز را روشن کرد.
بانكداري ايراني -شركت سرآمد اندوخته سازان فردا  صورتهاي مالي سال 94 خود را در ابتداي تير ماه سال جاري در حالی منتشر کرد که وضعیت بدهی شرکت در وضعیت مخاطره آمیزی قرار گرفته  و باید برای مدیران و سرمایه گذاران آن چراغ قرمز  را روشن کرد.

به گزارشبانكداري ايراني ، اين شركت با سرمايه 100.000 ميليون ريالي در ترازنامه خود اعلام کرده است که داراي بدهي جاري و غير جاري شرکت به رقم  102.756 ميلیون ريال رسیده است و مدیران شرکت در نتيجه این بدهی ريسك شركت را چنان بالا برده اند كه بدهي شركت چند درصد از سرمايه شركت پيشي‌گرفته‌است این درحالی است نسبت کفایت سرمایه هر شرکتی یک اهرم مدیریتی است که باید رعایت شود. 

بر اساس این گزارش ، موجودي نقدي شركت در سال مالي آذر ماه 1394 به عنوان پایان سال مالی ، با كاهش 66 درصدي مواجه شده و از رقم 47.532 ميليون ريال به 16.074 ميليون ريال كاهش يافت.

رشد 182 درصدی حساب‌های دریافتنی

حساب دريافتني شركت سرآمد اندوخته سازان فردا با نماد "بسامان 1" نیز در سال 94 معادل  182 درصد رشد يافته  و از رقم  1.629 ميليون ريال  به 4.587 ميليون ريال رسيد.

گقتنی است  که حساب ها و اسناد دریافتنی بیانگر ادعاهای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به وجوه نقد ، دارایی های غیر نقد و خدماتی است که ناشی از رویدادهای گذشته بوده و در آینده نیز میبایست به شکل وجه نقد و یا دریافت کالا و خدمات تسویه شوندو در واقع آن دسته از حساب ها و اسناد دریافتی که انتظار میرود طی یک دوره مالی یا چرخه عملیاتی هر کدام که طولانی‌تر است تسویه شوند به عنوان جاری و در غیر این صورت به عنوان غیر جاری طبقه بندی میشوند .حساب ها و اسناد دریافتنی که نشان دهنده ی طلب شرکت بابت فروش کالا و خدمات موضوع فعالیت اصلی واحد تجاری است و در جریان عادی عملیات به وجود آمده است به عنوان حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری و ان گروه از حساب ها و اسناد دریافتنی که موضوع فعالیت اصلی واحد تجاری نیستند و از راه های متفاوتی مانند فروش دارایی های ثابت ، فروش سرمایه گذاری ها ، مطالبات کارکنان واحد تجاری ، اسناد اقساطی ، سود سهام دریافتی و سپرده های موقت به وجود آمده است به عنوان سایر حساب ها و اسناد دریافتنی طبقه بندی میشوند . و جالبت اینکه ذخیره  مطالبات مشکوک الوصول نیز در این بخش قرار می گیرد. لذا رشد182 درصد آن هشداردهنده است

رشد 51.469 درصدی  اسناد پرداختنی 

از طرف دیگر اين شركت از  محل ساير حسابها و اسناد پرداختني با افزايش 51.469درصدي مواجه شده و از رقم 195 ميليون ريال به 100.560 ميليون ريال رسيد.
شایان ذکر است که اين حساب ميزان تعهدات شركت كه ناشي از خريد كالا و خدمات  موضوعات فعاليت اصلي شركت مي باشد را نشان مي دهد. به هنگام خريد انتظار مي رود که در چرخه عمليات عادي شركت تا يك سال تسويه گردد اما ریسک آن در این است که شاید به دلیل ریسک سیستماتیک یا غیر سیستماتیک نتواند تعهدات خود عملی کند و در آن صورت بحران بوجود خواهد آمد. 

افزایش 48.370 درصدی بدهی جاری وغیر جاری
 
جمع بدهي جاري و غير جاري شركت با رشد بي سابقه 48.370 درصدي مواجه شده و از رقم 212 ميليون ريال به رقم 102.756 ميليون ريال رسيده است كه مي تواند براي شركت 100.000 ميلون ريالي بسيار خطر ناك باشد. و در آينده نزديك در صورت وصول نشدن اين بدهي ها شركت را با مخاطره روبرو سازد .

قابل ذکر است که بدهی های جاری ، تعهداتی  است که به طور معقول  انتظار می رود در طی یک سال یا یک چرخه عملیاتی ( هر کدام که طولانی تر باشد) از محل  دارایی های  جاری یا ایجاد بدهی های جاری بازپرداخت یا تسویه شود. همچنین  بدهی غیر جاری نیز آن بخش از تعهدات که انتظار می رود در طی سال مالی آتی از محل دارایی های بلند مدت پرداخت  شود و یا با ایجاد یک بدهی  بلند مدت ، تسویه  شود، قابل  طبفه بندی  به عنوان بدهی جاری نمی‌باشد. 

رقم نجومی 1.326 درصدی هزینه ها 
ودر نهايت اينكه هزينه هاي عمومي و اداري و تشكيلاتي شركت با افزايش 1.326 درصدي مواجه شده و از رقم 552ميليون ريالي به  رقم 7.869 ميليون ريالي رسيد. با وجود کاهش موجودی نقد و افزایش بدهی جاری و غیر جاری افزایش1300  هزینه غیر قابل پیش بینی نخواهد بود.







نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: