کد خبر: ۷۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۶ تير ۱۳۹۵ - 06 July 2016
نویسنده‌ای از آفریقای جنوبی به عنوان برنده جایز کین در ادبیات آفریقایی شناخته شد.
لیدودومالینگانی ام‌کومبوتی نویسنده‌ای از کیپ شرقی به عنوان برنده این دوره از جایزه کین که به ادبیات آفریقا تعلق می‌گیرد، انتخاب شد.

این نویسنده جایزه ۱۰ هزار دلاری این رقابت را برای داستانی با عنوان «خاطراتی که گم کردم» دریافت کرد که درباره یک بیمار مبتلا به بیماری روانی نوشته شده است.

دلیا جارت-ماکال رییس هیات داوران گفت: داستانی که برنده این جایزه شد به شرح موضوعی مشکل پرداخته و از این می‌گوید که چگونه باورهای سنتی در جوامع ابتدایی با شیزوفرنی برخورد می‌کنند. این داستان با روایتی چند لایه در این داستان کوتاه، موضوعی پر از همدردی و شگفتی را رقم می‌زند.

نویسنده آفریقایی با دریافت جایزه کین که به عنوان بوکر آفریقا شناخته می‌شود، این فرصت را به دست آورده که یک ماه اقامت در دانشگاه جورج‌تاون داشته باشد و به عنوان نویسنده از این فرصت تحقیقاتی استفاده کند.

در این حال از او دعوت خواهد شد تا در کتابخانه کنگره به سخنرانی بپردازد.

دیگر نامزدهای فینالیست نیز هر یک ۵۰۰ دلار دریافت می‌کنند. برنده این رقابت در عین حال در جشنواره اوپن بوک کیپ تاون نیز حاضر می‌شود .   

جایزه کین که به عنوان بوکر آفریقا شناخته می شود، به داستان کوتاهی از یک نویسنده آفریقایی تعلق می گیرد که به زبان انگلیسی نوشته و منتشر شده باشد. این جایزه هر سال با هدف گسترش ادبیات آفریقایی در جهان اهدا می شود و ملاک انتخاب بهترین اثر برای گروه داوری اجتناب ازشیوه های کلیشه ای روایت است.

این جایزه در سال ۲۰۰۰ در بریتانیا و به یاد سر مایکل هریس کین ریس پیشین گروه بوکر بنیان نهاده شد و به همین دلیل به نام بوکر آفریقا نیز شناخته می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: