کد خبر: ۷۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۲۹ - ۰۷ تير ۱۳۹۵ - 27 June 2016
یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: بر آیند کلی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا کاهش قدرت ملی و وزن این کشور در سطح اروپا و در عرصه بین‌المللی است.
سیدرضا میرطاهر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تأثیرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی خاطرنشان کرد: اثرات این جدایی در سطح داخلی به این صورت است که با جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا مسلماً گرایش‌های واگرایانه تقویت خواهد شد و به این ترتیشب می‌توان انتظار دات که کشورها یا مناطقی که بریتانیای کبیر را تشکیل می‌دهند یعنی اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی از این پس با افزایش گرایش‌های جدایی‌طلبانه رو به رو بشوند. نباید فراموش کرد که حدود یک سال و نیم پیش اسکاتلندی‌ها همه‌پرسی را در زمینه جدایی از بریتانیا برگزار کردند، هر چند موفق نبود ولی زمینه لازم را برای جدایی آتی اسکاتلند از بریتانیا فراهم کرد.

وی گفت: در زمینه جدایی کشورهای عضو بریتانیا خانم نیکلا استروجن رئیس حزب ملی اسکاتلند بعد از اعلام جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا اعلام کرد که اسکاتلند هم راه خود را در این زمینه در پیش خواهد گرفت و با توجه به این‌که اسکاتلندی‌ها بر خلاف انگلیسی‌ها خواهان ماندن در اتحادیه اروپا هستند، خانم استروجن وعده برگزاری یک همه‌پرسی جدید به منظور مشخص شدن جدایی اسکاتلند از بریتانیا را به مردم این کشور داد.

وی خاطرنشان کرد: در ایرلند شمالی هم حزب شین فین اعلام کرده که با توجه به بحث جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا اکنون خواهان برگزاری همه‌پرسی یا الحاق ایرلند شمالی به ایرلند جنوبی (جمهوری ایرلند) هستند. هم‌چنین در ولز هم جدایی‌خواهان به دنبال ایجاد ساز و کار قانونی جدایی ولز از بریتانیا هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به جدایی‌خواهی برخی مناطق عضو بریتانیا تجزیه این کشور را امری محتمل دانست و افزود: مناطق مختلف بریتانیا ادعای استقلال کرده‌اند و در صورت تحقق آن می‌توان گفت که جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در عمل زمینه‌ساز تجزیه این کشور می‌شود که مسلماً چنین چیزی هیچ‌گاه خواسته کسانی که این جدایی را مطرح کرده‌اند، نبوده است.

وی تاکید کرد: پس از این جدایی به نوعی  بحث جدایی‌طلبی در فرانسه، هلند و سایر کشورهای عضو اتحادیه نیز کلید خورده است که مقدمه‌ای برای فروپاشی اتحادیه اروپاست.

میرطاهر در مورد انگیزه طرح درخواست جدایی برخی دیگر از کشورهای اروپایی مانند هلند و دانمارک از اتحادیه اروپا با توجه به هزینه‌های سنگین این اقدام گفت: آن‌ها بر این باورند که در حال حاضر استقلال واقعی ندارند. این موضوع در مواردی مانند بحران پناهجویان و تصمیمات اتحادیه اروپا در شیوه حل و فصل مسائل اقتصادی و بحران اقتصادی که به این کشورها دیکته شده است، بیشتر مشهود است. بنا بر این در عمل زمینه جدایی‌طلبی از اتحادیه اروپا در این کشورها وجود دارد و جدایی بریتانیا صرفا انگیزه‌ای جدید برای این جنبش‌ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: به طور کلی در سطح اروپا واکنش‌ها به جدایی بریتانیا شدید است و برخی مانند وزیر امور خارجه آلمان آن را به مثابه فاجعه‌ای برای اتحادیه اروپا تلقی کردند و دیگر مقام‌های اروپایی نیز در مورد این موضوع و پیامدهای خطرناک آن ابراز نگرانی کردند. اکنون مشخص شد که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یکی از قدرت‌های اقتصادی و عناصر تشکیل‌دهنده این اتحادیه  از  آن جدا می‌شود و با توجه به این‌که سالانه بریتانیا حداقل 25 میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا را تامین می‌کرد می‌توان ادعا کرد که به تبع این جدایی ضمن کاهش اعتبار و وزن اتحادیه اروپا مسأله تأمین بودجه این اتحادیه نیز مطرح است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد اثرات جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در سطح بین‌الملل نیز خاطرنشان کرد: متحدان بریتانیا به ویژه آمریکا از این موضوع فوق‌العاده ناراحت هستند؛ چرا که آمریکایی‌ها اکنون می‌بینند متحد استراتژیک آن‌ها یعنی انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده است و به این ترتیب قدرت تأثیرگذاری آنها در این نهاد اروپایی با توجه به نفوذ انگلیس در آن به شدت کاهش پیدا می‌کند، ضمن این‌که تبعات مالی و اقتصادی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به قدری گسترده و وسیع است که فقط روز اول حدود 100 میلیارد پوند از ارزش سهام در بازارهای مالی بریتانیا کاسته شد و گفته می‌شود حدود یک تریلیون و صد میلیارد دلار فقط در سطح بین‌المللی ضرر متوجه شاخص‌های سهام شده است و در نهایت موجب کاهش رشد اقتصاد جهانی هم خواهد شد. برآورد می‌شود اقتصاد بریتانیا در کوتاه‌مدت حداقل حدود 120 میلیارد پوند ضرر خواهد کرد که این امر باعث افت اقتصادی شدید برای آن‌ها خواهد شد.

میرطاهر با اشاره به افزایش درخواست‌ها برای ترک انگلیس و رفتن به سمت سایر مناطق بریتانیا خاطرنشان کرد: نگرانی عمده بریتانیایی‌ها این است که با خروج از اتحادیه اروپا با توجه به این‌که عضو شینگن نبوده‌اند تردد آنها بین کشورهای اروپایی با چالش رو به رو شود. علاوه بر آن تبعات اقتصادی جدایی بریتانیا که با کاهش سطح زندگی، افزایش میزان بدهی‌های دولت بریتانیا و کاهش سطح فعالیت‌های اقتصادی در داخل این کشور و مواردی از این قبیل همراه خواهد بود مسلما بر کیفیت زندگی شهروندان بریتانیایی اثر خواهد داشت و به همین دلیل ترس آن‌ها بی‌دلیل نیست.

وی در پایان در مورد احتمال قدرت گرفتن بریتانیا در منطقه و جهان گفت: لاقل در کوتاه مدت یا میان مدت بریتانیا با چالش‌های بسیار زیادی مواجه خواهد بود و در عمل از سوی سایر کشورهای اروپایی طرد خواهد شد. بنا بر این برآیند کلی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا کاهش قدرت ملی و وزن این کشور چه در سطح قاره اروپا و چه در عرصه بین‌المللی خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: