کد خبر: ۷۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۵ - 26 June 2016
مسئولان برگزاری جشنواره کارلووی‌واری هیئت داوران بخش‌های گوناگون این رویداد سینمایی را معرفی کردند.
سایت رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی‌واری از حضور «مائوریسو براچی» رمان‌نویس و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی، «ایو گابرو» رئیس یک کمپانی فیلم‌سازی، «مارتا ایسووا» بازیگر اهل جمهوری چک، «جورج اواشویلی» کارگردان گرجستانی و «جی ون هوی» تهیه‌کننده آمریکایی به عنوان هیئت داوران بخش جایزه بزرگ بین‌الملل این رویداد سینمایی خبر داده است.

هیئت داوران بخش «شرقِ غرب» این جشنواره سینمایی نیز شامل «کارمن گری» منتقد فیلم، «تولگا کارچکیک» نویسنده و کارگردان ترکیه‌ای، «میکولوس نووتنی» تهیه کننده اهل چک، «آگنیزکا اسموزینسکا» کارگردان لهستانی و «یوشی یاتابه» برگزارکننده جشنواره از ژاپن می‌شود.

همچنین بنابر اعلام پیشین این رویداد سینمایی، امسال «ویلم دفو» بازیگر آمریکایی به پاس نقش برجسته در صنعت سینمای جهان با اعطای گوی بلورین افتخاری در شب افتتاحیه این رویداد سینمایی تقدیر خواهند کرد و «چارلی کافمن» نویسنده و کارگردان برنده اسکار فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» نیز جایزه «پرزیدنت» جشنواره را دریافت خواهد کرد.

جشنواره فیلم «کارلووی‌ واری» یکی از رویدادهای درجه الف سینمای جهان و مهمترین جشنواره اروپای مرکزی و شرقی به شمار می‌رود که دارای دو بخش رقابتی و غیررقابتی است و جایزه اصلی آن گوی بلورین نام دارد.

نخستین دوره جشنواره فیلم «کارلووی واری» در اوت ۱۹۴۶ به شکل غیرمسابقه‌ای برگزار شد. این جشنواره از سال ۱۹۴۸ به جشنواره‌ای رقابتی تبدیل شد و جایزه گوی بلورین نیز در همان سال به وجود آمد. این رویداد سینمایی از سال ۱۹۵۹ به بعد، هر دو سال یک‌بار (با جشنواره فیلم مسکو به صورت یک سال در میان) برگزار می‌شد اما از سال ۱۹۹۴ تاکنون به صورت سالانه برگزار می‌شود.

سال گذشته فیلم «باب و درختان» ساخته «دیه‌گو آنگارو» از آمریکا جایزه گوی بلورین پنجاهمین دوره از جشنواره فیلم کارلووی‌واری را از آن خود کرد.

پنجاه‌ویکمین دوره جشنواره فیلم «کارلووی‌ واری» از تاریخ 1 جولای (9 تیر) با نمایش فیلم انگلیسی «انسان‌نما» (آنتروپوید) به کارگردانی «شین آلیس» آغاز به کار خواهد کرد و تا تاریخ 9 جولای (19 تیر) ادامه خواهد داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: