هوشنگ گودرزی، با اشاره به وضعیت تامین مواد اولیه تولید آلومینیوم گفت: خرید مواد اولیه، یعنی خرید آلومینا که این محصول در داخل توسط مجموعه جاجم فقط یک سوم نیاز داخلی را تولید تامین میشود؛ بنابر این باید حدود دو سوم نیاز داخلی از طریق واردات تامین شود و این در وضعیتی است که قبلا به علت تحریم ها امکان عقد قراردادهای بلند مدت برای خرید آلومینا وجود نداشت و در جاهایی که عقد قرار داد میشد به صورت سو آپ (قرارداد معاوضهای) خرید صورت میگرفت، به این شکل که آلومینا خریداری شده و به جای آن شمش آلومینیوم داده میشد.
وی با اشاره به مذاکره و عقد قرار داد با پنج کشور صادرکننده آلومینا به کشور ادامه داد: در حال حاضر که تحریم ها برداشته شده، امکان بستن قرارداد بلند مدت فراهم شده و اکنون، بعد از این که متقاضیان در یک مزایده شرکت کرده و برنده شدند، عملا خریداران ایرانی مواد اولیه خود را تا تنی ۱۰۰ دلار ارزان تر خریداری میکنند.
رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران دیگر عوامل را هم در تعیین قیمت این محصول موثر دانست و اظهار کرد: هرچند واردات و کاهش قیمت مواد اولیه قیمت تمام شده را کاهش میدهد اما با این وجود رکود بازار تولید را کاهش داده و این موضوع دوباره قیمت تمام شده را بالا میکشد؛ به این معنا که مجموعه ای از مسائل باید به طور هماهنگ اوضاع را بهبود دهند، ولی با یک دید کلی، می توان گفت فراهم شدن امکان خرید مواد اولیه، به کاهش قیمت و بهبود بازار کمک خواهد کرد.
تولید آلومینیوم فقط با ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیتها
وی در تشریح وضعیت تولید آلومینیوم آن را دچار رکود شدید دانست و اذعان کرد: با این که هنوز امیدوار هستیم امسال اتفاقات خوبی رقم بخورد و با برقراری برجام و برداشتن تحریمها بتوان شاهد بازار بهتری بود، هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و همچنان همان رکود و مشکل نقدینگی وجود دارد و مجموعههایی که همچنان پابرجا هستند و ورشکسته نشدند با ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود کار میکنند.
گودرزی رکود جهانی و داخلی را عامل افت صادرات و تولید عنوان کرد و افزود: در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ در تولید و در بورس –اعم از بورس داخلی و بورس صادرات- با افت مواجه بودیم و در سال جاری نیز، علیرغم آمار فعلی که تغییر چندانی را نشان نمی دهد باید تا پایان ۶ ماهه سال جاری صبرکرد.
رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به ضعف در رسیدن به قیمت مناسب برای ارائه محصولات این صنعت به بازار صادراتی عنوان کرد: محصولات در بازار صادراتی صرفا با قیمت های جهانی معامله میشوند، در حالی که به خاطر بالا بودن قیمت داخلی نسبت به قیمت جهانی، در کشور ما هیچوقت با قیمت تمام شده جنس به بازار جهانی نمیرود، چرا که بالا بودن قیمت عملا بازاری نخواهد داشت که همین باعث میشود امکان صادرات محصولات پایین دستی به صفر برسد؛ به این معنا که امکان صادرات پروفیل، ورق و امثال اینها و جود نخواهد داشت و کل صادرات به شمش آلومینیوم محدود میشود.