کد خبر: ۷۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۷ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - 16 June 2016
برخی معتقدند حمایت از پول ملی از طریق تثبیت نرخ ارز صورت می‌گیرد. یک نمونه موفق از تغییر رویکرد نظام ارزی، کشور چین است که با خروج از نظام تثبیت نرخ ارز، علاوه‌بر حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان داخلی، «رشد اقتصادی پایدار»، «حفظ ثبات قیمت‌ها و نرخ تورم» و همچنین «پایدارسازی تراز تجاری» را به ارمغان آورد.
 برخی معتقدند حمایت از پول ملی از طریق تثبیت نرخ ارز صورت می‌گیرد. یک نمونه موفق از تغییر رویکرد نظام ارزی، کشور چین است که با خروج از نظام تثبیت نرخ ارز، علاوه‌بر حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان داخلی، «رشد اقتصادی پایدار»، «حفظ ثبات قیمت‌ها و نرخ تورم» و همچنین «پایدارسازی تراز تجاری» را به ارمغان آورد.


این روزنامه همچنین، عنوان «کارت بوئینگی علیه ایرباس» را برای تیتر یک خود انتخاب کرد و در تشریح آورد: بعد از تفاهم ایران با شرکت ایرباس فرانسه به‌منظور خرید 118 فروند هواپیما، شرکت بوئینگ آمریکا نیز اعلام کرد که به‌زودی قرارداد فروش 100 فروند هواپیمای مسافربری به ایران را نهایی می‌کند. حال این سوال مطرح است که آیا ایران قصد خرید این تعداد هواپیما از دو شرکت معتبر هواپیماسازی جهان را دارد یا اینکه هدفش ایجاد موازنه در مسیر مذاکرات تجاری با غول‌های هواپیماسازی است؟ برای این سوال سه سناریو می‌توان پیش‌بینی کرد.

سناریوی اول این است که هدف ایران در ابتدا خرید هواپیما از بوئینگ بوده و تفاهم با شرکت ایرباس فرانسه، صرفا به‌منظور تحریک رقیب آمریکایی‌اش (بوئینگ) صورت گرفته است. سناریوی دوم واکنش ایران بعد از هشدار مدیران ایرباس نسبت به تعیین‌تکلیف بندهای مالی و تهدید به لغو قرارداد از سوی این سازنده هواپیما را در بر می‌گیرد.

 سناریوی سوم بر این فرض است که هدف مذاکره با بوئینگ امتیازگیری بیشتر از ایرباس است. البته سناریوی سومی نیز در این میان مطرح است که ایران به منظور نوسازی ناوگان هوایی خود، درصدد است از رقابت بین دو شرکت هواپیماساز ایرباس و بوئینگ، به نفع خود بهره گیرد.

تجـارت پـول‌ساز میزبـانی یـورو، از دیگر عنوان های روزنامه دنیای اقتصاداست، در تشریح این خبر می خوانیم: پانزدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا (یورو 2016) از 21 خرداد ماه در 10 استادیوم در شهرهای مختلف فرانسه در حال برگزاری است. این جام که بعد از جام جهانی مهیج ترین رقابت فوتبالی جهان در رده ملی محسوب می‌شود برای نخستین بار پذیرای 24 تیم است. فرانسه تلاش زیادی برای دریافت میزبانی مسابقات انجام داد و هزینه زیادی برای بازسازی ورزشگاه‌های قدیمی و ساخت استادیوم‌های جدید در شهرهای مختلف متحمل شده است.

اما در مقابل اهدای میزبانی به این کشور پیامدهای اقتصادی زیادی هم در پی داشته است، ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در بخش حمل و نقل،‌ نوسازی و احداث استادیوم‌ها و همچنین درآمد خالص این کشور از برگزاری مسابقات، از جمله منافع میزبانی این دوره از رقابت‌ها برای دولت فرانسه است.

این روزنامه با انتخاب عنوان نقطه ضعف بورس در مسیر احیا، می نویسد: شاخص کل بورس روز گذشته با افت 83 واحدی مواجه شد. گرچه ابتدای معاملات در ادامه روزهای گذشته، فشار فروش در سهام محسوس بود، اما از میانه معاملات روند بازگشت قیمت‌ها رقم خورد. با وجود اینکه نشانه‌های امیدوارکننده از احیای بازار سهام مشاهد شد، اما رشدهای پرشتاب دیروز در برخی نمادها، نگرانی از تکرار الگوی هیجانی که پیش از این نیز بازار آن را تجربه کرده بود، به‌وجود آورد. در واقع، رشدهای هیجانی قیمت‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت ریزش‌هایی با شدتی بیش از سرعت صعود را به‌دنبال داشته باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان «اهداف سفر محمد سلمان به آمریکا» پرداخت.

این روزنامه سرمقاله ای با عنوان «5 راهکار فقر زدایی غیر پوپولیستی» را به قلم میثم هاشم خانی به چاپ رساند و ضمیمه آخر هفته را به عنوان «داستان زوال نشان های ایرانی» اختصاص داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: