کد خبر: ۷۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - 15 June 2016
اما در جلسه دیشب شورا، نرخ سود مورد بررسی و بحث قرار نگرفت و این شورا مصوبه‌‌ای در حوزه سیاست‌های پولی و یا تصویب دستورالعملی نداشته است.
بازنگری در نرخ‌های سود در جلسه دیشب شورای پول و اعتبار مطرح نشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از توافق بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده به 15 درصد، با توجه به فرایند‌ها گذشته تصور می‌شد جلسه شورای پول و اعتبار این هفته که برای دومین بار در سال 95 تشکیل می‌شد، تصریحی بر کاهش نرخ سود بانکی داشته باشد.

اما در جلسه دیشب شورا، نرخ سود مورد بررسی و بحث قرار نگرفت و این شورا مصوبه‌‌ای در حوزه سیاست‌های پولی و یا تصویب دستورالعملی نداشته است.

در سه سال گذشته، هر زمان که بانک‌ها توافقی برای کاهش نرخ سود بانکی می‌کردند، مدتی بعد شورای پول و اعتبار ضمن تایید آن نرخ، نرخ‌های جدید برای سود تسهیلات مبادله‌ای و مشارکتی تعیین و تصویب می‌کرد. این در شرایطی است که رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد با توجه به سیر نزولی رشد تورم بر کاهش نرخ سود بانکی بارها و بارها تاکید کرده‌اند، اما اینکه چرا در نشست دیروز، شورا اعتنایی به این مسئله نکرد خود نکته قابل تاملی است.

با تصویب شورا، توافق بانک‌ها وجاهت قانونی پیدا کرده و عدم رعایت نرخ‌های جدید تخلف محسوب می‌شد.

باید منتظر ماند و دید در جلسه آینده شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی در دستور کار قرار می‌گیرد؟ چرا که قانونی شدن نرخ‌های جدید و الزام همه بانک‌ها به رعایت آن، ضمانت اجرایی توافق را افزایش می‌دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: