کد خبر: ۷۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - 15 June 2016
بانكداري ايراني - شعب بانکهای کشور به گونه ای توزیع شده‌اند که نشان از نبود الگوی خاص برای ایجاد شعبه در بین بانکداران ایرانی دارد.
 بانكداري ايراني  -  شعب بانکهای کشور به گونه ای توزیع شده‌اند که نشان از نبود الگوی خاص برای ایجاد شعبه در بین بانکداران ایرانی دارد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، بر اساس الگوی توزیع شعب بانکی طبق شاخص «جمعیت به ازای هر شعب بانکی» ، استان های سیستان و بلوچستان، البرز ، آذربایجان غربی، خوزستان و خراسان رضوی به ازای هر شعبه بانکی جمعیت بیشتر و توزیع شعب بدتری در بین سایر استان ها دارند 
و در مقابل استان های سمنان ، یزد، ایلام، خراسان جنوبی و بوشهر به ترتیب کمترین جمعیت را به ازای هر شعبه بانکی و بالطبع توزیع بهتری دارند. 

این در حالی است که  استان  خوزستان و خراسان رضوی دارای  بالاترین شاخص به معنای پتانسیل استان برای برخورداری از شعب بانکی بیشتر می باشد.

بر اساس این گزارش  در ایران 8 موسسه دولتی  چیزی حدود 41.1درصد  معادل 9262  شعب را در اختیار دارند این در حالی است که 22 موسسه غیر دولتی  حدود 25.7درصد معادل 5762 شعبه و   4 موسسه  دولتی گذشته  که طبق قانون  اصل 44  واگذار شده‌اند و در حال حاضر تحت عنوان موسسات دولتی خصوصی شده تلقی می شوند حدود 33.1درصد معادل 7425 شعبه را در اختیار دارند.

این گزارش که توسط  دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در چارچوب آسیب شناسی نظام بانکی، پراکندگی و کیفیت توزیع شعب بانکی در ایران را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده،  آمده است که   شاخصی به نام «پتانسیل هر استان برای برخورداری از شعب بانکی» تعریف شده است که برابر است با حاصل ضرب جمعیت به ازای هر شعبه و مانده سرانه تسهیلات در هر استان ، طبق شاخص مذکور ، بیشترین پتانسیل برخورداری از شعب بانکی به ترتیب در استان های تهران، اصفهان، فارس، خوزستان، قم و البرز و کمترین پتانسیل به ترتیب در استان های ایلام ، لرستان، خراسان جنوبی، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد می باشد.






نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: