کد خبر: ۷۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - 14 June 2016
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برای حل مشکلات بین المللی باید از زاویه دیگر به این مسائل نگاه کنیم چرا که در یک راه حل نظامی همه بازنده هستند.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در سخنرانی خود در افتتاحیه اجلاس اسلو با بیان اینکه برای حل مشکلات جهان نیازمند الگوهای صحیح هستیم، گفت: امروزه در هیچ مساله بین المللی الگوی برنده ـ بازنده وجود ندارد. اگر شما رویکرد حاصل جمع صفر را اتخاذ کنید همانطور که این رویکرد به طور سنتی در عرصه بین المللی انتخاب می‌شد و متاسفانه امروزه نیز چنین رویکردی وجود دارد، همه بازنده خواهند بود.

ظریف ادامه داد: زمانی که شما به دیگران آسیب می زنید در حال آسیب زدن به خود هستید. ما هنوز سراغ رویکرد حاصل جمع صفر می‌رویم؛ زمانی که تلاش می‌کنیم بر طرف مقابل محدودیت‌های بیشتر از آنچه که برای خودمان انتظار داریم اعمال کنیم. ما باید به گونه‌ای دیگر به این مساله نگاه کنیم چرا که اگر رویکرد حاصل جمع صفر را اتخاذ کنیم و به دنبال نتیجه برنده بازنده باشیم همگان بازنده خواهند بود.

وی با اشاره به مذاکرات بین المللی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، گفت: زمانی که ما مذاکرات هسته‌ای را در سال 2002 آغاز کردیم ایران به سختی سانتریفیوژی داشت و آمریکا تلاش می‌کرد تا ما را در همان سطح نگه دارد. زمانی که ما آخرین دور از مذاکرات هسته ای را شروع کردیم ایران حدود 20 هزار سانتریفیوژ داشت و آمریکا قصد داشت که تمام این سانتریفیوژها را بگیرد. این کشور رویکرد برنده - بازنده اتخاذ کرده بود.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: آمریکا فکر می کرد که هر کدام از سانتریفیوژهای ما پله‌ای به سمت سلاح هسته ای است. ما چنین عقیده‌ای نداشتیم و تنها می‌خواستیم از حق طبیعی خودمان استفاده کنیم به علاوه آمریکا حق نداشت برای ما تکلیف تعیین کند.

ظریف همچنین گفت: این باعث شد تا مشکل طوری تعریف شود که راه حلی برای آن نباشد، اما در عین حال می‌توان مساله را به گونه‌ای تعریف کرد که راه حلی برای آن یافت شود. این سبب شد تا یک راه حل صلح آمیز به دست آید.

وی در ادامه در خصوص مشکلات منطقه خاورمیانه، گفت: وقتی به منطقه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در منطقه نیز با چالش‌های مشترکی مواجه هستیم. هر کسی به جنگ با تروریسم و افراطی‌گری از زاویه دید خود نگاه می‌کند. این مشکل نه فقط راه حل نظامی و نه فقط راه حل اقتصادی یا سیاسی دارد بلکه باید راه حل فرهنگی و فکری نیز وجود داشته باشد.

ظریف تصریح کرد: شما همیشه می‌توانید فکر کنید که راه حل نظامی وجود دارد، اما این راهش نیست. اگر مشکلات را از زاویه دیگر نگاه کنیم می‌توانیم ببینیم که آیا می شود مساله را حل کرد یا نه، اگر کسی بخواهد از طریق ابزار نظامی به اهدافش دست یابد و دست بالاتر را داشته باشد طرف مقابل هم به دنبال راه حل نظامی خواهد بود، اما در یک راه حل نظامی هر دو بازنده هستند یکی کمتر و دیگری در درجاتی بیشتر بازنده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در دنیای امروز همه باید متوجه باشند که افراطی گری یک مشکل جهانی است و نیازمند راه حل های جهانی است. من همیشه این سوال را داشتم که چرا مردم بیگناه در عراق و سوریه در حال کشته شدن آن هم توسط کسانی هستند که برخیشان به زبان فرانسه و انگلیسی آن هم با لهجه خوب صحبت می کنند. ما باید به دنبال راه حل‌های مناسب سیاسی برای این مشکلات باشیم. ما باید با ترویج افراطی‌گری مبارزه کنیم. ما همچنین باید به مشکلات بزرگ در منطقه‌مان توجه کنیم و کشورها باید بتوانند به نیازهای جوانان پاسخ دهند چرا که برخی از این جوانان جذب گروه‌هایی می‌شوند که تامین مالی‌شان می‌کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: