کد خبر: ۷۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - 12 June 2016
نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای پول و اعتبار گفت: کاهش نرخ سود بانکی به منظور کاهش هزینه تمام شده تسهیلات بانکی رویکرد پایدار این شوراست.
نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای پول و اعتبار گفت: کاهش نرخ سود بانکی به منظور کاهش هزینه تمام شده تسهیلات بانکی رویکرد پایدار این شوراست.

به گزارش
 صدا و سیما ، محمدرضا پورابراهیمی افزود: با توجه به کاهش نرخ تورم و همچنین گسترش رکود اقتصادی در داخل و همچنین بازارهای خارجی و کاهش قیمت نفت و فلزات اساسی در بازارهای جهانی این انتظار وجود دارد که هزینه تمام شده تأمین پول از بانک ها کاهش یابد.وی گفت: هدف از کاهش نرخ سود سپرده ها نیز حرکت در مسیر کاهش نرخ سود تسهیلات است و ما امیدواریم بانک ها نیز در این زمینه همکاری کنند.
پورابراهیمی افزود: وقتی نرخ تورم کاهش یافته است این سوال برای همگان مطرح می شود که چگونه بانک ها با سود بالاتری تسهیلات می دهند.
وی گفت: بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی باعث شده است قدرت رقابت کالاهای ایرانی در منطقه و بازارهای جهانی کاهش یابد چون نرخ سود تسهیلات بود بانکی در کشورهای هدف و همچنین کشورهای رقیب صادراتی ما حتی در منطقه به 5 درصد می رسد که در مقایسه با نرخ سود بانکی در کشور ما بسیار پایین است.
پورابراهیمی افزود: با توجه به اینکه اقتصاد کشور در دوره رکود اقتصادی قرار دارد انتظار می رود با کاهش نرخ سود تسهیلات ، هزینه تمام شده تولید نیز کمتر شود که می تواند قدرت رقابتی ما را نیز در بازارهای جهانی و صادراتی افزایش دهد.
وی پیش از این هم گفته است : در حال حاضر نظام بانکداری در کشور متناسب با شرایط حوزه های تخصصی و مباحث فقهی و اسلامی نبوده و مراجع عظام تقلید و مردم به نوعی از این وضعیت گلایه دارند از اینرو می طلبد تغییرات جدی در حوزه بانکداری کشور صورت گیرد.
پورابراهیمی تاکید کرد: متناسب با شرایط کشور باید عقدی در نظام بانکی تعریف شود که در قالب آن عقود اجرای کامل مبانی اسلامی و تخصصی مدنظر قرار گیرد.هم اکنون در حوزه عقود اسلامی مواردی وجود دارد که به شکل ناقص اجرا می شود و در عین حال ایرادات جدی هم بر این عقود وارد است بنابراین ایجاد ابزارهای جدید، عقود جدید،... و همین طور نحوه نظارت برای این موارد از موضوعات مهم طرح جدید بانکداری اسلامی است.
وی در ادامه با بیان اینکه نظام بانکی باید در خدمت تولید کشور باشد، یادآورشد: در حال حاضر حمایت نظام بانکی از حوزه تولید کشور رضایت بخش نبوده و باید تمامی آحاد مردم ناظر تحولی جدی در این حوزه باشند.
نماینده مجلس هم گفت: طرح جدید بانکداری اسلامی می تواند ساختار نظام بانکی را به سمت حذف ربا و عملیات شرعی هدایت کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: