کد خبر: ۷۳۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - 11 June 2016
در حالی که پدیده زمین خواری در شهرستان دنا رو به افزایش است همچنان بسیاری از پرونده‌های زمین خواری این شهرستان پس از گذشت سال‌ها در انتظار اجرای حکم به سر می‌برند.
در حالی که پدیده زمین خواری در شهرستان دنا رو به افزایش است همچنان بسیاری از پرونده‌های زمین خواری این شهرستان پس از گذشت سال‌ها در انتظار اجرای حکم به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، زمین خواری پدیده‌ای شوم و یکی از جرائم مهم اقتصادی است که متاسفانه در دهه اخیر رو به افزایش است.

این بار شهرستان دنا مقصد زمین خواران است؛ شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در 35 کیلومتری شمال شرقی شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

این منطقه به دلیل مناظر زیبا و آب و هوای بسیار خوش، باغ‌های متنوع و وسیع همواره مورد هجمه زمین خواران بوده است. طبیعت زیبا و بکر سی‌سخت یک لقمه چرب و نرم برای اشتهای سیری ناپذیر زمین خواران است و در این بین در سایه ناهماهنگی مسئولان به تصرفات غیرقانونی خود ادامه می‌دهند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دنا در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم پیرامون پدیده زمین خواری در این شهرستان، اظهار داشت: حدود 17 هکتار زمین از منابع ملی دنا که 80 درصد آن مربوط به روستاهای تل سیاه، کوخدان، علی آباد، دهنو و اقبال آباد است در تصرف زمین خواران و سودجویان است و این متجاوزان در منابع ملی باغ‌های گردو و هلو ایجاد کردند .

وی اظهار داشت: مناطق علی آباد و اقبال آباد در سمت شرقی سی سخت واقع شده‌اند و در آنجا یک تپه‌ای بوده که در گذشته به تل سیاه شهرت داشته و پر از درخت‌های بلوط بود ولی اکنون به خاطر خالی شدن از درخت  به علت تعرض غارتگران منابع ملی به تل گر ( تل خاکی ) شهرت یافته است.

شورای تامین مجوز اجرای حکم قلع و قمع باغ‌های غیرقانونی  دنا را نمی‌دهد

فلسفی با بیان اینکه در 34 پرونده مربوط به زمین خواری حکم قلع و قمع و به نفع منابع طبیعی صادر شده است، گفت: قبل از انتخابات فرماندار سابق دنا بنا به شرایط حساس انتخابات مانع از اجرای این حکم شد و آن را به زمان دیگری موکول کرد.

وی با اشاره به اینکه این پرونده‌ها مربوط به گذشته است و منابع طبیعی از سال 91 پیگیر این 34 فقره پرونده زمین خواری است، افزود: اکنون نیز شورای تامین مجوز اجرای حکم قلع و قمع را صادر نمی‌کند.

مدیر منابع طبیعی شهرستان دنا با بیان اینکه در روستاهای بیاره و کریک نیز زمین‌خواری به شکل محدود به یک الی دو فقره  پرونده منتهی می‌شود، عنوان کرد: در سال 92 تعداد7  فقره پرونده در رابطه با زمین خواری در شهرستان دنا وجود داشته که 7 هکتار زمین به مالکیت دولت بازگشت.



وی با ابراز گلایه و ناراحتی از برخی از دستگاه‌های اجرایی شهرستان در راستای حفظ انفال عمومی، بیان کرد: متاسفانه در صورت اجرای طرح تصفیه خانه فاضلاب در ورودی شهر سی‌سخت 1500 اصله نهال هزار ساله بلوط نابود و ریشه کن می‌شود و می‌طلبد مردم و تمامی دستگاه‌های اجرایی در حفظ انفال عمومی تلاش کنند.

مدیر منابع طبیعی شهرستان ابراز کرد: فرماندار شهرستان خواستار واگذاری زمین‌های تصرف شده به دهیاری‌ها و دولت شد تا آنها با فنس کشی از آن محدوده محافظت کنند ولی به طور قطع دهیار هم عضوی از آن مردم است و نمی‌توان اموال دولت را به آنها واگذار کرد چرا که هیچ تضمینی برای نگهداری از منابع ملی توسط این افراد وجود ندارد.

فلسفی یکی از راه‌های مقابله با پدیده زمین خواری را فرهنگ سازی توسط سازمان‌های مردم نهاد عنوان کرد و گفت: می‌طلبد سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی در مقابله با سواستفاده از منابع عمومی و انفال الهی با منابع طبیعی این شهرستان همکاری نمایند.

پرونده باغ‌های ایجاد شده در منابع ملی دنا محرمانه است

فرماندار دنا پیرامون موضوع زمین خواری در این شهرستان به خبرنگار تسنیم، گفت: این مصوبه شورای تامین محرمانه است و در دستور کار این شورا است و هنوز از شورای تامین خارج نشده است.

عباس بهشتی با بیان اینکه  600 متر زمینی که در دست یک خانواده فقیر و تحت پوشش کمیته امداد است را نمی‌توان زمین خواری عنوان کرد، افزود: یا یک هزار متر زمینی را که فردی دارو ندارش را برای آبادانی آن هزینه کرده است را نمی‌توان جز زمین خواری به شمار آورد.

وی با اشاره به اینکه از سال 85 پرونده‌هایی در رابطه با تصرف عدوانی در دنا تشکیل و اکنون احکام آن برای اجرا صادر شده است، ابراز کرد: به دنبال تصمیم منطقی با یک خرد جمعی برای رفع این مشکل هستیم و خدایی ناکرده قصد مچ‌گیری نداریم.

بهشتی با بیان اینکه در شهرستان دنا گزارش دال بر زمین خواری وجود ندارد، افزود: در گذشته این افراد درختان بلوط را ریشه کن کردند و اکنون درختان ثمری گردو جایگزین آن است و منابع طبیعی باید شفاف سازی کند که بعد از قلع و قمع چه برنامه‌هایی برای احیای این زمین‌ها دارد.

فرماندار دنا تاکید کرد: در این نشست‌ها مقرر شد منابع طبیعی در وهله اول اطلاعات این زمین‌ها را به هکتار، نوع تصرف و بهره برداری در مرحله دوم بحث تفکیک و در مرحله آخر برنامه خود پس از رفع تصرف را در اختیار شورای تامین قرار دهد.



وی عنوان کرد: 40 حکم مربوط به روستاهای مختلف صادر شده که 10 فقره پرونده آن متعلق به منطقه تل سیاه است.

بهشتی با بیان اینکه برخی از پرونده‎ها مربوط به تصرف عدوانی در  15 الی 18 سال پیش است ، تصریح کرد: باید منابع طبیعی در وهله اول شفاف سازی کند که چرا زودتر در این رابطه شکایت  انجام نشد و چرا تا این اندازه اطاله دادرسی شده است.

وی با بیان اینکه پیشنهادی مبنی بر واگذاری این زمین‌ها و باغ‌ها به دهیاری و حوزه مقاومت بسیج به منابع طبیعی ارائه شد، عنوان کرد: قصد ما مچ گیری نیست و هدف اصلی استفاده بهینه از اموال عمومی است و بدون شک حوزه فرمانداری با قاطعیت در برابر متجاوزان از انفال عمومی دفاع می‌کند.

منابع طبیعی در رابطه با شکایت از تصرف عدوانی منابع ملی دیر اقدام کرده است

دادستان دنا در رابطه با پدیده زمین خواری در دنا به تسنیم می‌گوید: این موضوع در حال حاضر در شورای تامین شهرستان در دست بررسی است.

سید علی ملک حسینی افزود: تا تمهیدات لازم برای اجرای احکام اندیشیده نشود حکمی اجرا نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه در سال 94 در رابطه با پدیده زمین خواری چند فقره پرونده  و در چه مساحتی در دادگستری شهرستان دنا رسیدگی شد؟، عنوان کرد: آغاز به کار بنده در ابتدای سال 95 بوده و اطلاع دقیقی از میزان پرونده‌های سال گذشته ندارم ولی بعضی از  تصرفات مربوط به  34 فقره پرونده مربوط به 15 سال پیش است و بعضی از درختان نیز 6 الی 7 ساله هستند و اطاله دادرسی نبوده بلکه از سوی منابع طبیعی برای شکایت دیر اقدام شده است.

به گزارش تسنیم، آنچه مسلم است این است که انفال عمومی و منابع طبیعی متعلق به عموم و دولت است و هیچ‌ کس حق بهره‌برداری خصوصی از این منابع را ندارد  و از بین بردن منابع ملی و طبیعی یعنی از بین بردن حق بهره‌وری نسل‌های آینده، در نتیجه حفاظت از این اراضی ملی تلاش همگانی را می‌طلبد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: