کد خبر: ۷۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - 09 June 2016
یوسفیان‌ملا در گفت‌وگوهایش بعد از ماجرای دعوا با رسانه‌های مختلف، سخن از برنج‌های وارداتی به میان آورد که گویا پیگیری‌هایش از معاون وزیر جهاد کشاورزی بی‌نتیجه مانده و محل دعوا شده بود.
 شرق در گزارش امروز خود از پشت‌پرده درگیری معاون وزیر جهاد با یوسفیان ملا نوشت: ظاهرا بر خلاف ادعای نماینده مجلس، موضوع دعوا برنج های وارداتی نبوده بلکه اصرار یوسفیان ملا بر تغییر کاربری یک زمین بوده است.

ماجرای یقه‌درانی خلیل آقایی، معاون امور مجلس وزیر جهاد کشاورزی، در دعوایش با عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده مردم آمل در صحن علنی مجلس، همان روز اول سر زبان‌ها افتاد. اما آن روز چه اتفاقی افتاده بود؟

یوسفیان‌ملا در گفت‌وگوهایش بعد از ماجرای دعوا با رسانه‌های مختلف، سخن از برنج‌های وارداتی به میان آورد که گویا پیگیری‌هایش از معاون وزیر جهاد کشاورزی بی‌نتیجه مانده و محل دعوا شده بود.

او در گفت‌وگوی خود  گفته بود: «پس از حضور آقای آقایی در صحن مجلس، نامه‌ای را درباره واردات بی‌رویه برنج به معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی دادیم و بخشی از اعتراض‌مان را به صورت شفاهی به اطلاع وی رساندیم. هنوز فاصله‌ام با آقای آقایی زیاد نشده بود که دیدم وی در حال فریادکشیدن است و پس از مدتی یقه خود را پاره کرد و شروع کرد به ناسزاگفتن».

اما خلیل آقایی، معاون امور مجلس وزیر جهاد کشاورزی، در گفت‌وگوی خود با رد ادعای این نماینده می‌گوید: «ایشان در هفت، هشت ماه گذشته حتی یک‌ بار هم بحث برنج‌های وارداتی را مطرح نکرده است. آقای یوسفیان‌ملا سال‌هاست به دنبال محقق‎کردن وعده انتخابی خود در آمل است. او می‌خواهد ٤٠٠ هکتار زمین مرکز تحقیقات برنج در بابل را تبدیل به فرودگاه کند و وزارت جهاد کشاورزی به دلیل اینکه این زمین از نوع درجه یک (زمین با خاک بسیار مرغوب) است و تغییر کاربری آن از کشاورزی به مرکز خدماتی مانند فرودگاه، غیرکارشناسی است، با آن مخالفت کرده و همین مسئله او را به‌شدت عصبانی کرده است».

او به دعوایش در مجلس هم اشاره می‌کند: «وقتی در مجلس بودم، آقای یوسفیان‌ملا آمدند. به رسم احترام برخاستم تا دیده‌بوسی کنم اما او نپذیرفت و از همان اول شروع به فحاشی کرد و گفت وزیر جهاد را با استیضاح به مجلس می‌کشانم. پس از کمی تلاش برای آرام‌کردن ایشان گفتم همین چند روز قبل (روز یکشنبه، دیدار رهبری با نمایندگان مجلس دهم) مقام معظم رهبری در سرفصل ترجیح مصالح ملی به مصالح منطقه‌ای، معظم‌له دقیقا مصداق فرودگاه را مطرح کردند که ممکن است یک فرودگاه برای یک منطقه در اولویت باشد اما به ‌صورت ملی برای کشور در اولویت نباشد و می‌توان از فرودگاه شهرهای مجاور استفاده کرد. در خود مازندران سه فرودگاه در ساری، بابلسر و رامسر وجود دارد.

این موضوع، محور دعوای ایشان با من بود. بعد هم عصبانی شد و به سینه بنده زد و یقه‌ام را کشید. بعد که متوجه شدم یقه‌ام پاره شده، برخاستم و سر او داد زدم که هم فحش می‌دهی و هم یقه‌ام را پاره می‌کنی؛ حالا هم باج می‌خواهی؟ گفتم باج نمی‌دهم اما آبروی تو را می‌برم. حتی در عکس‌ها معلوم است که به یقه‌ام اشاره می‌کنم. مگر من دیوانه‌ام که خودم یقه‌ام را پاره کنم؟ آنجا که حرف باج را به میان آوردم، آقای کوچکی‌نژاد، نماینده رشت، جلوی دهانم را گرفت. من یک کلمه به ایشان فحاشی نکردم و او به بنده افترا زد.

٤٠٠ هکتار زمین لم‌یزرع در استان مازندران!

اما فارغ از دعوایی که رخ داده یک نکته در اینجا دارای اهمیت است. عزت‌الله یوسفیان‌ملا آن‌گونه که مسئولان جهاد کشاورزی می‌گویند، از سال ٩٣ به دنبال احداث فرودگاه در اراضی گاودشت است. زمین انتخابی او -که درخواست تغییر کاربری آن را هم دارد- ٤٠٠ هکتار زمین از اراضی درجه یک کشاورزی است که اکنون در مرکز تحقیقات برنج شمال و گاوداری وزارت جهاد کشاورزی در منطقه گاودشت در حوزه شهرستان بابل قرار دارد؛ اما نکته اینجاست که یوسفیان‌ملا در نامه‌ای که خطاب به حجتی، وزیر جهاد کشاورزی برای احداث فرودگاه نوشته است از این اراضی به ‌عنوان زمین‌های لم‌یزرع یاد می‌کند.

متن نامه یوسفیان‌ملا چنین است:

«احتراما مازندران و به‌طورکلی شمال کشور، محروم‌ترین استان‌ها در راه ارتباطی اعم از جاده و ریل هوایی هستند. با بررسی‌های انجام‌شده زمینی نسبتا مناسب در منطقه گاودشت‌دره شهرستان آمل وجود دارد که فاقد حتی یک اصله درخت و بدون‌کشت رها شده که از نظر وزش باد و شرایط جغرافیایی نیز (برای احداث فرودگاه) خوب است».

این در حالی است که این زمین، از اراضی درجه یک کشاورزی است و تغییر کاربری آن به فردوگاه یا هر اقدامی دیگر به گفته کارشناسان، نوعی زمین‌خواری قانونی محسوب می‌شود.

جالب‌تر اینجاست که آقای یوسفیان‌ملا در مجلس نهم، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم بود و درزمینه زمین‌خواری‌ها در منطقه گردنه حیران هم شدیدا موضع‌گیری داشت.

او در رابطه با ادعای زمین‌خواران در منطقه حیران درباره تخریب ١١واحد غیرمجاز در آن شهر گفته بود: «نباید فریب ادعاهای کسانی را خورد که لباس مستضعف به خود می‌پوشانند تا از ادامه تخریب واحدهای غیرمجاز در گردنه حیران جلوگیری کنند».

حالا او که تا این حد خود را محق در پیگیری چنین تخلفاتی می‌داند، خود واقعیت را تحریف کرده و زمین درجه یک کشاورزی را که به‌هیچ‌عنوان تغییر کاربری آن مجاز نیست، زمینی «فاقد حتی یک اصله درخت و بدون کشت رها شده» معرفی می‌کند (این نامه در دفتر روزنامه «شرق» موجود است).

این در حالی است که در استان مازندران سه فرودگاه در شهرستان‌های ساری، بابلسر و رامسر وجود دارد که فعال هم هستند و در این فاصله نزدیک دلیلی برای ساخت فرودگاه دیگری نیست. علاوه بر آنکه کارشناسان معتقدند احداث بسیاری از فرودگاه‌ها در کشور غیرکارشناسی بوده و اغلب با دید منطقه‌ای و به اصرار نمایندگان مجلس یا مسئولان وقت این مناطق ساخته شده اما بازدهی اقتصادی ندارد و حتی زیان‌ده هم هستند.

ماجرا چه بود؟

معاون وزیر جهاد كشاورزی می‌گوید: «آقای یوسفیان‌ملا از آذر ٩٤ به دنبال تغییر كاربری مركز تحقیقات برنج و گاوداری وزارت جهاد كشاورزی در مرز شهرستان‌های آمل و بابل به فرودگاه بود. این زمین از نظر حوزه جغرافیایی در شهرستان بابل قرار دارد. ما مخالفت اولیه خود را از نظر كارشناسی با درخواست ایشان اعلام كردیم، اما ایشان اصرار داشتند در این منطقه رئیس دادگستری بوده‌اند و او بود كه مركز تحقیقات كشاورزی و گاوداری را در این شكل نگه‌داشته وگرنه این اراضی (در دولت قبل) به مسكن مهر مبدل می‌شد».

او در ادامه توضیحاتش می‌گوید: «در این كش‌وقوس‌ها بود كه آقای یوسفیان‌ملا به جاهای مختلف رفتند و حتی گفتند شما زود قضاوت می‌كنید و بیایید و از منطقه بازدید كنید. من هم به همراه معاون تحقیقات وزارت جهاد كشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی و برخی مسئولان دیگر، برای بازدید به منطقه رفتم. با وجودی‌كه او گفته بود آنجا زمین مناسبی نیست، اما به چشم دیدیم آنجا مركز تحقیقات برنج و گاوداری است و مجموعه تولیدی فعالی است. درهمین‌حال تصمیم گرفته شد این مجموعه فعال باشد و گفته شد اگر دولت در آینده زمانی تصویب كرد در اینجا اتفاقی دیگر بیفتد، دراین‌باره صحبت می‌كنیم.

ایشان این استدلال‌ها را بازهم نپذیرفت و پای آقای پورمختار، رئیس كمیسیون اصل ٩٠ را به میان كشید. درهمین‌باره جلسه‌ای بین بنده و آقایان پورمختار و یوسفیان‌ملا برگزار شد كه در آنجا توضیحات لازم را دادم، اما او باز هم قانع نشد. در همان ایام هم با فحاشی و هتاكی برخورد می‌كرد. درنهایت اصرار كرد با وزیر جهاد كشاورزی به صورت مستقیم دیداری داشته باشند. ساعت ٤:٣٠ بعدازظهر ١٧ خرداد (یك روز قبل از دعوا در مجلس) ایشان دیداری با وزیر داشتند. در این جلسه، آقایان نوری‌قزلجه، نماینده سابق بستان‌آباد، زند، معاون تحقیقات هم، حضور داشتند. در آنجا آقای زند توضیحاتی را ارائه دادند مبنی بر اینكه همه این اراضی درگیر است و حتی یك وجب هم خالی نیست. ایشان (یوسفیان‌ملا) باید از مركز تحقیقات حمایت كند نه اینكه درخواست تغییر كاربری یك زمین درجه‌یك به كاربری خدماتی را دهد. آقای یوسفیان‌ملا عصبانی شد و جلسه را ترك كرد. در آسانسور باز هم شروع به هتاكی و فحاشی و تهدید كرد».او به روز حادثه هم اشاره می‌كند: «بعد از این اتفاق، نمایندگان مجلس مرا بیرون آوردند و با هم صحبت كردیم. بعد آقای یوسفیان‌ملا را آوردند تا آشتی كنیم. ایشان تا آمد كه با هم روبوسی كنیم، در حضور آقایان محبی‌نیا و خدادادی و قاضی‌پور، نمایندگان مجلس و آقای زمانی، مشاور آقای لاریجانی، گفت من یواشكی فحش دادم چرا آن را برملا كردی؟ یعنی اقرار كرد به بنده فحش داده. گفتم تو صدبار به من فحاشی كردی و تهمت زدی و یقه‌ام را پاره كردی، حق اعتراض ندارم؟».

نماینده آمل خواهان تغییر کاربری اراضی در حوزه بابل

آقایی با اشاره به اختلافات برسر اراضی گاودشت، می‌گوید: «آن‌طور که جهاد کشاورزی منطقه مازندران گزارش داده، ٣٥٠هکتار از این اراضی در حوزه بابل و ٥٠هکتار در حوزه آمل است». وقتی از او درباره پیگیری احداث فرودگاه از سوی نمایندگان بابل هم می‌پرسم، توضیح می‌دهد: «آنها مخالف احداث فرودگاه هستند و تأکید می‌کنند باید این مرکز تحقیقات باقی بماند. نمایندگان بابل همچنین می‌گویند این زمین متعلق به بابل است و ارتباطی به آمل پیدا نمی‌کند».

احداث فرودگاه در مکانی دیگر

در همين زمينه جوياي ماجراي تغيير كاربري اراضي گاودشت از دلاور حيدرپور، رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان مازندران، شديم.

اين مقام مسئول مي‌گويد: «پيگيري اين خواسته از سوي آقاي يوسفيان‌ملا به سال ٩٣ بازمي‌گردد كه در همان زمان نيز با آن مخالفت شد. اين اراضي متعلق به مركز تحقيقات برنج و گاوداري است كه در آن برنج و سه نژاد گاوي مورد تحقیق است. در اينجا هم برنج‌كاري مي‌شود و علوفه كاشت مي‌شود. اين زمين‌ها از نوع درجه‌يك كشاورزي است و تغيير كاربري آن به‌صلاح نيست، آن هم در سالي كه با نام اقتصاد مقاومتي نام‌گذاري شده است».او به زمين گاودشت اشاره مي‌كند كه محل اختلاف شهرستان آمل و بابل است: «اين زمين از لحاظ ثبت جغرافيايي و سياسي در حوزه بابل است، اما روستاي وسطي‌كلا هم در آن منطقه واقع شده كه اين روستا متعلق به شهرستان آمل است. نمايندگان بابل هم با احداث فرودگاه در اين منطقه مخالف‌اند و جاي ديگري را براي احداث فرودگاه در منطقه احمدكلا در بابلسر كه سابقه فرودگاهي دارد و منطقه‌اي نظامي بوده را مدنظر دارند. احداث فرودگاه و امكاناتي چون اين اتفاق براي زمان‌هايي است كه همه‌چيز ايده‌آل است، نه در زماني كه براي پرداخت حقوق كارمندان هم دچار مشكليم».

روش‌های يوسفيان‌ملا براي تغيير كاربري

گويا روش‌هاي اين نماينده مجلس فقط به ماجراي درگيري در مجلس ختم نمي‌شود و هرچه پيش‌تر مي‌رويم، از روش‌هاي ديگرش رونمايي مي‌شود. حيدرپور در روايتي از نوع پيگيري‌هاي يوسفيان‌ملا براي تغيير كاربري اين زمين اين‌گونه مي‌گويد: «ايشان در نامه به وزير جهاد كشاورزي اين اراضي را اراضي لم‌يزرع معرفي مي‌كند، درحالي‌كه چنين نيست. اين زمين ٣٠ سال است كه دست جهاد كشاورزي است و در آن ذرت و كلزا كشت مي‌شده و اكنون به مركز تحقيقات كشاورزي بدل شده است».  اين در حالي است كه يوسفيان‌ملا پس از بازديد مقامات از اين اراضي هم با وجودي‌كه با درخواستش موافقت نشد، به خبرنگاران گفته بود با احداث فرودگاه موافقت شده كه وزارت جهاد كشاورزي مجبور شد تكذيبيه آن را منتشر كند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: