کد خبر: ۷۳۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - 09 June 2016
بانكداري ايراني - نمادهای بانکی طی هفته‌های اخیر در بازار سرمایه با اقبال سرد سهامداران روبرو شده و در یک دامنه قیمتی روبه‌منفی درجا زده و بازدهی مناسبی ارائه نکردند.
بانكداري ايراني  -   نمادهای بانکی طی  هفته‌های اخیر در بازار سرمایه با اقبال سرد سهامداران روبرو شده  و در یک دامنه قیمتی روبه‌منفی درجا زده و بازدهی مناسبی ارائه نکردند. 

به گزارش بانكداري ايراني   ، عوامل زیادی برای درجا زدن نمادهای بانکی باید در نظر گرفت که مهمترین آن ، عدم صدور مجوز تقسیم سود در سال گذشته، عدم گشایش همه‌جانبه تعامل سیستم بانکی ایران  با جهان و کاهش نرخ سود بانکی است.

بانک مرکزی در سال گذشته به دلیل سیاست‌های انقباضی و عدم شرایط مناسب یانک‌ها تقسیم سود سهامداران را  به صلاح ندانست، تا جایی که  اجازه برگزاری مجامع سال 93 بانک ها و تقسیم سود را صادر نکرد. در آن تاریخ  این نهاد ناظر بانکی ،  در بیان دلایل خود عنوان کرد که نظام بانکی ما به شدت زیان‌ده بوده و به غلط در گذشته بالاترین سودها را در مجامع خود تقسیم کردند. 

این تصمیم بانک مرکزی با انتقادات زیادی روبرو شد زیرا طبق ماده 110 اساسنامه بانک ها تقسیم 10 درصد از سود ویژه محقق شده بین سهامداران الزامی است؛ علاوه بر این، ماده 90 لایحه اصلاحی قانون تجارت نیز همین امر را بیان می کند؛ بطوریکه شرکت ها ملزم هستند حداقل 10 درصد از سود سالیانه خود را بین سهامدارانشان تقسیم کنند. یکی دیگر از دلایلی که مرکز پؤوهشکده پولی و مالی برای تقسیم سود بانکها عنوان کرد ، مشکل نقدینگی بانکها بود .

در حالی که  کارشناسان معتقدند که بانک ها طی سال های گذشته ذخایر زیادی در حساب های خود داشته اند که منطقی نبوده و سازمان امور مالیاتی این ذخایر را به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی نپذیرفته است. اما طبق توافق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مقرر شده 1.5 درصد مانده مطالبات تسهیلات اعطایی در پایان هر سال به استثنای مطالبات از دولت، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و بنیادها پذیرفته شود تا بر مبنای بخشنامه 25 اسفند ماه 93 بانک مرکزی، بانک ها بیشتر از این میزان را به عنوان مالیات مشکوک الوصول در نظر نگیرند. با تمام این انتقادات بانک مرکزی تسلیم نشد. و از  آن تاریخ  سهام بانکی  در سبد سهامداران و تحلیل گران  بنیادی که به مجامع بسیار اهمیت می دهند، کمتر دیده می شود. 

از طرف دیگر ، مبادلات ارزی به عنوان یکی از دست‌آوردهای اجرایی شدن برجام، به واسطه هراس بانکهای بزرگ اروپایی از جریمه های آمریکا با مشکلاتی روبرو شده‌است که انتظارات بازرگانان و سرمایه گذاران را برآورده نکرده و نظر سهامداران را نیز جلب نکرده است.

موضوع دیگری که سبب درجا زدن نمادهای بانکی در بورس شده است کاهش نرخ سود بانکی  و تسهیلات است. در سال گذشته طی دو مرحله نرخ سود سپرده های بانکی کاهش یافته و به رقم 18درصد رسیده است اما به دلیل تاکید کارشناسان مبنی بر تطبیق نرخ سود سپرده بانکی با  نرخ تورم ، مسولین بانک مرکزی در صدد کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد هستند. نگرانی اینجاست که  این کاهش عاملی برای خروج نقدینگی از بانک‌ها شده  و به بازارهای موازی حرکت خواهد کرد و ممکن است بانکها را با مشکلاتی در سود آوری روبرو کند. 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: