کد خبر: ۷۲۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - 07 June 2016
شهراد اثنی عشری / کارشناس بیمه
پایشگر- برنامه ریزی مجموعه ای از پیش بینی هایی است که هر فرد را برای یک زندگی با آرامش و آسایش در آینده نزدیک و دور آماده می کند . مجموع این برنامه ریزی شامل جنبه های مختلفی است که فقط به پس انداز کردن و سرمایه گذاری خلاصه نمی شود . این سرمایه گذاری ها فقط بخش کوچکی از یک برنامه ریزی جامع است .

برای موفقیت در هر کاری بویژه کسب و کار، داشتن برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت یک ضرورت محسوب می شود . شرکت های بیمه به عنوان یکی از ابزارهای موثر مالی برای حضور قدرتمند در بازار بیمه و ارائه خدمات متنوع بیمه ای به بیمه گذاران باید از یک برنامه ریزی کامل و جامع کوتاه و بلند مدت برخوردار باشند تا ضمن دستیابی به اهداف خود، قادر به افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه باشند .

میزان درآمد شرکت، سرمایه و موجودی نقدی و غیر نقدی، هزینه ها و مخارج روزانه سازمان، میزان و نوع مناسب سرمایه گذاری، هدف گذاری برای کسب پرتفوی سود ده و ….بخش هایی از یک برنامه ریزی بیمه ای است که می تواند شرکت های بیمه را در حصول به اهداف سازمانی یاری کند .

شرکت های بیمه در وهله اول باید برنامه های استراتژیک خود را تدوین کرده و سپس آن را به سایر حوزه ها از جمله بازاریابی و بیمه نامه ها گسترش دهند . برنامه ریزی برای تدوین استراتژی عمومی تنها یک نقطه آغاز برای بازاریابی موفق محسوب می شود، چرا که اگر این امر به درستی انجام نشود، حاصلی برای سازمان در پی نخواهد داشت .

پس از تدوین موفقیت آمیز استراتژی شرکت، نوبت به اجرای آن به ویژه در حوزه بازاریابی می رسد. اجرای این استراتژی قطعا به شیوه ای بستگی دارد که هر شرکت بیمه ای آن را را با بهره گیری از افراد متخصص، ساختار سازمانی، سیستم های تصمیم گیری و سیستم پرداخت حقوق و پاداش انجام می دهد .

البته در این راه همواره باید به یک پرسش اساسی توجه داشت که آیا این استراتژی با فرصت ها و موقعیت هایی که با آن روبرو می شود، متناسب هست یا خیر؟ نکته دیگر اینکه در فرایند برنامه ریزی باید به مراحل تجزیه و تحلیل، اجرا و کنترل نیز توجه ویژه ای داشت .

شرکت بیمه دانا به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در عرصه فعالیت های بیمه ای همواره با برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت خود که در هیات مدیره این شرکت مطرح و تصویب می شود، در پی ارتقای سطح علمی و توانمندی های حرفه ای شبکه فروش، با رویکرد گسترش بازار بیمه و ارتقای ضریب نفوذ بیمه، تربیت نیروی کارآمد و متخصص، آموزش شبکه فروش کارآمد، کاهش ضریب خسارت، اعمال مدیریت ریسک، به روز رسانی سیاست ها و برنامه های شرکت، بستر سازی برای بهره گیری از فناوری های جدید در حوزه بیمه، آموزش و …بوده و می کوشد با طراحی نظام آموزشی جامع و انتقال مهارت ها و تجربیات عملی به شبکه فروش، از ظرفیت های صنعت بیمه برای رشد و توسعه ضریب نفوذ بیمه و بهره برداری از مزیت رقابتی فنی و تخصصی آن بهره لازم را ببرد .

البته در شرکت های بزرگ بیمه همچون بیمه دانا که دارای بیمه نامه های گوناگونی هستند، می توان استفاده از سیستم "مدیریت محصول” را نیز پیشنهاد داد . در این سیستم یک مدیر مسوول برند وجود دارد که برای یک بیمه نامه خاص، یک برنامه خاص و بازاریابی خاص ارائه می کند .
در نهایت با توجه به بازار رقابتی موجود و ضرورت برنامه ریزی مدون برای پیشبرد اهداف سازمانی، به نظر می رسد بهره گیری شرکت های بیمه از برنامه ریزی استراتژیک کوتاه و بلند مدت، به ویژه در حوزه بازاریابی یک امر ضروری و حیاتی محسوب می شود، ضرورتی که در صورت نبود آن، هیچ آینده روشنی برای این شرکت ها متصور نخواهد بود .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: