کد خبر: ۷۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - 02 June 2016
بانكداري ايراني  -   رییس کل بیمه‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران  اخیرا  طی مصاحبه‌ای  از وضعیت  توانگری و پوشش ریسک شرکت‌های بیمه‌گری اظهار نگرانی کرده  و  گفتند که باید مشکلات  آن را رفع کرد، عبدالناصر همتی اولويت مدیریتی خود را توانگري مالي شركت‌هاي بيمه‌گری اعلام کرده و گفته که نظارت خود را بیشتر خواهد کرد.

در همین رابطه غلامرضا فرجودی ، عضو سازمان بين الملي فروشندگان بيمه هاي زندگي، در گفت‌وگوبا بانکداری ایرانی اظهار کرد:  توانگری مالی  موضوعی بسیار مهم برای صنعت بیمه بوده و یک مساله فنی و  دقیقی است. توانگری مالی به پوشش ریسک‌های بیمه گری مربوط می شود که در حقیقت از زمانی که مشکلاتی برای شرکت بیمه‌گری  توسعه بوجود آمد، مورد توجه بیشتری  قرار گرفت.

کارشناس ارشد صنعت بیمه  گفت: بیمه‌گرها برای دو نوع ریسک، باید آمادگی داشته باشند، در مرحله نخست  ریسک قابل پیش بینی قرار دارد  که بیمه‌گرها برای پوشش هزینه‌های خسارت‌های  احتمالی برنامه ریزی می‌کنند  اما مساله مهمتر که در مرحله بعدی قراردارد ریسک غیر مترقبه و غیر قابل پیش‌بینی است که ممکن است  رقم آن کم یا زیاد باشد، بنابراین شرکت ها باید دارای شرایطی باشند تا بتواند این خسارت‌های غیر مترقه پوشش دهند.

وی در ادامه عنوان کرد:  در گذشته چه در زمان جنگ تحمیلی و چه در زمان تحریم ها ، دولت ها برای پوشش انواع ریسک‌ها،  بیمه اتکایی را با سرمایه داخلی راه انداختند. به عنوان نمونه در زمان جنگ تحمیلی،  کشتی‌های غربی و نفتکش‌ها به دلیل مشکلات بیمه‌گری برای حمل محصولات ایرانی اقدام نمی کردند ، دولت وقت با تشکیل بیمه اتکایی این مشکل را مرتفع کرد،  بنابراین مشکلات حمل و نقل و پوشش ریسک با این ابتکار مرتفع شد اما در دوران پسا تحریم برای رفع مشکلات باید از سرمایه‌گذاران  خارجی برای بیمه اتکایی استفاده کرد تا آنها با توان مالی بالا، بتوانند پوشش ریسک ها را به عهده بگیرند این بیمه گران اتکایی در سود و زیان شریک شده و  می توانند توانگری بیمه‌گرها را افزایش می دهد .

غلامرضا فرجودی در خصوص عدم فروش بیمه شخص ثالث  برخی شرکت‌ها در ارتباط با  توانگری مالی و  پوشش ریسک گفت: شرکت‌های بیمه‌گری ضعیف توان پرداخت خسارت را ندارند این شرکت ها به دلیل  کمبود  سرمایه موجود،  ذخیره و همچنین پوشش ریسک اگر بیمه شخص ثالث بفروشند در صورت مشکل بیمه گذار نمی توانند جبران خسارت کنند. 

وی افزود : بنابراین یکی از مشکلات اصلی بیمه گرها،  بیمه شخص ثالث هست ، همانگونه که رییس کل بیمه مرکزی گفتند برای بیمه شخص ثالث یک جای دیگر تعیین مبلغ می شود و بیمه گر باید ان خسارت تعیین شده را پرداخت کند واین برای بیمه گرها مشکلاتی را بوجود آورده است . 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: