کد خبر: ۷۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - 28 May 2016
گروه مالی ملت با بیش از ۷۸% سهام، سهامدار عمده لیزینگ واسپاری ملت محسوب شده، همچنین بیمه ملت مالک ۱۰% و شرکت مدیریت سرمایه آتیه خواهان ۱۰% سهام شرکت را در اختیار دارند.
گروه مالی ملت با بیش از ۷۸% سهام، سهامدار عمده لیزینگ واسپاری ملت محسوب شده، همچنین بیمه ملت مالک ۱۰% و شرکت مدیریت سرمایه آتیه خواهان ۱۰% سهام شرکت را در اختیار دارند.

این شرکت در سال 1388 فعالیت خود را آغاز کرد و عمده فعالیت آن در بخش خودرو بوده و به قصد وصول مطالبات بانک ملت ( که چیزی حدود 1000 میلیارد تومان بود ) از خودرو سازان که قادر به پرداخت نبودند، تاسیس شد و توانست در عملیات لیزینگ خودرو ها را لیز نموده و درآمدهای لازم را کسب نماید. شرکت واسپاری ملت در دی ماه سال 1394 با نماد ولملت در بورس اوراق بهادار ثبت شد و سرمایه فعلی آن 80 میلیارد تومان می باشد. مجوز فعالیت شرکت در سال 1392 برای بار دوم از بانک مرکزی به مدت 5 سال اخذ شد.

موضوع فعالیت شرکت خرید انواع کالا و اموال منقول و غیر منقول ( زیر نظر شورای پول و اعتبار و واگذاری آن به متقاضیان) و همچنین خرید و فروش اوراق بهادار و مدیریت نقدینگی می باشد لیزینگ واسپاری ملت در حال حاضر 19 شعبه در سراسر کشور دارد و حوزه فعالیت آن فراتر از خودرو رفته و در حوزه لیزینگ عمومی نیز فعالیت های جدیدی شروع شده از جمله لیزینگ تجهیزات پزشکی، تجهیزات ساختمانی ، تجهیزات صنعتی، واگذاری دفاتر کار برای پزشکان، وکلا روان پزشکان و... و تمرکز بر این حوزه موجب رونق تولید خواهد شد. اخیرا بحث لیزینگ مسکن مطرح شده که شرکت منتظر است تا آیین نامه ها و دستور العمل های اجرایی آن ابلاغ شود و خوشبختانه لیزینگ ها نیز تحت شروطی مشمول این بخش نامه قرار گرفته اند.
شرکت قصد افزایش سرمایه از 80 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان به منظور اصلاح ساختار مالی را دارد.

سهم مطالبات سر رسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول از کل مانده تسهیلات اعطایی در سال 94 برابر با 3.9% است که در سال مالی قبلی 7% بوده و مانده تسهیلات اعطایی در تمامی طبقه های مانده تسهیلات، با کاهش همراه بوده است.

با تغییر ساختار وصول مطالبات شرکت قادر بوده رشد قابل ملاحظه ای در وصول مطالبات تحقق بخشد به همین دلیل بودجه سال 95 متکی بر وام نمی باشد. در پرداخت های حقوقی نیز در حال پیگیری بوده و از وکلای زبده در این امر استفاده می شود.

بر اساس درآمد خدمات لیزینگ در بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، با سهم بازار 18.3% در جایگاه دوم ، پس از لیزینگ رایان سایپا قرار دارد. بر اساس رتبه بندی شرکت های برتر که توسط سازمان مدیریت صنعتی انجام می شود، با رتبه 383 در بین شرکت های لیزینگی در رتبه اول قرار دارد.

از لحاظ وضعیت مالی در سال 94 شرکت با 80 میلیارد تومان سرمایه، به ازای هر سهم 113 ریال سود ساخته و پیش بینی می شود این عدد برای سال 95 میزان 190 ریال باشد.
شرکت در حال گسترش سیستم فروش خود می باشد. 30 نماینده در شعب شرکت مستقر بوده اند که در حال تبدیل به 200 نماینده می باشد.

شرکت چند قرارداد مهم و خوب در عرصه خودرو بسته است که آثار آن در یکی دو هفته آینده مشخص خواهد شد.

یکی از طرح های شرکت که هنوز اجرا نشده به صورتی ست که به زودی در قالب اعتبار به افراد یا سازمان ها داده می شود می توانند به صورت مجازی از سیستمی که طراحی خواهد شد، کالای مورد نظر را خریداری کرده و به صورت اقساطی آن را پرداخت نمایند.

نکته کلیدی که برای صنعت لیزینگ در دو سال آینده وجود دارد، کاهش نرخ بهره بانکی ست که منجر به افزایش حاشیه سود شرکت های لیزینگ شده و سطح فعالیت آنها را افزایش خواهد داد.
سوال و جواب:

•         در بحث خودروهای سبک و سنگین با کدام خودروساز ها کار می کنید؟

در بخش خودروی سنگین با تمامی تولید کنندگان داخلی، یا به صورت نمایندگی یا به عنوان شریک تجاری قرار داد داریم. در بخش خودرو های سبک نیز با تمام خودرو ساز ها از جمله سایپا، ایران خودرو، پارس خودرو، گروه بهمن، کرمان موتور در حال کار می باشیم و همین الان هم قرار داد داریم. در بخش خودروهای وارداتی نیز به صورت خاص هم با وارد کنندگان هم خود شرکت در حال فعالیت می باشد. درواقع یک سبد کامل از محصولات با نرخ های ویژه دارا می باشیم.

•         تعداد خودرو های لیز شده تان در سال 94 چقدر بوده است؟ نرخ موثر لیزینگ شرکت چقدر است؟ میزان تخفیفی که در خرید خودرو گرفته می شود حدودا چقدر است؟

نزدیک 4 هزار دستگاه بوده است. 21% نرخی ست که بانک مرکزی اعلام نموده و فقط حدود 3% هزینه های کارمزدی می باشد. تخفیف از خودرو سازهای مختلف متفاوت بوده و بین 2.5% تا 6% می باشد.

•         عملیات لیزینگ شرکت در سال 92 به چه صورت بوده که عملکرد خوبی داشته است؟

سال 92 سالی بوده که بخشی از انتقال دین بانک انجام شده بود. این انتقال همیشه انجام نمی شود. بیشتر، خودروسازها از بانک ها وام می گیرند و  قادر به پرداخت در سررسید معین شده نمی باشند .این انتقال در سال 92 صورت گرفته و در قالب خودرو وارد شرکت شده و بدین طریق هم خودروسازها وام خود را تسویه کرده اند و هم شرکت فرایند کاری خود را توسعه داده و فروش خوبی داشته است. این اتفاق در سال 93 و 94 به دلیل مسائل موجود در کشور میسر نگردید و انتقال وام نیز صورت نگرفته به همین دلیل در این دو سال شاهد افت می باشیم. اما در سال 95 مجددا این انتقال در حال شکل گیری ست چرا که بدهی خودروسازها دوباره افزایش پیدا کرده و طی مذاکراتی که شرکت دارد ، قصد دارد با تخفیف های ویژه بخشی از این بدهی را انتقال دهند.

•         با توجه به اینکه خودرو سازان برای فروش خود روند کاهشی برای سالهای پیش رو میبینند تاثیری بر لیزینگ ندارند؟

در بسیاری از بخش ها لیزینگ هنوز وارد نشده است. در صورتی که حتی اگر خودروی صفر کاهش پیدا کند، تولیدات جدیدی به زودی وارد بازار می شوند ( مثلا سایپا و ایران خودرو چند قرارداد جدید بسته اند) و اینها نیاز به پشتیبانی دارند و لیزینگ می تواند وارد این حوزه ها نیز شود. اما اگر در بخش خودرو صفر با کاهش همراه شویم نیز، طرح خودرو های دست دوم در کشور بکر است و به راحتی می توان وارد آن شویم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: