در حالی قرار بود دیماه سال گذشته سازمان هواپیمایی کشوری به هواپیماهای مسن یکی از ایرلاینهای داخلی مجوز پرواز بدهد که ناوگان این شرکت طی یک سال و چند ماه اخیر در فرودگاه شیراز پارک شده و فقط خاک میخورند.
به گزارش تسنیم، یکی از اقدامات تاملبرانگیز سازمان هواپیمایی کشوری در دوران رئیس قبلی، اعطای مجوز خرید هواپیماهای از رده خارج و مسن به چند ایرلاین داخلی بود. در این راستا اوایل اردیبهشت ماه سال گذشته خبری با مضمون ورود 3 فروند هواپیمای 737 بیست و چهار ساله منتشر شد. یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی فروشنده این هواپیماهای تولید سال1991 میلادی بود.
چند ماه پیشتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی اواخر آذرماه سال 93 در مراسم رونمایی از دستورالعمل جدید تأسیس شرکتهای هواپیمایی از اعمال محدودیت برای ورود هواپیما به کشور خبر داده و گفته بود: از این به بعد فقط به هواپیماهای با سن زیر 15 سال اجازه اجاره یا خرید داده میشود.
وی با بیان اینکه در دستورالعمل قبلی محدودیتی برای ورود هواپیما نداشتیم تا جائیکه هواپیماهای با عمر 40 سال وارد کشور میشدند، بیان کرد: این مسئله باعث شده ناوگان هوایی ایران جزو پیرترین ناوگان هوایی دنیا باشد.
گذشته از اینکه مشخص نیست چرا در دوره رئیس قبلی سازمان هواپیمایی کشوری با وجود دستورالعمل و اعلام وزیر راه بازهم اجازه خرید و ورود هواپیماهای با سن 15 سال به بالا به ایرلاینها داده شده، هواپیماهای مذکور بیش از یکسال است که در فرودگاه شیراز پارک شده و به اصطلاح خاک میخورند.
مدیرعامل سابق هواپیمایی سپهران آبان سال گذشته با اعلام آغاز بهکار این ایرلاین از دیماه سال 94 به تسنیم گفته بود: بر اساس برنامهریزی انجام شده تا دو سال آینده تعداد ناوگان سپهران به 17 فروند هواپیمای بوئینگ افزایش مییابد.بر اساس طرحی که شرکت سپهران دارد قرارداد خرید 9 فروند هواپیمای بوئینگ 737 امضا شده که از این تعداد در فاز نخست 5 فروند وارد کشور میشود.
گلمحمدی با بیان اینکه مطابق استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پروازی این هواپیماها اخذ میشود، تصریح کرد: بر این اساس با نظارت سازمان هواپیمایی کشوری دو فروند از این هواپیماها از ابتدای امسال تا تابستان به داخل کشور منتقل شده است.
وی با یادآوری اینکه این دو فروند از نوع بوئینگ 500-737 هستند، افزود: سایر هواپیماهای که قرار است وارد کشور شود از نوع بوئینگ 400-737 است.
وی با بیان اینکه اساس کاری ما در فرودگاه شیراز خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به پیگیریهای صورت گرفته با موافقت اصولی سازمان هواپیمایی مجوز بهرهبرداری مطابق استانداردهای بینالمللی در حال اخذ است و پیشبینی میکنیم تا نیمه اول آذرماه تمام مجوزهای لازم را دریافت کنیم.
مدیرعامل سپهران در ادامه با بیان اینکه انتظار داریم 3 فروند هواپیمای دیگر تا پایان آذرماه امسال وارد کشور شود، گفت: مقاصد پرواز سپهران در فاز اول مسیرهای داخلی بوده و خطوط اصلی ما پوشش مقاصد پروازی تهران و مشهد است. تیپ اصلی ناوگان سپهران فعلا روی بوئینگ 737 متمرکز شده و مطابق برنامهریزی گروه سرمایهگذاری به سمت خرید تایپ بوئینگ 800-737 میرویم.
وی با بیان اینکه در یک دوره دو ساله تعداد ناوگان سپهران به 17 فروند هواپیما افزایش مییابد، ادامه داد: بر اساس مجوزهای قبلی سازمان هواپیمایی 5 فروند هواپیمای بوئینگ تولید شده بین سالهای 1992 و 1997 خریداری شد که با نظارت آنها -سازمان هواپیمایی کشوری- در حال ورود این هواپیماها به کشور هستیم. چنانچه سازمان هواپیمایی صدور مجوزها را تسریع کند آمادگی راهاندازی رسمی پروازهای سپهران را از اواخر دیماه امسال داریم.
به گزارش تسنیم، اما نه در زمستان 94 و نه دو ماه سپری شده از بهار 95 سپهران هنوز نتوانسته هواپیماهای خود را به پرواز در آورد. این هواپیماها هماکنون در فرودگاه شیراز پارک شده و خاک میخورند. متولی حمل و نقل هوایی کشور به تبعیت از مقامات دولت یازدهم همه چیز را به بعد از رفع تحریمها ایران موکول کرده و طی یکسال اخیر به جز یک تفاهم برای خرید هواپیما، کاری در این بخش انجام نداده است.