کد خبر: ۷۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 18 May 2016
تجربه یک کشور در برون‌رفت از «رکود مسکن مشابه بازار املاک ایران» نشان می‌دهد بخش مسکن و ساختمان حتی در حالت مازاد عرضه، در صورت شناسایی دقیق منشأ رکود و رفع دقیق آن می‌تواند به موتور محرک سایر بخش‌ها تبدیل شود و رونق اقتصادی را تضمین کند.
روزنامه دنیای اقتصاد در شماره چهارشنبه 29 اردیبهشت در تشریح تیتر یک، نوشت: تجربه یک کشور در برون‌رفت از «رکود مسکن مشابه بازار املاک ایران» نشان می‌دهد بخش مسکن و ساختمان حتی در حالت مازاد عرضه، در صورت شناسایی دقیق منشأ رکود و رفع دقیق آن می‌تواند به موتور محرک سایر بخش‌ها تبدیل شود و رونق اقتصادی را تضمین کند.

این روزنامه با درج عنوان تحسین مطالبه بخش خصوصی ایران، آورد: فعالان بخش خصوصی در دیدار با نماینده صندوق بین‌المللی پول ادبیات متفاوتی را به کار بردند که پیش از این سابقه نداشته است. مطالبه ایجاد فضای رقابتی به جای حمایت دولت از بخش خصوصی، نکته‌ای بود که نه تنها موضع متفاوت بخش خصوصی ایران را در مقابل دولت مشخص کرد، بلکه مورد استقبال معاون اول صندوق بین‌المللی پول نیز قرار گرفت. این اظهارات حتی اگر در حد شعار هم باشد می‌تواند به یک برنامه جامع تبدیل شود. در این دیدار، محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی عنوان کرد: هم‌اکنون فصل جدیدی از ارتباطات اقتصادی ایران با کشورهای جهان گشوده شده و همکاری با موسسات توسعه‌ای بین‌المللی از اولویت‌های کشور است. 
روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار عنوان ریز نمرات صنعت سال94، نوشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت کارنامه تولید 58 کالای منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی را در سال 94 منتشر کرد. این کارنامه را که می‌توان به منزله ریزنمرات صنعت در سال گذشته تلقی کرد، از تعمیق رکود در این بخش حکایت دارد. وضعیت تولید 32 کالای منتخب صنعتی بیانگر آن است که 17 محصول در سال گذشته افت تولید را در مقایسه با سال ماقبل آن تجربه کرده‌اند. از میان 13 کالای منتخب معدنی و 13 کالای منتخب پتروشیمی به تفکیک محصولات شیمیایی و پلیمری نیز به ترتیب 10 و 6 کالا افت تولید را ثبت کرده‌اند.
اهرم نفتی رشد بورس تهران، دیگر عنوان این روزنامه محسوب می شود، در تشریح این خبر می خوانیم: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد 312 واحدی قدم در کانال 76 هزار واحد گذاشت. رشد قیمت نفت و همچنین رشد اندک قیمت سنگ آهن در بازار جهانی، تقاضای سهام وابسته به کالاها را افزایش داد. درنتیجه، رشد قیمت نمادهای گروه پالایشی و سنگ‌آهنی از شاخص کل حمایت کردند. درحالی‌که نگرانی از ایجاد یک فضای رکودی در پی کاهش حجم و ارزش معاملات در روزهای اخیر وجود داشت، افزایش تقاضای سهام گروه‌های کالایی بر درکمین بودن خریداران برای دریافت سیگنالی بنیادین تاکید دارد.
روزنامه دنیای اقتصاد با بررسی عنوان بهبود اثربخشی در اعطای وام، آورد: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در شرایطی هم اکنون سهم مناسب‌تری در مقایسه با سال‌های گذشته از میزان پوشش‌دهی قیمت مسکن با ابزار وام را فراهم کرد که دغدغه مسوولان ارشد بانکی درخصوص ایجاد تورم ناشی از افزایش نقدینگی در بازار مسکن عملا صورت عملیاتی به خود نگرفت. اولین نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن که هم‌اکنون در سبد متنوعی از وام‌های خرید در قالب صندوق پس انداز مسکن یکم و همچنین دریافت وام از محل اوراق با فرمول‌های مختلف و متفاوت عرضه شده است نباید موجبات غفلت از سمت عرضه مسکن را فراهم کند.
این روزنامه همچنین در ستون سرمقاله عنوان «موانع نامرئی رونق مسکن» به قلم طهماسب مظاهری و عنوان «افزایش قدرت خرید تسهیلات» نوشته علی چگینی را در ستون یادداشت منتشر کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: