مدیرعامل ایریکو با اشاره به طلب ۹ میلیارد تومانی و ۵ میلیون یورویی از شرکت راه آهن، گفت: تعرفه واردات واگن ۱۵ درصد و خودرو ۹۰ درصد است.
به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی مقدمی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شرکتهای تولید واگن با مشکلات زیادی رو به رو هستند و کمتر از ظرفیت خود کار می کنند، گفت: در سال گذشته قطعات مورد نیاز شرکت پس از چهار سال از گمرک ترخیص و به تدریج وارد شرکت ایریکو شد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶ واگن ریل باس آماده تحویل کردیم، افزود: از این تعداد ۱۲ واگن در حال بهره برداری است و ۴ واگن از دو ماه پیش آماده شده است و منتظریم کارفرما که شرکت راه آهن است از ما تحویل بگیرد.
مدیرعامل ایریکو با بیان اینکه قرارداد شرکت راه آهن بیش از ۷ سال می گذرد، اظهار داشت: به دلیل تعویق قرارداد از سوی کارفرما کار تحویل ریل باسها به طول انجامید در حالی که باید در یک مدت ۵ ساله به اتمام می رسید.
مقدمی با انتقاد از اینکه ورود واگنهای دسته دوم به عنوان یک توجیه اقتصادی برای شرکتها مطرح شده است، گفت: متاسفانه تعرفه واردات واگن ۱۵ درصد است در حالی که تعرفه واردات خودرو ۹۰ درصد تعریف شده اس، بنابراین دور از انتظار نیست که تولید داخل رونقی نمی گیرد.
وی با اعلام اینکه ایریکو به تمام تعهدات خود عمل کرده است گفت: متاسفانه مشکل از کارفرماهای ما بوده که قطعات را از گمرک با چند سال وقفه ترخیص کردند و شرکت را سالها معطل نگه داشتند.
مدیرعامل ایریکو با اشاره به بدهی ۹ میلیارد تومانی شرکت راه آهن، اظهار داشت: همچنین شرکت راه آهن ۵ میلیون یورو به این شرکت بدهکار است، ضمن آنکه بدهی سنگینی هم به شرکت همکار ما که برای کره جنوبی است، داریم.
مقدمی با اشاره به همکاری تکنولوژی مناسب میان ایریکو و شرکت هیوندای کره جنوبی، اظهار داشت: قرار شده که به جز قرارداد ۱۵۰ واگنی که در سال ۸۴ منعقد شده، شرکت راه آهن ۱۵۰ واگن دیگر هم قرارداد ببندد که رقم این قرارداد به ۲۶۰ میلیون یورو می رسد که از طریق یک شریک مالی خارجی تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با حدود ۲۵ درصد ظرفیت کار کردیم، گفت: ظرفیت ما سالیانه در یک شیفت ۱۰۰ واگن مسافری است که در صورت وجود تقاضا به ۲۰۰ واگن افزایش می یابد.
مدیرعامل ایریکو در پاسخ به پرسش مهر در خصوص اینکه آیا ایریکو زیان ده است؟ گفت: متاسفانه تمامی شرکتهای واگن سازی زیان ده هستند و به سوددهی نرسیده اند.
مقدمی همچنین در پاسخ به این سئوال که قیمت تمام شده واگنهای داخلی بیش از قیمت نوسازی واگنهای دسته دوم خارجی است؟ گفت: اینکه شرکتهای ما از تکنولوژی ۴۰ سال پیش استفاده میکنند، در شان ملت ایران نیست در حالی که در داخل کشور تکنولوژیهای جدیدی برای ساخت واگن استفاده میشود.
وی با بیان اینکه یک واگن مترو ۵۰ تا ۶۰ درصد آن مربوط به قمت تجهیزات است، اظهار داشت: تولید واگن مترو در داخل ۴۰ درصد نسبت به خارجی پایین تر است.