کد خبر: ۷۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 16 May 2016
روابط‌ عمومی پل ارتباطی مخاطب و سازمان، افزایش آمار طلاق و نگرانی های موجود از این موضوع و ظرفیت های گردشگری ایران از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های روز دوشنبه به آنها پرداخته اند.
 روابط‌ عمومی پل ارتباطی مخاطب و سازمان، افزایش آمار طلاق و نگرانی های موجود از این موضوع و ظرفیت های گردشگری ایران از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های روز دوشنبه به آنها پرداخته اند.

 ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح دوشنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مورد بررسی قرار داده است.

***روابط ‌عمومی پل ارتباطی میان مخاطب و سازمان 
ارتباطات و روابط عمومی نشان دهنده اهمیت و نقش این دو مقوله مهم در زندگی بشر است که با فناوری های نوین در این عرصه توانسته است تا به جایگاه شایسته خود دست یابد. روزنامه ها و مطبوعات مختلف امروز به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی به این موضوع پرداخته اند.
روزنامه تفاهم در یادداشتی با عنوان «روابط عمومی، فرهنگ مقابله با تهدید و کمک به ایجاد امنیت» به اهمیت روابط عمومی در برقراری فرهنگ امنیت پرداخت و می نویسد: امنیت و فرهنگ امنیت، عموما با موضوع منافع گره خورده است و بحران با تهدید منافع ایجاد می شود، تهدید منافع اقتصادی یک شرکت، منافع سیاسی یک مسئول ارشد دولتی و یا تخریب وجهه وی از مصادیق تهدید امنیت است. به طور کلی فقدان امنیت بدنبال تهدید ایجاد می شود. تهدید، منافع را به خطر می‌اندازد و ناامنی ایجاد می کند، تهدید می تواند معطوف به زمان حال باشد و یا آینده را نشانه رود، 
نویسنده در ادامه آورد: فرهنگ، مجموعه‌ای در هم پیچیده از اعتقادات و باورها، ارزش‌ها، الگوهای رفتاری یا هنجارها، رفتارها ، آداب و رسوم، اخلاقیات، نمادها، مصنوعات، هنر و علم و دانش است که در بهره گیری از ظرفیت فرهنگ و فرهنگ سازی در همه زمینه ها به ویژه بخش های کلیدی از جمله مقابله با تهدید و کمک به ایجاد امنیت با استفاده از نهاد های مدنی نظیر روابط عمومی می تواند زمینه ساز شرایط مناسب باشد. 
روزنامه «آرمان» نیز در گزارشی به عنوان «روابط عمومی؛ ازحلال مشکلات تا تبلیغاتچی» به جایگاه واقعی نهاد روابط عمومی در ایران، اشاره کرد و آورد: امروز، روز روابط عمومی است. برخی از روابط عمومی به عنوان هنر هشتم و دستاورد قرن بیستم یاد می کنند و به جرات می‌توان گفت امروزه هیچ موسسه یا سازمان بزرگ جهانی را نمی‌توان یافت که روابط عمومی نداشته باشد. 
این روزنامه در ادامه نوشت: در ایران نیز ده‌ها سال است که روابط عمومی با عناوین مختلفی در سازمان‌ها و ادارات عموما دولتی وجود داشته و موسسات خصوصی کوچک و بزرگ نیز در 30 سال اخیر به اهمیت داشتن واحدی به نام روابط عمومی در سیستم خود پی برده‌اند. اگر روابط عمومی در سازمانی وجود نداشته باشد کلیه ارتباطات این نهاد با دنیای پیرامونی قطع می‌شود و این تعریفی است که در دنیا از این نهاد مهم و موثر ارائه می‌دهند. 
همچنین روزنامه آرمان در یادداشتی با انتخاب عنوان «اهمیت وجود روابط عمومی» می نویسد: اهمیت روابط عمومی از یک زندگی شخصی تا کار در مسئولیت مشخص در سازمان‌های خصوصی یا دولتی کاملا مشهود است، هر فردی در مواجهه با افراد دیگر خواه ناخواه مجموعه‌ای از آداب معاشرت، تعاملات و مناسبات را برمی‌گزیند که می‌تواند به انزوا رفتن یا ارتقای سطح روابط بین فردی منجر شود. 
در ادامه این یادداشت آمده است: در ادارات و سازمان‌ها این مهم بسیار خطیرتر است چرا که علاوه بر اینکه موفقیت یا عدم موفقیت فرد مطرح است، سرنوشت کل مجموعه نیز تحت تاثیر روش‌های به کار گرفته قرار می‌گیرد و ممکن است به برقراری روابط مطلوب و کارآمد یا یک رابطه لجام گسیخته و نامطلوب منتهی شود. 
این روزنامه در یادداشت دیگری با انتشار عنوان «جایگاه روابط عمومی در میان سازمان ها»، آورد: دنیای امروز دنیای ارتباطات است. در سازمان‌های دولتی داشتن اطلاعات موثق، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگ‌ترین سرمایه یک سازمان است و حیات یک سازمان به داشتن یک ارتباط دوسویه درون سازمانی و برون سازمانی و انجام تبلیغات و کسب اطلاعات به روز و مفید بستگی دارد و اینجاست که لزوم وجود روابط عمومی واقعی در ایستگاه‌های روابط عمومی نمایان می‌شود. 
روزنامه «آفرینش» همچنین در سرمقاله ای با اشاره به عنوان «تساوی و توازن میان مدیریت ارتباطات و توسعه همه‌جانبه» به موضوع به مناسبت روز جهانی ارتباطات به اهمیت این امر در جهان پرداخت و نوشت: مسئله برقراری ارتباط آسان تر با دیگران، همواره ذهن بشر را به خود مشغول داشته است. سعی انسان از آغاز بر این بوده است که وسیله ای برای انتقال سریع پیام خود پیدا کند. این انگیزه باعث شده تا دنیای ارتباطات، فراز و نشیب های فراوانی را طی کند و در هر دوره از تاریخ، ابزار خاصی در این زمینه اختراع شود و مورد استفاده قرار گیرد. 
در ادامه این سرمقاله می خوانیم: باید توجه داشته باشیم که درجهان امروز مفهوم توسعه با مفهوم ارتباطات پیوندی جداناپذیر پیدا کرده اند. ضروریست تا با برنامه ریزی صحیح ضمن پیشرفت دراین زمینه، راهکار منطقی تری برای جلوگیری از محدودسازی‌ها دردهکده ارتباطات بیابیم. 
روزنامه مردم سالاری هم در یادداشتی با عنوان «ارتباط دوسویه» می نویسد: هر سازمانی که با افکار عمومی‌ و مخاطب مردمی‌‌ سر‌و‌کار دارد‌، نیازمند آن است که تصویری روشن و قابل فهم از خود درنزد مخاطبشان داشته باشد و از این رو گونه‌ای از روابط عمومی‌را به خدمت می‌گیرد که برای انعکاس فعالیتها، برنامه‌ها و طرح هایش موثر باشد. 
این روزنامه در ادامه نوشت: بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌است. این مجال فرصت اندکی بود که می‌توانست به شکلی اجمالی به ابعاد مهم و موثر روابط عمومی‌بپردازد. امید است که متخصصان عرصه‌ روابط عمومی ‌با بهره مندی از الگوهای اسلامی‌، شایستگی‌های حرفه ای متناسب با جامعه اسلامی‌ را نمایان سازند و هماره در این حوزه پررنگ و اثرگذار ظاهر شوند. 
روزنامه فرهیختگان همچنین در یادداشتی به عنوان «روابط‌عمومی پل ارتباطی مخاطب و سازمان»، اشاره کرد و نوشت: خوشبختانه رشته روابط‌ عمومی دارای بازار کار ملی و بین‌المللی خوبی است و چنانچه یک دانش‌آموخته، توانایی‌های عمومی کافی برای کار در این حوزه را داشته باشد زمینه‌های پیشرفت برایش به‌خوبی فراهم است؛ چراکه قوی‌ترین هسته‌ هر واحد اجتماعی روابط‌عمومی است. شغل روابط‌عمومی که در ایران با تاسیس انجمن روابط ‌عمومی در سال 1349 رسمیت پیدا کرد دارای کارکردهای بازاریابی، سیاسی و دولتی است. 

***افزایش آمار طلاق و نگرانی های موجود از این موضوع 
روزنامه ها و مطبوعات با انعکاس افزایش آمار طلاق در کشور به بررسی علل و ریشه های این مساله در جامعه پرداخته اند.
روزنامه «آفرینش» با انتشار یادداشتی با عنوان «شناختن و به کار بستن مهارت های زندگی راهی برای کاستن طلاق» به قلم الهام فراهانی، نوشت: متاسفانه این روزها طلاق نقل و نبات صحبت بین مردم جامعه کنونی شده است و تهران در بین کلان شهرها بیشترین آمار طلاق رابر دوش می کشد.
نگارنده در ادامه آورده است: مسئله ای که این روزها دغدغه بسیاری از جامعه شناسان و مسئولین می باشد و روز به روز در حال افزایش است در این میان طی تحقیقات و آمار هایی که ارائه شده است چند عامل بیشتر باعث طلاق می شود از جمله اعتیاد، خیانت، مشکلات اقتصادی و موارد دیگری که این سه بیشترین آمار را داشته است.
اما نتایج برخی ارزیابی ها، عواملی همچون نظیر عدم بلوغ فکری و عدم شناخت زوجین به معقوله ازدواج و قبول نکردن مسئولیت ومهارت‌های زندگی رفته رفته منجر به طلاق عاطفی و فاصله گرفتن زوجین از یکدیگر شده و زمانی که فرد در زندگی مشترک خلاءهای عاطفی بسیاری متحمل شود و به نتیجه مطلوب نرسد و نتواند با گفت و گو مسایل خود را حل کنند این شکاف بیشتر می شود.
روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «هرساعت 19 طلاق در کشور» می نویسد: در حالی که عنوان می شود در ایران در هر ساعت 19طلاق ثبت می شود، مصوبه تازه مجلس که بر اساس آن وام ازدواج از سه میلیون به 10 میلیون تومان رسیده، باعث شده است کارشناسان نسبت به رواج ازدواج صوری هشدار دهند. این مساله خود می تواند نرخ طلاق در ایران را باز هم بیشتر کند.
در ادامه این مطلب می خوانیم: در سال های اخیر ازدواج و طلاق همواره با پیشوند «بحران» در ادبیات کارشناسان کشور مطرح شده است. افزایش طلاق و کاهش ازدواج در سال‌های اخیر باعث شده تا کارشناسان سیاست های گوناگونی را برای کاهش روند طلاق و افزایش میزان ازدواج در جامعه اتخاذ کنند.
با وجود اینکه هنوز بانک‌ها اعطای وام 10میلیونی به زوج‌های جوان را که مجلس به تصویب رسانده، آغاز نکرده‌اند، اما برخی کارشناسان می‌گویند افزایش میزان وام ازدواج می تواند افزایش پدیده طلاق در جامعه را به همراه داشته باشد.
روزنامه «اسرار» با پرداختن به این موضوع به نقل از ولی الله نصر مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی نوشت: باید با همکاری سایر دستگاه ها در کاهش طلاق اقدامات جدی انجام دهیم.
وی با بیان این که 5 درصد طلاق ها در سال اول زندگی و 50 درصد طلاق ها در 5 سال اول زندگی اتفاق می افتد گفت: عاملاین اتفاق، طبق نظر تحلیل گران اجتماعی شکاف بین نسلی ایجاد شده و تغییر ساختار شناختی خانواده هااست و گوشزدی یه مسئولین فرهنگی است تا فعالیت خود را گسترش دهند.
همچنین روزنامه «ابرار» با انتشار عنوان «19 طلاق هر یک ساعت در کشور» به سخنان ولی الله نصر مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اشاره کرد و آورد: آسیب های ناشی از طلاق و افزایش کودکان تک سرپرست سازمان بهزیستی و دیگر ارگان ها را به این فکر واداشت تا همایش ملی طلاق را برگزار کند تا با بررسی علل و ارائه راه کار قدمی در کنترل این معضل اجتماعی داشته باشد.
روزنامه «ایران» نیز در مطلبی با عنوان «اعتیاد و خیانت» به واکاوی علت‌های اصلی طلاق می پردازد و می نویسد: احمد دلبری مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان آنکه تفاوت چشمگیری میان علل و عوامل طلاق از منظر خود زوجین و کارشناسان وجود دارد اظهار کرد: زوجین مراجعه کننده یا ارجاع داده شده به این مراکز مهم‌ترین عوامل دادخواست طلاق خود را به ترتیب اعتیاد، خیانت، مسئولیت پذیر نبودن همسر و درآمد ناکافی عنوان می‌کردند. 
روزنامه «اطلاعات» با انعکاس عنوان «مشاوره قبل از ازدواج، اجباری می‌شود»، نوشت: عباسعلی اللهیاری رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در حاشیه همایش روز جهانی خانواده در کاشان گفت: به دنبال تصویب طرح اجباری کردن مشاوره قبل از ثبت ازدواج در مجلس شورای اسلامی هستیم.
در ادامه این مطلب می خوانیم: کمیته ملی تحکیم خانواده و پیشگیری از طلاق زیر مجموعه معاونت پیشگیری قوه قضائیه با حضور مسئولان حوزه روانشناسی و جامعه شناسی پزشکی، به حکم قانون تحکیم خانواده، فعالیت خود را آغاز کرده است.

***ظرفیت های گردشگری در ایران
ایران به لحاظ گردشگری از استعدادهای بالقوه و خوبی در این زمینه برخوردار است که با توجه بیشتر مسوولان و مردم، می توان شاهد شکوفایی و توسعه بیش از پیش در این بخش بود. 
روزنامه «تفاهم» در یادداشتی با عنوان «جایگاه پنجم ایران در میان 10 مقصد برتر گردشگری سال 2016» به چگونگی انعکاس مسائل اجتماعی به وسیله رسانه ها پرداخت و می نویسد: مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یازدهمین همایش علمی و فرهنگی خلیج فارس اظهار داشت: خلیج فارس دارای ظرفیت‌هایی است که می تواند فضای کسب و کار را در منطقه متحول و مسیر توسعه پایدار را در استان‌های همجوار هموار نماید؛ همچنین یکی از مناطق مهم و حیاتی کشورمان محسوب می‌شود که از جنبه‌های گوناگون دارای اهمیت فراوان است. 
در ادامه این مطلب می خوانیم: شواهد نشان می‌دهد، الگوهای رفتاری گردشگران نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته و گردشگر امروز آگاه تر و منطقی تر و به شیوه عقلایی مقاصد گردشگری را انتخاب می‌کند، بنابر این مقاصدی که دارای عوامل کششی، باشند در زمینه جذب گردشگر به مراتب موفق تر هستند.
روزنامه «ایران» همچنین در گزارشی با انتشار عنوان « نقش محوری زنان در گردشگری جزیره «هنگام»» نوشت: زنان جزیره «هنگام» در شهرستان قشم نقش مهمی در اقتصاد محلی دارند و در واقع آفرینندگان اصلی صنایع دستی این سرزمین هستند. «رودوزی»، «گلابتون دوزی»، «شَک بافی»، «زری بافی» و تولیدات متفاوت دریایی و جواهرسازی که از صنایع دستی این جزیره است، همه توسط این زنان بافته و تهیه می‌شود. 
نگارنده در ادامه می نویسد: این صنایع دستی بیشتر در بازارچه بومی جزیره «هنگام» که در کنار اسکله واقع است و مهم ترین محل بازدید و خرید اقلام صنایع دستی وغذاهای محلی برای گردشگران به حساب می‌آید، عرضه می‌شود. 
روزنامه «جوان» نیز در گزارشی به ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در سیستان و بلوچستان برای استفاده گردشگران اشاره کرد و نوشت: کامبیز مشتاق گوهری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به معرفی استان به عنوان مقصد گردشگری کشور در سال 1396 بخش بزرگی از فعالیت های اداره کل معطوف به آماده سازی زمینه مناسب برای میزبانی از گردشگران در استان شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: