کد خبر: ۷۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 16 May 2016
بانكداري ايراني -بیمه مرکزی در خصوص محاسبه ذخیره خسارت معوق به بیمه گذاران تاکید کرده که این ذخیره باید با روش مثلثی در نظر گرفته شود این روش محاسبه بر عملکرد برخی شرکت‌های بیمه‌گری تغییر ایجاد کرده و می تواند در سودآوری شرکت‌ها اثر کاهنده داشته باشد،
 بانكداري ايراني  -بیمه مرکزی در خصوص محاسبه  ذخیره خسارت معوق به بیمه گذاران تاکید کرده که این ذخیره باید  با روش مثلثی در نظر گرفته شود این روش محاسبه  بر عملکرد برخی شرکت‌های بیمه‌گری  تغییر ایجاد کرده  و می تواند در سودآوری شرکت‌ها اثر کاهنده داشته باشد،  لذا شرکت‌ها بعد از محاسبه این روش باید شفاف سازی کرده و اعلام کنند که موضوع  ذخیره چه تاثیری بر سود آوری آنها دارد، بر همین اساس  ممکن است برخی از  شرکتها تعدیل منفی انجام داده و سونامی کاهش سود شرکت‌های ‌بیمه گری رخ دهد.

به گزارش بانکداری ایرانی، دو شرکت تا کنون در خصوص تاثیر  این ابلاغیه  شفاف سازی کردند. 
بیمه ما اعلام کرده که در  پی ابلاغ روش مثلثی محاسبه ذخایر رشته ثالث توسط بیمه مرکزی،  پیش بینی سود هر سهم بیمه ما از مبلغ 468 ریال به 435 ریال کاهش می یابد. این شرکت بیمه‌گری  اعلام کرد که مبلغ کسری  ذخیره  سال 95 معادل  227.797 میلیون ریال بوده  که در صورت محاسبه 7درصد معادل 33ریال  سود سال 95 کاهش می یابد.


همچنین ، بیمه ملت طی نامه ای به سازمان بورس اعلام داشته ، این شر کت در پی محاسبه ذخایر خود به روش مثلثی و محاسبات کسری ذخایر هیچگونه کاهشی را در درآمدهای خود نداردزیرا قبلا ای رقم را محاسبه کرده بود و در صورت عدم محاسبه در گذشته می بایست تعدیل منفی انجام دهد.

مدیر عامل بیمه ملت، طی نامه ای به سازمان بورس اعلام داشته ،این شرکت ذخایر خود را با روش های مختلف از جمله  روش مثلثی محاسبه  و در صورتهای مالی منتهی به 29.12.93 منظور نموده است .وی  تاکید کرده که بیمه ملت از بابت کسری ذخیره تغییری در پیش بینی درآمد سالهای 94 و 95 نخواهد داشت.

گفتنی است که بیمه مرکزی طی ابلاغیه ای از شرکتهای بیمه خواسته با استفاده از روش مثلثی نسبت به محاسبه ذخیره خسارات معوق اعلام نشده اقدام نمایند. 

شایان ذکر است که در شرکت‌های بیمه‌گری خسارت معوق از دو بخش تشکیل میشود ، اول : خسارتهایی که به شرکت بیمه اعلام شده اما هنوز توسط شرکت بیمه پرداخت نشده ، دوم : خسارتهایی که ایجاد شده اما به شرکت بیمه اعلام نشده. محاسبه  روش اول این‌گونه است که باید حاصلضرب تعداد پرونده ها در متوسط خسارت بدست آید. در روش دوم باید  حداقل 3 و حداکثر 10 درصد ذخیره بخش اول به عنوان ذخیره لحاظ شود 

 به گزارش بانكداري ايراني  این در حالی است که  بیمه مرکزی از شرکتهای بیمه ای خواسته که در خصوص رشته شخص ثالث با توجه به ضریب خسارت واقعی طی سه سال گذشته اقدام به برآورد میزان ذخیره لازم جهت خسارات معوق نمایند و ذخیره خسارت معوق موجود در صورتهای مالی را از آن کم کنند و در صورت مثبت بودن حاصل تفاضل، مابه التفاوت را به قسمت ذخیره خسارت معوق اعلام نشده موجود اضافه نمایند

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: