کد خبر: ۷۰۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 11 May 2016
مدیر مالی شركت سپرده گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با تشریح مهمترین مزیت های پرداخت سود سرمایه گذاران و سهامداران از طریق این شركت، گفت: برای دارندگان اوراق، دریافت سود از یك نهاد معتبر ملی، اطمینان بخش تر از نهاد خصوصی است.
 مدیر مالی شركت سپرده گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با تشریح مهمترین مزیت های پرداخت سود سرمایه گذاران و سهامداران از طریق این شركت، گفت: برای دارندگان اوراق، دریافت سود از یك نهاد معتبر ملی، اطمینان بخش تر از نهاد خصوصی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، «سیدكیومرث بزرگی» امنیت پرداخت را یكی از مهم ترین مزیت های پرداخت سود از طریق شركت سپرده گذاری خواند.

وی افزود: شركت سپرده گذاری مركزی همچنین این امكان را برای دارندگان اوراق فراهم كرده است كه با هر حسابی بتوانند سود خود را از شبكه بانكی دریافت كنند.

بزرگی سومین مزیت پرداخت سود به سرمایه گذاران را هزینه كم توزیع سود از طریق سمات ذكر كرد و افزود: شركت سپرده گذاری مركزی، هزینه بسیار اندكی از ناشران برای توزیع سود دریافت می كند. قابلیت دیگر این شركت مربوط به پرداخت سود سهام شركت هاست.

وی ادامه داد: گاهی ممكن است برخی شركت ها اطلاعات حساب سهامداران خود را به صورت كامل نداشته باشند اما سمات قابلیت پرداخت سود سهامداران فاقد شماره حساب بانكی را دارد.
وی گفت: بر اساس توافق بانك ملی ایران و شركت سپرده گذاری مركزی، همه سهامداران می توانند بر اساس اطلاعیه ناشر به شعبه های این بانك مراجعه كنند و پس از احراز هویت، سود خود را دریافت كنند.

مدیر مالی سمات درباره شیوه پرداخت سود به سهامداران افزود: اطلاعات دارندگان اوراق در تاریخی كه نماد بسته می شود، از سامانه استخراج و با اطلاعات حساب دارندگان اوراق در شركت سپرده گذاری مركزی تطبیق داده می شود، سپس میزان دارایی هر دارنده اوراق و میزان سود هر برگ محاسبه و از طریق سیستم بانكی به دارندگان اوراق پرداخت می شود.

وی درباره زمان دریافت سود از شركت ها گفت: ناشران طبق رویه مكلفند یك هفته پیش از تاریخ سررسید، سود سهامداران را به حساب سمات واریز كنند.

مدیر مالی سمات ادامه داد: به طور معمول، ناشر یا ضامن شركت ها در همان روز یا 24 ساعت پیش از سررسید، سود سهامداران را به حساب شركت سپرده گذاری واریز می كند اما سمات در زمان مقرر، سود سهامداران را می پردازد.

به گزارش ایرنا، امور مربوط به ثبت، نگهداری، انتقال، مالكیت اوراق بهادار و تسویه وجوه معاملات بر عهده شركت سپرده گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) قرار دارد.
این شركت از طریق افزایش كارایی پایاپای و تسویه معاملات و كاهش هزینه های معاملاتی و خطر جعل، سرقت و مفقودی اوراق بهادار نقش زیادی را در كارآمدی اوراق بهادار ایفا می كند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: