کد خبر: ۷۰۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 10 May 2016
بانكداري ايراني - در تحولی برای نمایشگاه امسال ، وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی ، بانک‌شهر را به عنوان بانک عامل انتخاب‌کرد. در حالی که تا هفته‌های قبل از آن مقرر شده بود که همچنان بانک صادرات بانک عامل باشد. ولی وزارت ارشاد در چرخشی این عاملیت را تغییر داد.
 بانكداري ايراني  -   بیست‌‌‌ و نهمین دوره نمایشگاه  بین‌المللی کتاب در حالی برگزار شد که نمونه کاملی  از  انحصارگرایی یک نهاد دولتی را محقق کرده‌است.  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تصمیم‌گیری‌های عجولانه و غیر کارشناسی خود ، نشان داد که تبعات و نتیجه تصمیم‌گیری چندان اهمیتی ندارد، بلکه آنچه مهم‌است اجرای برنامه‌های وزارت خانه به درست یا غلط است، حتی این برنامه در تغییر عجولانه بانک عامل یک نمایشگاه باشد.

در برگزاری هر پروژه بزرگ عمومی ، معمولا یک یا چند  بانک به‌عنوان عامل انتخاب می شود تا بتواند  مسئولیت تسهیل در امور بانکی پروژه را بر عهده بگیرد.

در نمایشگاه کتاب  نیز روال بدین‌گونه‌است یعنی بانک عاملی تعین می شود تا مسائل بانکی  و مالی ناشران، شرکت کنندگان و خریداران کتاب را انجام‌دهد.

 در دوره‌های گذشته برگزاری نمایشگاه، بانک‌های صادرات و رفاه کارگران عهده‌دار این مسئولیت بوده‌اند، و با استقرار شعب ثابت و سیار در بخش‌ها و سالن‌های تحت پوشش نمايشگاه؛ به ارائه خدمات پرداختند، در  واقع استقرار دستگاه‌های خودپرداز در سالن‌ها و نیز محوطه باز برای ارائه خدمات به ناشران و بازديدكنندگان، حضور کافی و به موقع پرسنل بانك در شعبه مركزی مستقر در نمايشگاه و ساير باجه‌ها برای ارائه خدمات به شهروندان و ناشران و عوامل اجرایی و تجهیز غرفه‌های ناشران در نمایشگاه به دستگاه‌های کارت‌خوان، از دیگر وظایف بانک عامل نمایشگاه کتاب است  که در گذشته به نحو احسن انجام شد. 

در تحولی  برای نمایشگاه امسال ،  وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی ،  بانک‌شهر را  به عنوان بانک عامل انتخاب‌کرد.در حالی که تا هفته‌های  قبل از آن  مقرر شده بود که همچنان بانک صادرات  بانک عامل باشد. ولی وزارت ارشاد در چرخشی این عاملیت را تغییر داد. 

موضوع مهم در این بین موضوع انحصارگرایی است یعنی درواقع وزارت ارشاد در موضوع نمایشگاه با واگذاری عاملیت به یک بانک ، انحصاری را  برای آن بانک بوجود آورد که می تواند برای کارایی خود نمایشگاه نیز مخرب و مضر باشد زیرا در صورت بروز خطا در سیستم بانک دیگری حضور ندارد تا بتواند به کار خود ادامه دهد تا  مردم به زحمت نیافتند، کما اینکه در حال حاضر این اتفاق در نمایشگاه افتاده و به دلیل تک بعدی بودن خدمات، مشتریان و صاحبان غرف ساعت‌ها در انتظار رفع خرابی می‌مانند. 

این در حالی است  که در یک باب مغازه  کوچک از چندین سیستم بانکی برای خدمات رسانی  به مشتریان  استفاده می‌شود، اما در  نمایشگاهی با چنین ابعاد بزرگی تنها از یک بانک و سیستم استفاده شده و ریسک خرابی و خدمت رسان را به شدت افزایش داده است .

بنابراین وزارت فرهنگ‌وارشاد‌ اسلامی  و دیگر برگزار کنندگان بیست‌ونهمین نمایشگاه که در شهر آفتاب در حال برگزاری‌است، با تنگ نظری ، سبب ایجاد  انحصار گرایی شده  و هم ریسک نمایشگاه را افزایش دادند، در صورتی که با ورود دیگر بانکهای عامل این مخاطرات به حداقل می رسید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: