کد خبر: ۶۹۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 02 May 2016
حجت الاسلام میثم امرودی می افزاید: در مدارس نیز برنامه هایی جهت استفاده دانش آموزان از نمایشگاه تدوین شده به همین دلیل شهروندان تحت هیچ شرایطی دغدغه دوری مسیر را نداشته باشند.
از نخستین روزهایی كه شهر آفتاب به عنوان گزینه ای برای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران مطرح شد، برخی مسافت و دوری از مركز شهر را عاملی برای استقبال كم از این رویداد مهم فرهنگی دانستند.

به گزارش ایرنا، تا افتتاح نمایشگاه بیست و نهم بین المللی كتاب تهران در مجموعه شهر آفتاب واقع در جنوب پایتخت چند ساعتی باقی مانده است، این در حالیست كه برخی گمانه زنی ها از احتمال كم استقبالی از این رویداد مهم فرهنگی به دلیل دوری راه و مسافت طولانی حكایت دارد.

هرچند مسئولان از در نظر گرفتن تمهیدات لازم حمل و نقل برای تسریع دسترسی مردم، ناشران و نخبگان در روزهای برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب به این مجموعه خبر داده اند و روز گذشته (شنبه) نیز رییس نمایشگاه و دست اندركاران آن این اطمینان را به خبرنگارانی كه برای دومین بار از شهر آفتاب بازدید كردند، دادند كه با آماده سازی فضای نمایشگاهی تا روز افتتاحیه ، راه اندازی متروی شهر آفتاب و بكارگیری تعداد زیادی اتوبوس و پاركینگ هایی با ظرفیت 20 هزار خودرو، دیگر دغدغه ای درباره جابجایی بازدید كنندگان وجود نخواهد داشت.

**شهروندان دغدغه نداشته باشند

معاون امور فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران درباره برخی نگرانی ها در این خصوص می گوید: خط متروی شهر آفتاب به همراه اتوبوس هایی كه در سرای محلات و میادین شهر مستقر خواهند شد، زمینه دسترسی مردم به شهر آفتاب را فراهم می كنند.

حجت الاسلام میثم امرودی می افزاید: در مدارس نیز برنامه هایی جهت استفاده دانش آموزان از نمایشگاه تدوین شده به همین دلیل شهروندان تحت هیچ شرایطی دغدغه دوری مسیر را نداشته باشند.

مدیر انتشارات قدیانی نیز اعلام كرد: شهرآفتاب به‌زودی به بخش مهم و نمایشگاهی تهران بدل می‌شود و اگر رسانه‌ها در زمینه نمایشگاه كتاب، خوب تبلیغات كنند، حتی این امید هست كه شهر آفتاب با همین نمایشگاه، جایگاه مهمی در میان مردم ایران دست‌ و پا كند.
به گفته نادر قدیانی، غرفه‌های استاندارد، خدمات رفاهی و آرامش در حمل ‌و نقل و رفت‌ و آمد از اصلی‌ترین خواسته‌های مخاطبان نمایشگاه كتاب است كه امسال در شهرآفتاب با كیفیت قابل ملاحظه‌ای آن را تجربه خواهند كرد. 

با این وجود، دغدغه های برخی از ناشران و علاقمندان كتاب درباره محل نمایشگاه كتاب همچنان باقیست و آنان دوری مسافت را از مشكلات این نمایشگاه عنوان كردند.

** حضور در نمایشگاه مقرون به صرفه نیست

مدیر نشر دف كه دوره های گذشته نیز با كتابهای عمومی و دانشگاهی در نمایشگاه بین المللی كتاب حضور داشته ، دوری راه، دسترسی دشوار به محل انبار كتابها و هزینه های برآورد شده برای جابجایی كتاب از انبار به شهر آفتاب را از مشكلات این دوره نمایشگاه كتاب خواند.

حمید شعبانی می افزاید: برای تامین نیرو در غرفه های نمایشگاه لازم بود نیرو از بیرون خریداری كنیم كه مقرون به صرفه نبود در حالیكه اگر محل برپایی نمایشگاه به مركز شهر نزدیك بود می توانستیم از حضور نیروهای كتابفروشی در هر دو مكان بهره بریم.

وی در عین حال با بیان اینكه مصلا كاربرد نمایشگاهی ندارد، اضافه می كند:بارها شاهد بودیم، چرخ های حمل كتاب زمان جابجایی آنها، به سنگفرش های مصلی آسیب هایی را وارد می كند كه این نشان از سوء مدیریت دارد در حالیكه با هماهنگی دستگاه ها می شد، كاری بی عیب و نقص ارائه كرد.
شعبانی یكی دیگر از معایب مصلی را فضای كوچك آن دانسته و ادامه می دهد: برخی ناشران كتاب های دانشگاهی سالهای گذشته در فضای خارج از مصلی مجبور به برپایی غرفه برای عرضه كتابهای خود شدند و به دلیل در معرض باد و باران بودن آسیب هایی به محصولات آنها وارد شد.

** اردیبهشت بهترین زمان برگزاری نمایشگاه كتاب 

شعبانی اردیبهشت ماه را بهترین زمان برای برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب دانسته و اضافه می كند: از نظر زمانی و در مقایسه با نمایشگاه های بین المللی كشورهای دیگر در ایامی و فصل خوبی نمایشگاه كتاب را برگزار می كنیم خوب بود مكان آن نیز جایی خوش آب و هوا با فضایی دلباز و مناسب بود.

وی با اشاره به اینكه مكان نمایشگاه به تدریج از نظر اقلیمی گرم و گرم تر شده است،(محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، مصلی و شهر آفتاب) می گوید: این مساله با توجه به حضور ناشران خارجی در كشور بسیار مهم است.

** زیرساخت های شهر آفتاب برای نمایشگاه كتاب نامناسب است
مدیر نشر علوم دانشگاهی هم می گوید: زیر ساخت های شهر آفتاب هنوز برای برگزاری یك نمایشگاه بین المللی كتاب آماده نیست.
وی می گوید: شهر آفتاب مكان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه است اما بهتر بود آماده سازی آن با حوصله و به تدریج انجام می شد زیرا با چهار ماه تلاش شبانه روزی نمی توان تمام بسترها و امكانات را برای برگزاری این رویداد مهم فرهنگی آماده كرد.

** هر جابجایی با محدودیت هایی روبروست

معاون كتابخانه ملی با بیان اینكه سازمان اسناد و كتابخانه ملی نیز امسال در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران شركت می كند می گوید: با مكان فعلی نمایشگاه دیگر شاهد حجم ترافیك زیاد در مركز شهر نخواهیم بود علاوه بر این شهر آفتاب برای بازدیدكنندگان شهرستانی بهتر از مصلا است هرچند برای میهمانان خارجی هم به دلیل دسترسی به فرودگاه امام خمینی (ره) این مكان بهتر است.

غلامرضا امیرخانی می افزاید: البته هر جابجایی یا تجربه ای تازه ممكن است با برخی مشكلات و محدودیت ها روبرو باشد كه نمایشگاه بین المللی كتاب هم از آن مستثنی نیست مثلا برای ناشرانی كه قصد جابجایی كتاب از انبارهای خود در مركز شهر را به شهر آفتاب دارند این امر دشوار است.

وی تعداد ناشران شهرستان قم را قابل توجه دانسته و می افزاید:‌ به دلیل مشكلات ترافیكی در داخل شهر قطعا جابجایی این افراد از قم به شهر آفتاب آسان تراز جابجایی آنها تا مركز شهر است هر چند این مساله برای شهروندان و ناشران كرجی هم بدین ترتیب است.

به گفته وی، دسترسی به شهر آفتاب برای تهرانی ها زیاد هم با دشواری روبرو نیست بلكه فقط مسافت، زمان بیشتری را برای رسیدن به آن صرف می كند، هر چند با توجه به اختصاص تعداد زیادی پاركینگ، مشكل توقف آنها كه سالهای گذشته وجود داشت نیز رفع شده است.
معاون كتابخانه ملی با بیان اینكه افراد معمولا یكبار برای دیدن نمایشگاه كتاب به شهر آفتاب مراجعه می كنند، بیشترین مشكل دوری راه را متوجه ناشرانی دانست كه مجبور به تردد در این مسیر هستند.

وی با بیان اینكه نمایشگاه كتاب در تمام دنیا فرصتی مناسب برای ناشران برای بازاریابی و عقد تفاهم نامه هایی است، می افزاید: در ایران این رویداد فرهنگی بیشتر به یك فروشگاه می ماند كه دانشجویان ،‌دانش آموزان و سایر اقشار جامعه كتابهای مورد نیاز خود را با تخفیف از آنجا تهیه می كنند هرچند جمع شدن كتاب ها در یك مكان كار خرید را هم آسان می كند.

معاون كتابخانه ملی با بیان اینكه در گذشته كتابهای كتابخانه ملی را از خارج از كشور خریداری می كردند،‌ادامه می دهد: چند سالی است كه كتابهای مورد نیاز از نمایشگاه بین المللی كتاب تهیه می شود كه این یكی از مزایای این نمایشگاه است.

وی می گوید: در صورتی كه شهر آفتاب به مكان دائمی نمایشگاه بین المللی كتاب تبدیل شود و به فضاسازی و زیبا سازی آن توجه شود قطعا سیلی از بازدیدكنندگان را به سوی خود روانه خواهد كرد.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران فردا سه شنبه با حضور رییس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان در سالن ملل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب افتتاح می شود.

شهر آفتاب در حوالی عوارضی اتوبان تهران - قم واقع است. «فردا برای خواندن دیر است...» شعار امسال این نمایشگاه است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: