کد خبر: ۶۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 29 April 2016
بانکداری ایرانی –بانک سینا، در راستای قانون بانکداری بدون ربا، نرخ حق الوکاله بکارگیری سپرده ها در این بانک برای سال مالی 1395 معادل 3 درصد خالص منابع سپرده گذاران برای هر یک از انواع سپرده های بکار گرفته شده جهت مصارف مشاع تعیین شد.
بانک سینا بانکداری ایرانی –  نرخ حق الوکاله بانک سینا برای انواع سپرده های سرمایه گذاری در سال مالی 1395 معادل 3 درصد خالص منابع سپرده گذاران اعلام شد.

بانک  سینا، در راستای قانون بانکداری بدون ربا، نرخ حق الوکاله بکارگیری سپرده ها در این بانک برای سال مالی 1395 معادل 3 درصد خالص منابع سپرده گذاران برای هر یک از انواع سپرده های بکار گرفته شده جهت مصارف مشاع تعیین شد.  

شایان ذکر است که بانک سینا درآمد  سال 95 خود را مبلغ 7هزار و 805میلیون ریال پیش بینی کرد که رشدی 20 درصدی را نسبت به سال قبل تجربه خواهد کرد. . این مبلغ با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و احتمال کاهش بیشتر در نرخ سود در سال 95 و خروج احتمالی نقدینگی از بانکها بسیار قابل توجه  بوده و نشان از عملکرد مثبت بانک در سال 95 دارد و اینکه تنها وابستگی بانک به جذب سپرده نیست بلکه می تواند با این منابع محدود نیز کارایی بالایی داشته باشد.  

هرچند که بانک سینا  طبق ترازنامه اعلامی در 9ماهه  منتهی به اذر ماه سال 94  حدود302.490.242.000 ریال سپرده  جمع آوری کرد که رشد 6درصدی را  نسبت مدت مشابه در سال قبل تجربه کرده است.  حال از این مبلغ سپرده جمع آوری شده  معادل 3درصد تحت عنوان حق الوکاله به عنوان درآمد تلقی خواهد شد که رقمی  حدود9.074.707.260ریال  در 9ماهه خواهد بود و قطعا با توجه عملکرد سالیانه این رقم رشد بهتری خواهد داشت. حال با توجه به رشد 20درصدی درآمد بانک سینا در سال 95  ، از محل حق والوکاله نیز رشدی معادل 20درصد را تجربه خواهد کرد.

گفتنی است که حق الوکاله مبلغی است که بانک ها در چارچوب بانکداری اسلامی و بدون ربا در قبال بکارگیری منابع سپرده‌گذاران از آنان دریافت می کنند. و ماهیت درامدی برای بانکها دارد.
نرخ حق الوکاله با مصوبه هیات مدیره هر بانک و بر مبنای بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی تعیین می شود.  و در سال 94 این رقم 5/2درصد بود که بانک مرکزی آن را به رقم 3درصد افزایش داد.

به گزارش بانكداري ايراني  ، حق الوکاله در واقع حق وکالت بانک در مورد حساب های سپرده گذاران است. در واقع این حق الوکاله میزان بابت هزینه هایی است که بانک بابت عملیات بانکی انجام داده است. حق الوکاله به صورت درصدی از متوسط سپرده های سرمایه گذاری بدست می آید که این سقف این درصد توسط شورای پول و اعتبار مشخص می شود

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: