کد خبر: ۶۸۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 24 April 2016
بانکداری ایرانی –ورود سرمایه گذران خارجی برای صنعت بیمه از ضروریات پویایی شرکتهای بیمه گری است اما ورود شرکت های بیمه گری خارجی به ایران به سادگی اجرایی نخواهد شد.
بیمه بانکداری ایرانی –ورود سرمایه گذران خارجی برای صنعت بیمه از ضروریات پویایی شرکتهای بیمه گری است اما ورود شرکت های بیمه گری خارجی به ایران به سادگی اجرایی نخواهد شد.

در همین رابطه اکبر کمیجانی  ، قائم مقام بانک مرکزی،  در دیدار با هیات اقتصادی آلمانی ، مقاومت شرکت‌های بیمه اروپایی در همکاری با کشورمان را فراتر از انتظار توصیف کرد و افزود: کشورهای ۱+۵ از پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق، اظهار رضایت می‌کنند، لیکن متأسفانه چنین احساسی در ایران از پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود وجود ندارد.

مقاومت شرکتهای اروپایی برای ورود به ایران به مشکلاتی بر می گردد که ایالت متحده برای شرکت های بیمه در خصوص همکار با ایران برای شرکت های بیمه گری بزرگ ایجاد کرده است و این امر سبب شده تا بانکها ، بیمه گرها و دیگر بنگاه های بزرگ اقتصادی در همکار با ایران محافظه کارانه برخورد کنند  آخرین نمونه در خصوص جریمه شرکت های بیمه گری از سوی  امریکا در سال 93 اتفاق افتاد که رگولاتور بیمه نیویورک در راستای تحقیقات از نقض احتمالی تحریم‌های ایران، برای چهار شرکت بیمه احضاریه فرستاد.

 دپارتمان خدمات مالی نیویورک به چاب کورب، سی ان ای فایننشیال، لیبرتی موچوال و نویگیتورز گروپ احضاریه‌هایی ارسال کرده و خواهان اطلاعات مربوط به معاملاتشان با غول تجارت کالای سوییسی گلنکور اکستراتا و تجارت فلزات این شرکت با ایران شده است.

اما  بیمه گران ایرانی به ورود بیمه گران خارجی و سرمایه گزاران  نیاز دارند تا  پویا تر از گذشته فعالیت کند. 

براساس سند اهداف راهبردي بيمه مركزي ج.ا.ايران "جلب حضور اشخاص خارجي در بازار بيمه كشور" و "ارتقا همكاري با شركت‌هاي بيمه خارجي" جزء اهداف رهبردي است.

باتوجه به ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه كشورمصوب ۱۳۸۹، سرمايه گذران خارجي مي توانند با رعايت سياست­هاي كلي اصل (۴۴) قانون اساسي ج.ا.ايران و قوانين مربوط به صور ذيل به بخش بيمه وارد شوند: مشاركت شركت­هاي بيمه خارجي با شركت­هاي بيمه تجاري داخلي با اولويت بخش غيردولتي به منظور ايجاد شركت بيمه مشترك بازرگاني در ايران ،  جذب سرمايه خارجي توسط شركت­هاي بيمه داخلي(ازجمله واگذاري سهام به اشخاص خارجي)،  تأسيس و فعاليت شعب و نمايندگي شركت­هاي بيمه بازرگاني خارجي. 

در همین رابطه کمیچانی  با اشاره به موفقیت‌های بانک مرکزی پس از اجرایی شدن برجام از جمله در مذاکره با شرکت‌های بیمه ای ساچه ایتالیا، اوکابه اتریش و کوفاس فرانسه و تسویه تعهداتی که به دلیل تحریم‌ها بوجود آمده بود، گفت: مذاکره با شرکت بیمه هرمس آلمان هم اکنون در جریان است که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد، در عین حال حمایت دولت‌های اتریش، فرانسه و ایتالیا در دستیابی به توافقات ایران با شرکت‌های بیمه موثر بوده است.

تا کنون ارتباط بیمه گرهای خارجی با ایران، حد تاسیس دفاتر مشاوره فراتر نرفته و برای فعالیت مستق در ایران راه درازی را در پیش دارند . رییس کل بیمه مرکزی چندی پیش در خصوص در خصوص نوع همکاری شرکت های بیمه خارجی در ایران گفته بود که شرکت‌های بیمه خارجی در ایران تاکنون تنها در زمینه تاسیس دفاتر مشاوره و راهنمایی فعالیت خواهند کرد و فعلا در کشور ما کار بیمه گری انجام نخواهند داد.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: شرکت‌های بیمه خارجی می توانند در قالب مشارکت با شرکت های بیمه داخلی یا تاسیس شرکت بیمه مستقل نیز از در ایران فعالیت کنند که این امر پس از ارائه درخواست از سوی آن ها و صدور مجوزهای لازم قابل انجام است.

 به گزارش بانكداري ايراني  ، به موجب ماده ۳۵ قانون تاسيس بيمه مركزي ايران و بيمه­ گري مصوب۱۳۵۰/۳/۳۰ ، واگذارى سهام مؤسسات بيمه ايرانى غيردولتى به اشخاص حقيقى يا حقوقى تبعه خارج تا بيست درصد با موافقت بيمه مركزى ج.ا. ايران مجاز است و بيش از آن(تا ۴۹%) موكول به پيشنهاد بيمه مركزى ج.ا. ايران و تأييد شوراى عالى بيمه و تصويب هيئت وزيران خواهد بود.  به موجب تبصره همين ماده انتقال سهام مؤسسات بيمه ايرانى به دولت‏هاى خارجى يا انتقال بيش از ۴۹ درصد سهام آنها به اشخاص حقيقى يا حقوقى خارجى مطلقاً ممنوع مي­باشد.
گفتنی است که  بنابه گزارش  بیمه مرکزی ، در حال حاضر سه شركت بيمه خارجي ذيل با ايجاد دفتر ارتباطي در ايران فعاليت مي كنند:

1- -   Kay International Plc كارگزار شركت بيمه لويدز لندن – محل ثبت اوليه : لندن
2-   Sos Evasan محل ثبت اوليه :سوييس
3- -   Nasco Karaoglan Brokers  محل ثبت اوليه : لبنان


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: