کد خبر: ۶۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 23 April 2016
** روزنامه اعتماد / نجفقلی حبیبی استاد دانشگاه
انتخابات مجلس دهم با راهیابی برخی حوزه‌های انتخابیه به دور دوم، شوق و شور سیاسی را در فضای جامعه همچنان بالا نگه داشته است. مردم ایران که در انتخابات هفتم اسفندماه سال گذشته، با حضوری حداکثری پای صندوق‌های رای، به تغییر رای دادند، اکنون خود را برای انتخابی دیگر آماده می‌کنند.

با امیدواری از اینکه آن قسمت از مسوولیت برگزاری که به مسوولان انتخاباتی مربوط می‌شود، با همت مضاعف و با همان جدیت و شوق قبلی انجام شود، در بخشی دیگر باید منتظر حماسه آفرینی دوباره ملت بود. گروه‌های سیاسی مختلف و از جمله اصلاح‌طلبان، به‌طور قطع و یقین تلاش خواهند کرد تا بتوانند با همان سبک و سیاق دور اول انتخابات، رهبری طرفداران جناح خود را بر عهده بگیرند. بزرگان این جناح که پس از اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها، به‌خوبی توانستند با مدیریتی سنجیده، حضور در صحنه را از سوی اعضای خود حفظ کنند، حالا در آزمونی دیگر قرار گرفته‌اند. آزمونی که درجه اهمیت آن را نباید کمتر از دور اول انتخابات دانست، می‌تواند تعیین‌کننده صاحبان ٦٩ کرسی دیگر شود.

این تعداد که در برابر ٢٩٠ عضو بهارستان، رقم قابل توجهی‌ است، بیانگر اهمیت این دور از انتخابات است. مردم همچون در سایر انتخابات، با حضور خود نقشی تعیین‌کننده خواهند داشت. آنها با حضور خود در پای صندوق‌های رای باز هم نشان خواهند داد که خود رقم‌زننده سرنوشت سیاسی خود هستند. مردم باید بدانند که مجلس با کل نمایندگان کامل می‌شود، پس باید ٧ اسفند دیگری را در ١٠ اردیبهشت ماه نمایش دهند. این انتخابات نیز همچون دور اول، باید آنچنان برای مردم حایز اهمیت باشد که حضوری گسترده را از آنان به ثبت برساند.

نگارنده به عنوان یک اصلاح‌طلب، با آغاز زمان فعالیت‌های انتخاباتی و با توجه به اینکه در لیست اسامی باقیمانده برای شرکت در دور دوم انتخابات درصد زیادی از اصلاح‌طلبان جای گرفته‌اند، خواهان حمایت همه‌جانبه مردم برای راهیابی این افراد به مجلس هستم. انتخاب اصلاح‌طلبان برای ورود به مجلس به عنوان بازوی همکاری دولت بسیار دارای اهمیت است. دولت یازدهم پس از سه سال همزمانی با مجلس نهم، تنها یک سال را پیش روی دارد.

مدت زمانی که همزمانی با دهمین دوره مجلس می‌تواند برنامه‌های دوره پسابرجام را به خوبی به مرحله‌ اجرایی برساند. ما به یک مجلس قوی و کمک حال به دولت نیاز داریم. البته این جمله نمی‌تواند بیانگر خواسته ما برای تشکیل مجلس مطیع و فرمانبر باشد. منظور ما از چنین خواسته‌ای، مجلسی است که با تذکرات و سئوالات نابجا وقت دولت را در انجام امورات کشور هدر ندهد. با توجه به انتخابات ٧ اسفند و همچنین ترکیب کاندیداهای راه یافته به دور دوم انتخابات، مجلس دهم را باید مجلسی معتدل و با حضور کاندیداهای مختلفی از دو جناح سیاسی مهم دانست. نمایندگانی خردمند که به این مجلس راه یافته یا راه خواهند یافت، نوید تشکیل مجلسی قوی‌تر از دوره فعلی را می‌دهد.

هرچند برخی نمایندگان برای نخستین بار ردای نمایندگی را بر تن می‌کنند و برای خیلی از ما ناشناخته هستند، اما در جریان مسائل سیاسی کشور بوده‌اند. اینگونه نیست که بدون آگاهی از فضای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور، بهارستان را برای نخستین تجربه کاری خود انتخاب کرده باشند. بنابراین مجلس آینده مبتنی بر خرد و عقلانیت و کارشناسی خواهد بود. دولت نیز در راستای تشکیل این مجلس بهترین بهره را خواهد برد. استفاده از مجلس و مصوبات و قوانین آن‌که برآمده از خرد جمعی و کارشناسی نمایندگان ملت است، ‌می‌تواند دولت را در پیش‌بردن اهداف دوران پسابرجام موفق سازد. دولت با اعتماد به این مجلس، حالا دیگر می‌تواند بدون تشنج و مشکلات را حل و در یک‌ساله پایانی عمر خود، به آنچه که به مردم وعده داده بود، جامه عمل بپوشاند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: