کد خبر: ۶۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 22 April 2016
در حالیکه طرح فروش مسکن اقساطی به زودی به مرحله اجرا می رسد، انتقاداتی بر نحوه اجرای آن مطرح است.
در حالیکه طرح فروش مسکن اقساطی به زودی به مرحله اجرا می رسد، انتقاداتی بر نحوه اجرای آن مطرح است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، طرح فروش اقساطی مسکن به عنوان یکی از راهکار های خروج رکود از این بخش ارائه شد و به تازگی جزئیات شرایط فروش خانه بر اساس این طرح اعلام شده است.

در این طرح فروشنده‌ها و کسانی که می‌خواهند مسکن خود را اقساطی به فروش برسانند پس از موافقت و رسیدن به توافق با خریداران و اخذ مبلغی به‌صورت نقد، مابقی را به‌صورت اقساط از خریداران دریافت کنند، بنابراین بانک مسکن پس از اخذ مجوز فروش اقساطی از بانک مرکزی که چند هفته پیش صورت گرفته، این طرح را از هفته آینده اجرایی می‌کند.

بر اساس این گزارش میزان تعهدی که بانک مسکن می‌پذیرد 50درصد ارزش کارشناسی ملک مشروط به اینکه سقف بدهی بیش از150میلیون تومان بیشتر نشود یا اقساط آن از3میلیون تومان بیشتر نشود و  پس از طی این مراحل و تایید آن توسط بانک قرارداد سه‌جانبه‌ای میان بانک‌مسکن، فروشنده یا انبوه‌ساز و پیش‌خریدار به امضا می‌رسد و واحد مسکونی به‌صورت قسطی به خریدار آن به فروش خواهد رسید، اما در این بین اگر خریداران اقساط خود را پرداخت نکنند، بانک تعهدی در قبال این افراد ندارد.

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک یکی از منتقدان این طرح در یکی از بخش های خبری سیما اظهار داشت: طرح فروش اقساطی مسکن نمی تواند کمک چندانی به خروج از رکود این بخش کند چراکه با مشکلات اجرایی متعددی رو به روست.

وی ادامه داد: به دلیل اقساط زیاد این طرح یعنی حدود 3 میلیون تومان در ماه تنها دهک های متوسط  به بالا توان پرداخت دارند در حالیکه برخی خریدارن مسکن مهر توان پرداخت اقساط این طرح  پیشین را هم ندارند. 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد:وقتی این تسهیلات از سوی انبوه سازان به خریدار پرداخت می شود بر چه اساسی بانک مسکن کارمزد بیش از 2.3درصدی که گفته شده از خریدار می گیرد.

عقبایی ادامه داد:دولت باید در این زمینه با بانک مسکن مذاکره کند تا این میزان سود تعادل یابد.

وی افزود: همچنین در این طرح هنوز مشخص نیست که انبوه ساز چه میزان سود باید از خریدار دریافت کند.

وی با اشاره به شفاف نبودن شرایط واگذاری واحدهای مسکونی در این طرح تصریح کرد: مشخص نیست این واحدها در کدام مناطق شهری هستند و یا اینکه واحدهای ساخته شده و بدون متقاضی رو دست فروشنده ها مانده هستند و یا قرار است ساخته شود.

عقبایی تاکید کرد:البته باید برای خانه دار شدن همه دهک های جامعه از جمله متمولین طرح ارائه کنیم و این طرح برای دهک های متوسط به بالا مناسب است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: