کد خبر: ۶۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 22 April 2016
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت:با توجه به آیین نامه جدید فروش خودرو ،پیش فروش تمام خودروها فقط با مجوز وزارت صنعت ، معدن و تجارت امکانپذیر است.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت:با توجه به آیین نامه جدید فروش خودرو ،پیش فروش تمام خودروها فقط با مجوز وزارت صنعت ، معدن و تجارت امکانپذیر است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود نوابی با اشاره به ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو افزود: در آئین نامه جدید به  چگونگی پیش فروش ، خدمات پس از فروش ، ارتقاء رتبه نمایندگی ها ، نحوه رسیدگی به شکایات ، خواب و توقف خودرو در تعمیرگاهها و نمایندگی های مجاز شرکت های خودروساز توجه شده درحالیکه در آئین نامه قدیمی فقط به موضوع خدمات پس از فروش توجه شده بود . 

وی شمول این آئین نامه را که از 28 فروردین 95 برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شد همه خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت دانست و گفت: نقطه قوت ائین نامه توجه به حقوق مصرف کننده خودرو است ، پیش از این خودروسازان ، عرضه کنندگان و واسطه های مجاز اقدام به پیش فروش می کردند .

نوابی با بیان اینکه در این ائین نامه جدید شرایط تحویل فوری ، تحویل قطعی ، پیش فروش قطعی و عادی ، مشارکت در تولید همچنین خودروهای سفارشی مشخص شده است افزود :‌ برخلاف ائین نامه قبلی که در روش پیش فروش ارقام متفاوتی از مشتریان دریافت می شد ،در ائین نامه جدید عرضه کنندگان خودرو اجازه ندارند ارقامی بیش از 50 درصد قیمت خودرو دریافت کنند.

وی حداکثر مدت زمان انتظار برای تحویل فوری خودرو را 30 روز اعلام کرد و گفت : درصورت تاخیر در تحویل خودرو ، خودروساز به ازای هر روز تاخیر باید مطابق انچه در ائین نامه قید شده جریمه پرداخت کند ، براساس ائین نامه جدید حداقل سود پیش فروش خودرو برای تحویل در 9 ماه آینده سودی است که نظام بانکی می پردازد .

نوابی با بیان اینکه مشتری حق دارد در هر مرحله ای از تحویل خودرو شکایت کند افزود : اگر خودروساز رضایت مشتری را جلب نکرد شاکی می تواند به سازمان های صنعت ، معدن و تجارت در استانها شکایت کند و مراجع ذیصلاح حداکثر 20 روز فرصت دارند به شکایت رسیدگی و رضایت شاکی را جلب کنند ، اگر رضایت شاکی جلب نشد می تواند به هیئت حل اختلاف مستقر در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان و در مرحله آخر به دادگاه شکایت کند.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: اگر مشتری هنگام تحویل خودرو متوجه نقص و ایرادی (فنی ، رنگ و سایر موارد) در خودرو شد می تواند به خودروساز اعلام و خودروساز نقص را بنحوی که به قیمت خودرو لطمه ای وارد نشود برطرف کند ، اگر رفع نقص باعث افت قیمت خودرو شد خودروساز باید خودرو را تعویض کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: