کد خبر: ۶۸۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 21 April 2016
بانکداری ایرانی – پست بانک ، بانک تخصصی که در همه فضاهای کشور از جمله روستایی و شهری حضور داشته  و از جمله بانکهایی است که در توسعه پایدار کشور نیز نقش به سزایی دارد. 

یکی از راههایی  که پست  بانک در رساندن کشور به  توسعه پایدار ، می تواند طی کند،  رشد بانکداری الکترونیکی است.  طبق تعریف نشریه فایننال تایمز، بانکداري الکترونیکی عبارت ازفراهم آوردن امکاناتی براي کارکنان درجهت افزایش سرعت وکارایی آنها در ارایه خدمات بانکی درمحل شعبه وهمچنین فرآیندهاي بین شعبه اي وبین بانکی در سراسر دنیا وارایه امکانات سخت افزاري و نرم افزاري به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی دربانک، درهرساعت ازشبانه روز ازطریق کانالها ي رتباطی ایمن و با اطمینان، عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند. 

بر اساس این تعریف، بانکداري الکترونیکی استفاده ازفناوريهاي پیشرفته نرم افزاري وسخت افزاري مبتنی برشبکه و مخابرات براي تبادل منابع واطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است ونیازي به حضورفیزیکی مشتري درشعبه نیست.

به گزارش بانكداري ايراني  پست بانک به دلیل نهاد بالادستی خود، دسترسی آسانی  به  ICT  یا " فناوری اطلاعات و ارتباطات" دارد و می تواند در رشد و توسعه این تکنولوژی در کشور  نقش مناسبی ایفاء کند.  معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص نقش پست بانک در حوزه بابانکداری الکترونیکی گفته است که پست بانک ایران به عنوان بانک عامل این وزارتخانه و بانک تخصصی حوزه های IT و ICT کشور است و در حال اجرای مناسب رسالت خود است . 

بنابه گفته خسرو فرحی ، مدیرعامل پست‌بانک‌ایران، دو راهبرد اساسی  پست بانک، به عنوان بانک توسعه ای تخصصی پیشرو در بخش ICT و همچنین در دسترس‌ترین خرده بانکداری در کشور است.

فرحی با اشاره به اینکه نهادهای مالی از عوامل توسعه در هر کشور است و بدون نهادهای مالی این زنجیره تکمیل نمی شود افزود: این بانک، بانک تخصصی بخش ICT در کشور است و باید به عنوان بانک تخصصی نقش خود را بصورت کامل ایفاء کند. از طرف دیگر،  عملکرد پست بانک در 2سال گذشته به گونه ای بود که می توان امید وار بود که این بانک مهمترین نقش را در این حوزه عملیاتی داشته باشد، زیرا پست بانک، در سال 94 بالغ بر 500 میلیون تراکنش بانکی در حوزه باجه‌های روستائی و شهری پست بانک‌ایران انجام و تعداد 2/5 میلیون فقره کارت بانکی نیز در روستاها صادر شد.

 این در حالی است که سایر بانک‌ها در نقاط روستائی 3 درصد حضور دارند، درحالی که پست‌بانک‌ایران در 29 درصد از نقاط روستائی کشور فعالیت دارد. این بانک تاکنون 7.5میلیون  فقره حساب روستایی و 859 صندوق تامین مالی خرد روستایی  است. 

بر اساس این  گزارش پست بانک با نصب و راه‌اندازی تعداد 68 هزار دستگاه الکترونیکی خدمات بانکی در کشور،  در سال 94 ایجاد اشتغال پایدار به میزان 18 هزار شغل به طور مستقیم از طریق راه‌اندازی دفاتر ICT و همچنین حفظ، تثبیت و ایجاد 8هزار شغل از طریق اعطای تسهیلات خرد در روستاها نیز به انجام رسید.

برچسب ها: پست بانک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: