کد خبر: ۶۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - 16 April 2016
مدیرعامل دفتر اقتصاد و صنعت ایالت باواریا آلمان اعلام كرد مذاكرات مفصلی در آلمان برای شكلگیری مناسبات بانك‌های این كشور با ایران در جریان است.
مدیرعامل دفتر اقتصاد و صنعت ایالت باواریا آلمان گفت: با رفع موانع همكاری بیمه هرمس آلمان با ایران، در سفر اردیبهشت ماه وزیر اقتصاد آلمان به تهران، آغاز همكاری دوباره این بیمه با این كشور به طور رسمی اعلام می شود.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، «برترام بروساردت» در نشست هیات تجاری ایالت باواریا آلمان با رئیس اتاق تهران تنها مانع پیش روی همكاری‌های اقتصادی میان بنگاه‌های دو كشور را «موضوع فاینانس (تامین مالی)» دانست و از حل این مشكل و دیگر مسائل بانكی تا پایان سال 2016 میلادی خبر داد. 

مدیرعامل دفتر اقتصاد و صنعت ایالت باواریا آلمان اعلام كرد مذاكرات مفصلی در آلمان برای شكلگیری مناسبات بانك‌های این كشور با ایران در جریان است.

بروساردت افزود: مذاكراتی سازنده با بانك‌های كوچك و متوسط آلمان برای گشایش ال‌.سی (اعتبار اسنادی) و راه‌اندازی فاینانس با ایران آغاز شده است و برخی بانك‌های آلمانی امكان همكاری با برخی بانك های ایرانی را بررسی كرده اند. 

** رشد 50 درصدی تجارت باواریا با ایران 
مدیر امور خاورمیانه وزارت اقتصاد و فناوری ایالت باواریا آلمان در این نشست، نسبت به آغاز همكاری‌ بیمه هرمس با ایران در آینده‌ای نزدیك ابراز امیدواری كرد. 
«فلوریان اوبرمایر» گفت: پیش از سفر به تهران، به صورت تلفنی با وزیر اقتصاد آلمان درباره بیمه هرمس و آخرین وضع همكاری این نهاد مالی با ایران صحبت كردم كه وی از مذاكرات سازنده‌ای كه در پیش است خبر داد و ابراز امیدواری كرد اوایل ماه می میلادی (اردیبهشت ماه) خبرهای خوبی از آغاز همكاری‌ها به گوش برسد. 
وی اعلام داد تجارت ایالت باواریا آلمان با ایران در ماه ژانویه 2016 میلادی (دی- بهمن گذشته)، 50 تا 60 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن رشد داشت. 

** بانك های آلمانی محافظه كاری را كنار بگذارند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران در این نشست یكی از مشكل های جدی بر سر راه گشایش همكاری‌ها را مسائل بانكی و بیمه عنوان كرد.

«مسعود خوانساری» گفت: از هنگام آغاز توافق هسته‌ای میان ایران و غرب در سال 1394، مذاكرات و توافق‌های متعددی میان بنگاه‌های ایرانی با شركت‌های خارجی صورت گرفته و توافق‌های اقتصادی تازه‌ای نیز در راه است؛ با این همه گره مساله نقل‌وانتقالات مالی و پوشش بیمه‌ای پروژه‌های مشترك همچنان باز نشده است. 

خوانساری به برخی توافق های صورت گرفته بانكی و بیمه‌ای میان ایران و برخی كشورهای اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا اشاره و یادآوری كرد برای دستیابی به نتیجه نهایی توافق های تجاری میان شركت‌های ایرانی و آلمانی، بانك‌های آلمانی باید محافظه‌كاری را كنار گذاشته و مساله فاینانس پروژه‌های همكاری با ایران را هر چه زود‌تر به راه اندازند. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران به حجم پنج میلیارد و 500 میلیون یورویی تجارت ایران و آلمان در سال‌های نه چندان دور اشاره كرد و گفت: به دنبال تحریم‌ها، حجم همكاری دو كشور نصف شد و امروز اگر دو طرف برای بازگشت رونق مراودات باید فرصت‌ها و روزهایی را كه سپری می‌شود از دست ندهند. 

به گزارش ایرنا، اواخر بهمن ماه سال 1394 هیات 60 نفره اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران به ایالت باواریا آلمان سفر كرد.

خوانساری در آن سفر در دیدار با «الیزه آیگنر» وزیر اقتصاد ایالت باواریا، گفت: آلمان اگر خواهان حضور در اقتصاد ایران است باید تامین مالی و فاینانس را جدی بگیرد و به سرمایه گذاری دست بزند.

به گفته وی، در زمان تحریم كه روابط تجاری ایران و آلمان به پایین ترین میزان رسید، دو میلیارد و 500 میلیون دلار حجم تجارت دو كشور بود.
شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
نخستین نشست كمیسیون مشترك ایران و آلمان پس از 14 سال توقف، اردیبهشت ماه امسال با حضور «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و انرژی آلمان كه معاون صدراعظم این كشور است، برگزار شود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: