کد خبر: ۶۶۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - 03 April 2016
بانکداری ایرانی – در سه فصل ابتدای سال 94، قیمت سهام بانکی و بیمه‌ای به حداقل‌ترین قیمت خود نزول کردند اما در فصل زمستان ، انرژی برآمده از مذاکرات هسته‌ای و گرمای حاصل از اجرایی شدن برجام ، یخ‌های کسل‌کننده بازار بورس را ذوب کرد و رونق را به گروه بانک و بیمه برگرداند.
 بانکداری ایرانی – صنعت بانک و بیمه  در سال 94 با شرایط متفاوت و پر نوسانی روبرو شدند. روند فرسایشی بورس  که از 15دی‌ماه سال 92 آغازشده بود تا 25 دی‌ماه سال 94  یعنی روز اجرایی شدن برجام ادامه یافت،  اما بعدازاین تاریخ ، که  روند بازار سرمایه ، دگرگون شد و به سمتی پیش رفت که توانست 25درصد بازدهی به‌صورت میانگین به سهامداران اعطا کند، وضعیت شرکت‌های بیمه و بانکی در بورس شرایط خوبی نداشتند از طرفی تحریم‌ها عامل  بد شدن شرایط بانک‌ها و بیمه‌ها شده بودند و از طرف دیگر رکود اقتصادی نیز عاملی شد تا شرایط نامناسب برای این شرکت‌ها عمیق‌تر شود .

در سه فصل  ابتدای سال 94، قیمت سهام بانکی و بیمه‌ای به حداقل‌ترین قیمت خود نزول کردند اما در فصل زمستان ، انرژی برآمده از مذاکرات هسته‌ای و گرمای حاصل از اجرایی شدن برجام ، یخ‌های کسل‌کننده بازار بورس را ذوب کرد و رونق را به  گروه بانک و بیمه برگرداند.  از این تاریخ تا پایان سال ، اغلب نمادهای بانکی با 10تا 20درصد بازدهی روبرو شدند هرچند گروه بیمه ، بازدهی بهتری نسبت به بانکی‌ها به سهامداران خود اعطا کرد،  اما وضعیت بنیادی بانک‌ها بهتر از شرکت‌های بیمه‌ای ارزیابی می‌شود.

برداشته شدن تحریم فعالیت بانک‌ها در خارج از ایران ، لغو محدودیت‌های فعالیت در شبکه جهانی سوئیفت، سرریز شدن سرمایه‌گذاری خارجی ، آغاز  بیمه اتکایی خارجی در ایران  و  مسائل دیگر  که امید را به اقتصاد ایران تزریق کرد سبب شد تا سرمایه‌گذاران داخلی به آینده اقتصاد خوش‌بین شده و به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه رو بیاورند  و به دلیل عملکرد مناسب بازار پولی و مالی نمادهای بانکی و بیمه‌ای‌ از شرکت‌های مورد اقبال این سرمایه‌گذاران بود .

 هرچند باید یکی از ریسک‌های این گروه‌ها کاهش نرخ سود بانکی اعلام کرد،  اما باز گذاشتن دست بانک‌ها  در ارائه تسهیلات و تزریق منابع مالی از راه افزایش سرمایه و کاهش نرخ سپرده قانونی ، عامل  پوشش  ریسک  این شرکت‌ها خواهد شد . در حال حاضر گروه بانکی در بورس ایران دومین گروه بزرگ بورسی بعد از گروه خودروسازی است .




نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: