کد خبر: ۶۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - 13 March 2016
در پی اظهار نظر مسئولان سینمایی مشخص شد فیلم «خانم سادات» که هم‌اکنون در حال فیلمبرداری بوده و تصور رایج درباره این اثر نیز آن است که اثری سینمایی است، پروانه ساخت سینمایی ندارد.
در پی اظهار نظر مسئولان سینمایی مشخص شد فیلم «خانم سادات» که هم‌اکنون در حال فیلمبرداری بوده و تصور رایج درباره این اثر نیز آن است که اثری سینمایی است، پروانه ساخت سینمایی ندارد.

به گزارش(ایکنا)، «خانم سادات» عنوانی فیلمی است که با محوریت قاری شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر هم اکنون آخرین روزهای فیلمبرداری را پشت سر می‌گذارد. این کار با تکیه بر مضمونی قرآنی جلوی دوربین رفته و این روزها با حاشیه‌هایی درگیر شده که موضوع این گزارش است. چندی پیش وقتی فیلمبرداری این فیلم (خانم سادات) به نیمه رسید از سوی خانواده شهید حاجی حسنی اعتراضاتی مطرح شد مبنی بر این‌که این فیلم هماهنگی لازم را با زندگی این شهید ندارد و به نوعی به شأن و منزلت وی لطمه می‌زند. 

در این زمینه پدر شهید حاجی‌حسنی بسیار نگران بود و این مسئله را با خبرگزاری ایکنا مطرح کرده بود، چون نمی‌خواست ناخواسته به شأن و مقام فرزندش خدشه‌ای وارد شود. دل‌نگرانی که در جای خود شایسته و به جاست. با این توضیح ما در گفت‌وگویی با مریم ابراهیم‌وند، کارگردان اثر این دل‌مشغولی را بیان کردیم و وی نیز به ما این پاسخ را داد که فیلم بر اساس بخشی از زندگی شهید تهیه شده و از ابتدا قرار نبود جز به جز فیلم دقیقا همانند زندگی شهید حاجی حسنی باشد. 

کارگردان «خانم سادات» در سخنانش ادعا کرده بوده که با گفت‌وگویی که با بردار شهید داشته قرار شده، در تیتراژ آغازین فیلم نوشته شود «بر اساس بخشی از زندگی شهید حاجی‌حسنی». اما با این وجود باز هم پدر شهید نسبت به روند ساخت فیلم معترض بود و حتی گفته بود اگر فیلم بخواهد روایتی عاشقانه از زندگی شهید حاجی‌حسنی داشته باشد، از فیلمساز و صاحب فیلم شکایت خواهد کرد. 

به هر حال خبرگزاری ایکنا به عنوان بزرگترین و تخصصی‌ترین رسانه قرآنی کشور با احساس مسئولیتی که در این حوزه دارد باز هم رسالت خود می‌دانست که از طریق ارشاد پیگیری بیشتری در این زمینه داشته باشد تا به نوعی برخی مسائل برای مردم آشکار شود. برای همین سعی شد با حبیب ایل‌بیگی، رئیس اداره نظارت و ارزشیابی گفت‌وگو انجام شود تا درباره روند دریافت پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی قرار گیریم. این مسئول سینمایی که همیشه پاسخگوی خبرنگاران است خارج از کشور بود. برای همین سعی کردم با محمدرضا فرجی، مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای که به نوعی در عدم حضور ایل‌بیگی پاسخگو است گفت‌وگو کنم. 

این مدیر سینمایی نیز همانند ایل‌بیگی از جمله معدود مدیران هنری است که همیشه پاسخگو بوده. برای همین به محض حضور در دفترش، وی به گفت‌و‌گو با ما نشست و درباره روند دریافت پروانه ساخت یک فیلم سینمایی به طور کامل توضیح داد که در یک مصاحبه مجزا به صورت مفصل و کامل آورده خواهد شد. وی به ما گفت برای اینکه یک فیلم پروانه ساخت دریافت کند مراحل بسیاری سپری می‌شود تا درصدد آمدن خطا به پایین‌ترین حد خود برسد. وی در سخنانش تصریح کرد، اگر بعد از دریافت پروانه ساخت نیز فیلمی با شکلی متفاوت از فیلمنامه مجوز گرفته و جلوی دوربین رفت، آن گاه تصمیماتی جدید گرفته خواهد شد که شاید در نهایت به عدم صدور پروانه نمایش منجر شود. 

«خانم سادات» مجوز فیلم سینمایی ندارد

فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که  فیلم «خانم سادات» هم اکنون با اعتراض خانواده شهید حاجی‌حسنی مواجه شده، پس سرنوشت این فیلم چه خواهد شد؟ گفت: اولاً این فیلم تا آنجایی که من می‌دانم یک فیلم سینمایی نیست، بلکه مجوز ساخت آن برای شبکه نمایش خانگی صادر شده است، برای همین باید از حسین پارسایی، مدیرکل دفتر نمایش خانگی در این باره سؤال شود. البته برخی آثار ممکن است از شبکه نمایش خانگی پروانه ساخت دریافت کنند، اما با توجه به کیفیت‌شان، تغییر قالب داده و به نسخه سینمایی تبدیل شوند. این اتفاق نیز زمانی رخ خواهد داد که دفتر نمایش خانگی وزارت ارشاد این مجوز را صادر کند. 

با این توضیح همراه با فرجی به دفتر شیکه نمایش خانگی واقع در طبقه سوم سازمان سینمایی رفتم تا با مسئولان آن بخش درباره حواشی پیش آمده برای فیلم «خانم سادات» صحبت کنم. حسین پارسایی، مدیرکل دفتر نمایش خانگی در سازمان حضور نداشت. برای همین با افشین اسدزاده، دبیر شورای ساخت و امور نمایش شبکه نمایش خانگی خواستیم گفت‌و‌گویی داشته باشیم، اما وی با این امر مخالفت کرد و تنها به صورت شفاهی درباره روند دریافت مجوز برای ساخت فیلم‌های ویدیویی توضیح داد، البته با این شرط که گفته‌هایش رسانه‌ای نشود. وی مرا به مصطفی سماوات، سرپرست شبکه نمایش خانگی ارجاع داد، اما این مدیر که کاملاً در یک توهم توطئه به سر می‌برد و فکر می‌کرد جواب دادن وی به سؤال عادی یک خبرنگار ممکن است برایش بازخوردهای منفی در پی داشته باشد، از پاسخ دادن امتناع کرد. البته این اتفاقات نیز در میان مدیران رده پایین سازمان سینمایی امری رایج است، چون برای حفظ سمت خود، حاضر به هیچ گونه اظهار نظر رسانه‌ای نیستند تا خدای نکرده جایگاهشان با خطری مواجه نشود. این رفتار کاملاً برعکس رفتار مدیرانی چون ایل‌بیگی و فرجی است که برای ارتباط با خبرنگاران شرایطی تعیین نمی‌کنند. 

در انتها بعد از برخورد ناشایست مدیران شبکه نمایش خانگی تماسی تلفنی با حسین پارسایی برقرار کردیم و وی نیز متعهد شد که روز دوشنبه، 24 اسفند به صورت دقیق پاسخگوی سؤالات ما درباره فیلم «خانم سادات» باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: