کد خبر: ۶۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - 12 March 2016
گزارش های منتشر شده در 10سال گذشته نیز حاکی از آن است که شکاف جنسیتی در ایران افزایش یافته و میزان دسترسی زن ایرانی به فرصت ها نسبت به مرد ایرانی روندی نزولی طی کرده است.
 سایت خبری تحلیلی تدبیر 24 در گزارشی با مضمون بررسی وضعیت زنان ایران آورده است : گزارش های منتشر شده در 10سال گذشته نیز حاکی از آن است که شکاف جنسیتی در ایران افزایش یافته و میزان دسترسی زن ایرانی به فرصت ها نسبت به مرد ایرانی روندی نزولی طی کرده است.

این مطلب به قلم آذر منصوری می افزاید : در آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد که در سال 2015 منتشر شده است رتبه شکاف جنسیتی ایران در بین 145 کشور جهان 141 اعلام شده است. این در حالی است که در گزارش 2014 همین مجمع، این رتبه در بین 142 کشور جهان 137 اعلام شده بود. 
نگاهی به گزارش های منتشر شده در 10سال گذشته نیز حاکی از آن است که شکاف جنسیتی در ایران افزایش یافته و میزان دسترسی زن ایرانی به فرصت ها نسبت به مرد ایرانی روندی نزولی طی کرده است. نقدی که منتقدین به این گزارش ها وارد می کنند یکسویه نگری و عدم دقت لازم در ارائه آمار منتشر شده است. 
تنها پاسخی که می توان به منتقدین داد این است که علی القاعده باید مراکز و مراجع داخلی گزارش هایی را بر اساس آمار دقیق تر منتشر کنند که ناقض این گزارش ها باشد. تطبیق آمار داخلی با آنچه که در این گزارش ها منتشر می شود میزان صحت و سقم این گزارش ها را روشن می کند. اما آنچه تاکنون اتفاق افتاده حاکی از آن است که گزارش های منتشر شده توسط نهادهای داخلی مغایرت قابل توجهی را با این گزارش ها نشان نداده است و برهمین مبنا می توان با اتکاء به گزارش مجمع جهانی اقتصاد ارزیابی نسبتا دقیقی از جایگاه امروز زنان ایران داشت. 
شاخص مشارکت سیاسی، اقتصادی، آموزش، سلامت و بهداشت و کسب و کار و اشتغال، شاخص های مهمی هستند که در گزارش مورد توجه قرار گرفته اند و متاسفانه زنان ایرانی توانسته اند در شاخص آموزش و بهداشت رشد قابل توجهی داشته باشند اما این رشد نه تنها نتوانسته شکاف های اصلی در حوزه اشتغال، سیاست و مدیریت و اقتصاد را ترمیم کند، بلکه در این شاخص ها نیز نتوانسته به رشدی که جوامع دیگر داشته اند، برسد.
در واقع می توان نتیجه گرفت جوامعی موفق به پرکردن شکاف های موجود شده اند که از راهبردهایی برای بالا بردن همه شاخص ها بهره گرفته اند. راهبردهایی که حاکی از واقع بینی این جوامع نسبت به ضرورت تحقق توسعه متوازن، پایدار، همه جانبه، درون زا و با مشارکت آحاد مردم است. 
بهره گیری از این الگوی توسعه یافتگی کشورها را ملزم می سازد که با توجه به ضرورت مشارکت آحاد مردم (که نیمی از آنان زنان هستند) از راهبرد جریان سازی ایجاد فرصت های برابر در ساختار حقیقی و حقوقی کشورها بهره گیرند و از این طریق به ایجاد ظرفیت یا به تعبیری اعمال رویکرد تبعیض مثبت برای بهبود شاخص ها که اثر مستقیم در فرآیند توسعه یافتگی دارد، استفاده کنند.
به عنوان مثال کشور فرانسه با وجود وضعیت نسبتا مطلوب این شاخص ها در انتخابات شوراهای شهر، شرط لازم برای حضور احزاب در این انتخابات را قرار دادن یک کاندیدای زن به ازای معرفی یک کاندیدای مرد قرار می دهد. یا در کشورهای منطقه مانند افغانستان و پاکستان با توجه به توسعه نیافتگی این کشورها به زنان در انتخابات سهمیه 30 درصدی اختصاص می دهند. 
درباره ایجاد فرصت اشتغال و مدیریت های کلان و میانی نیز از همین راهبردها استفاده می کنند و به همین دلیل آنها توانسته اند که شاخص ها را بهبود ببخشند و از ایران پیشی بگیرند. اما زنان ایرانی با توجه به ضرورت توجه دادن ساختار حقیقی و حقوقی کشور نسبت به راهبرد جریان سازی فرصت های برابر و با وجود مشکلات موجود، با نگاهی واقع بینانه تلاش دوسویه ای را برای پر کردن این شکاف ها آغاز نموده اند. نتیجه این تلاش ها افزایش نسبت حضور زنان ثبت نام کننده در انتخابات دهمین دور مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است. نتیجه این اقدام راهیابی 14زن در مرحله اول به مجلس و 8 نفر به دور دوم انتخابات است که اگر آنان نیز بتوانند در این رقابت پیشی بگیرند می توان شاهد شکستن رکورد تاریخ حضور زنان در پارلمان ایران شد. هر چند تا این مقطع نیز زنان توانستند این رکورد را بشکنند. این حضور می تواند یک نقطه عطف مهم برای ایران و چشم اندازی امید وار کننده برای فرآیند توسعه همه جانبه، پایدار و متوازن و صلح پایدار در کشور باشد.
منبع : سایت خبری تحلیلی تدبیر 24
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: