کد خبر: ۶۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - 07 March 2016
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کشور گفت: وجود بیش از ۲ میلیون اسلحه شکاری در کشور جنگ نابرابری را بین انسان و حیات وحش رقم زده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کشور گفت: وجود بیش از ۲ میلیون اسلحه شکاری در کشور جنگ نابرابری را بین انسان و حیات وحش رقم زده است.

فرهاد دبیری در گفت‌وگو با تسنیم در قزوین اظهار داشت: متأسفانه در وضعیت نامطلوب زیستی قرار گرفته‌ایم به نحوی که گونه‌های گیاهان به شدت در حال انقراض هستند که نابودی این گونه‌های گیاهی اکوسیستم انسان را نیز تهدید می‌کند.

وی افزود: تخریب زیستگاه‌های حیات وحش و اکوسیستم‌های جانوری از یک سو و شکار بی‌رویه و غیرقانونی آنها ازسوی دیگر سبب شده تا گونه‌های جانوری به شدت در معرض آسیب و تهدید جدی قرار گیرند.

معاون سازمان محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان متبوع عنوان کرد: وجود بیش از 1000 اسلحه شکاری پروانه دار و 1000 اسلحه غیر مجاز، عرصه را بر حیات وحش تنگ کرده و جنگ نابرابری در میان انسان و حیوانات رقم زده است.

دبیری با بیان اینکه شکارهای غیر مجاز سبب انقراض نسل برخی از گونه‌های جانوری مانند شیر ایرانی شده است، ببر مازندران نیز منقرض شده و باید برنامه‌ای داشته باشیم تا این فرجام در انتظار یوزپلنگ آسیایی نباشد.

وی تصریح کرد: در مورد گوزن زرد ایرانی نیز وضعیت به همین منوال بود که با اقدام به موقع که تنها سه رأس از آن باقی مانده بود در شرایط نگهداری ویژه و اقدامات احیایی اکنون بیش از 300 رأس از این نوع گوزن وجود دارد.

دبیری مشکل اصلی انقراض نسل را تخلفات حوزه محیط زیست دانست و گفت: شکار باید تماما ممنوع شود و قرق‌های اختصاصی برای حیات وحش ایجاد شود که سازمان محیط زیست هم از این موضوع حمایت می‌کند.

معاون سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: برای نجات محیط زیست و حیات وحش هیچ راهی جز مشارکت مردم وجود ندارد و در این زمینه باید ظرفیت افراد بومی و جوامع محلی را به کار بگیریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: