کد خبر: ۶۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - 03 March 2016
پیمان پولی دوجانبه بین دو کشور وارد فاز جدیدی شده است، سازوکار پیمان پولی همه آزمونها را با موفقیت پشت سر گذاشته تا سطح همکاریهای مالی را بین دو کشور افزایش دهد.
بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: پیمان پولی دوجانبه بین دو کشور وارد فاز جدیدی شده است، سازوکار پیمان پولی همه آزمونها را با موفقیت پشت سر گذاشته تا سطح همکاریهای مالی را بین دو کشور افزایش دهد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری دولتی ایتارتاس روسیه، دو کشور چین و روسیه در اکتبر 2014 پیمانی را امضاء کردند که به موجب آن نقش دلار در پرداختهای صادراتی دو کشور کاهش یابد. این پیمان پولی دوجانبه تا سقف مقداری 815 میلیارد روبل یا 150 میلیارد یوآن امضاء شده بود.

در روز چهارشنبه بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که پیمان پولی دوجانبه بین دو کشور وارد فاز جدیدی شده است. این بانک اعلام کرد:

"این سازوکار پیمان پولی که هدف آن ارتقای شراکت بین دو بانک مرکزی دو کشور است، همه آزمونها را با موفقیت پشت سر گذاشته و از اکتبر 2015 منابع مالی را بین شرکای چینی و روسی مدیریت کرده است. پیمان پولی دوجانبه با هدف توسعه و تجارت و سرمایه گذاری مستقیم بین روسیه و چین ایجاد شده است تا سطح همکاریهای مالی را بین دو کشور افزایش دهد".

به گزارش فارس، تاکنون نزدیک به 60 پیمان پولی دوجانبه برای حذف دلار از مبادلات تجاری بین المللی امضاء شده است. 98 روز از درخواست رسمی آقای پوتین برای حذف دلار از بعنوان ارز واسط از مبادلات تجاری ایران و روسیه می گذرد و در این مدت اقدام خاصی از سوی بانک مرکزی ایران برای کاهش وابستگی تجارت ایران و روسیه به ارزهای غربی مشاهده نشده است.بانک مرکزی ایران با این کار در مقاوم سازی سیستمهای بانکداری خارجی کشور و کاهش وابستگی به ارزهای غربی اقدامی انجام نداده است. این در حالی است که بیش از یک چهارم تجارت خارجی چین با پول ملی این کشور (یوآن) تسویه می شود و این کشور سیستم جایگزین سوئیفت (CIPS) را نیز راه اندازی کرده است، بدون این که فشار تحریمی خاصی را تحمل کرده باشد.
برچسب ها: پیمان پولی ، روسیه ، پولی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: