کد خبر: ۶۴۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 01 March 2016
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که«محمد نبی»فرمانده پلیس شهرستان سنگین استان هلمنددرجنوب افغانستان به اتهام همکاری با طالبان همراه با 30 تن از سربازانش دستگیر و تحت بازجویی نیروهای ارتش قرار دارند.
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که«محمد نبی»فرمانده پلیس شهرستان سنگین استان هلمنددرجنوب افغانستان به اتهام همکاری با طالبان همراه با 30 تن از سربازانش دستگیر و تحت بازجویی نیروهای ارتش قرار دارند.

به گزارش ایرنا، منابع محلی روز سه شنبه در هلمند گفتند که فرمانده پلیس شهرستان سنگین، سلاح و مهمات نیروهای پلیس را به طالبان می فروخته و تصمیم داشته است که این شهرستان را بصورت تدریجی به طالبان تسلیم کند. 

این در حالی است که فرماندهان ارشد ارتش افغانستان هفته گذشته اعلام کردند که نیروهای ارتش، پایگاه های خود را در شهرستان سنگین و«نوزاد» شهرستان دیگر استان هلمند ترک کرده اند تا پس از تجهیز و آمادگی های بیشتر برای عملیات تهاجمی در بهار سال آینده آماده شوند.
استان هلمند در جنوب افغانستان و هم مرز با کشور پاکستان می باشد که گروه طالبان بخش زیادی از این استان را در اختیار دارد و تلاش می کنند تا هلمند را به مرکز قدرت خود در افغانستان مبدل سازند. 

گروه طالبان نیز همزمان در حال تجهیز برای گسترش حملات خود در بهار سال آینده در جبهه های جنوب، شمال و غرب افغانستان است ومنابع افغان دو روز قبل خبر دادند که یک انبار مهمات طالبان را در بامیان کشف کرده اند ، آنان قصد داشتند از این تسلیحات در عملیات بهاری سال آینده خود استفاده کنند.
تداوم درگیری میان طالبان و نیروهای نظامی افغانستان و تشدید آن در برخی مناطق در شرایطی صورت گرفته است که قرار است براساس بیانیه پایانی چهارمین دورنشست مشترک چهارجانبه کشورهای افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا،موسوم به گفت و گوهای هماهنگی برای صلح، گفت و گوهای مستقیم طالبان و مسئولان افغان تا پایان همین هفته در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شود.

گروه طالبان تاکنون درباره حضور درگفت و گوهای صلح واکنشی از خود نشان نداده است، اما «سیداکبر آغا» یک مقام پیشن حکومت طالبان در دوره زمامداری افغانستان گفته است که گفت وگوهای صلح امیدوارکننده نیست.زیرا درگفت و گوهای چهارجانبه نمایندگان طالبان حضور نداشتند و بدون حضور آنان، این نشست ها نمی تواند صلح را در افغانستان برقرار کند.

آغا که وزیر دادگستری طالبان بود، می گوید برای به نتیجه رسیدن گفت و گوها، باید حکومت افغانستان بعضی از خواسته های مشروع را بپذیرد و طرفین از خود انعطاف نشان دهند.

از سویی دیگر معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، به دنبال حملات انتحاری خونین اخیر در کابل و کنر که بیش از 50 کشته برجای گذاشت، ریاست جمهوری افغانستان در موضعی تازه اعلام کرد که حکومت تنها با گروه هایی گفت و گو می کند که دت از خشونت بردارند و با گروه هایی که برای خدمت به خارجی ها کار می کنند، وارد مذاکره نخواهد شد.

این اظهارات در شرایطی ابراز می شود که منابع آگاه می گویند طالبان از گفت و گو با افغانستان استقبال کرده، اما گفته است نیروهای خارجی باید از این کشور خارج شوند. هنوز مشخص نیست طالبان این خواسته را به عنوان پیش شرط حضور در گفت و گوها اعلام کرده و یا مانند گذشته به اعلام مواضع خود در این خصوص پرداخته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: