کد خبر: ۶۴۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 01 March 2016
شهردار تهران با بیان اینکه مشکل آلودگی هوای تهران، پول نیست بلکه مدیریت نادرست است گفت: در این شرایط وجود پول بیشتر هوا را آلوده تر می کند زیرا مدیریت ما اشتباه است.
 شهردار تهران با بیان اینکه مشکل آلودگی هوای تهران، پول نیست بلکه مدیریت نادرست است گفت: در این شرایط وجود پول بیشتر هوا را آلوده تر می کند زیرا مدیریت ما اشتباه است.

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف روز سه شنبه در آیین افتتاحیه پانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی و حمل ونقل و ترافیک که در برج میلاد برگزار شد، نبود نگاه سیستمی و ساختاری و مدیریت واحد را دلیل اصلی آلودگی هوا عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از کشورهای جهان ترافیک بیشتری دارند اما در عین حال میزان آلودگی هوا در این کشورها کمتر است. 

وی با بیان اینکه آلودگی هوا و ترافیک قابل حل است اظهار کرد: شهرداری تهران طرح خود برای مقابله با آلودگی هوا را ارائه کرده و دولت باید در این زمینه تصمیم گیری کند. 

شهردار تهران با اشاره به اینکه با آنالیز هوای تهران مشخص شد علاوه بر آنکه پی.ام.های زیر 2.5 میکرون که منابع آن مشخص است مشکل اصلی آلودگی هوای پایتخت است خاطرنشان کرد: بخشی از گازهای تولید شده با قرار گرفتن در برابر نور خورشید به ذرات معلق تبدیل می شوند. 
وی ابراز امیدواری کرد دولت با تصمیم گیری درخصوص اجرا شدن این طرح، مسئول آن را نیز مشخص کند تا یک نهاد پاسخگو باشد. 

شهردار تهران آلودگی هوا را یکی از چالش های پایتخت ذکر کرد و افزود: برای حل این مشکل باید اصلاح فرهنگ ترافیک و رفتار شهروندان به موازات توسعه کارهای زیرساختی از سوی مسئولان انجام شود. 
شهردار تهران خاطرنشان کرد: عادت کرده ایم بگوییم در ترافیک ماندم اما کسی به این مسأله توجه نمی کند که ما خود ترافیک هستیم. 

قالیباف تصریح کرد: در سایر کشورها اولویت با پیاده روی، دوچرخه، حمل و نقل عمومی و در نهایت استفاده از خودروی شخصی است اما در کشور ما این موضوع کاملا برعکس است. 
وی ادامه داد: متاسفانه خانواده هایی که از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی قرار ندارند حاضر به خرید خودرو حتی با 30 سال عمر هستند که این مساله موجب افزایش آلودگی و ترافیک می شود. 

شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه نتایج کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک در اتخاذ تصمیم ها راهگشای مسئولان است مهمترین هدف از برگزاری این کنفرانس را تولید دانش در عرصه حمل و نقل و ترافیک عنوان کرد. 

قالیباف دستیابی به توسعه پایدار را یکی از رکن های اساسی در هر جامعه ای عنوان و اظهار کرد: توسعه پایدار با تمدن گره خورده و می تواند بروز مظاهر تمدن را داشته باشد. 
وی با اشاره به روند رو به رشد مهاجرت از روستاها به شهرها افزود: در حال حاضر کمتر از 50 درصد جهان در شهرها زندگی می کنند در حالیکه بیش از 70 درصد مردم ایران در شهرها بویژه کلانشهرها متمرکز شده اند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه حمل و نقل یکی از موضوعاتی است که در توسعه پایدار باید به طور ویژه به آن توجه شود خاطرنشان کرد: در این میان موضوع حمل و نقل شهری از اهمیت بالایی برخوردار است و بخشی از هویت و سبک زندگی شهروندان را شامل می شود. 

وی یادآور شد: شهر تهران در حال حاضر با چالش های جدی در زمینه آب، خاک و هوا روبروست و توسعه حمل و نقل عمومی که موجب کاهش آلودگی هوا می شود در اولویت برنامه ریزی های شهرداری تهران قرار دارد. 

قالیباف با بیان اینکه توسعه مترو در زیر زمین است و به همین دلیل چندان قابل رؤیت نیست گفت: در حال حاضر هر هفته 500 متر حفاری و لاینینگ در مترو انجام می شود که به عددی حدود 25 تا 30 کیلومتر در سال می رسد. 

وی گفت: تا پایان سال 96 هفت خط مترو به پایان می رسد، ضمن اینکه در روزهای آینده مترو فرودگاه مهرآباد نیز به بهره برداری خواهد رسید. 

شهردار تهران تاکید کرد: زمانی که شهرداری تهران مانع از ورود خودروها به خیابان 15 خرداد شد عده ای اعتراض کردند اما بعد از مدتی مشاهده کردیم که می شود خیابانی که با پول مردم ساخته شده است را از وجود خودرو خالی کرد. 

وی گفت: تا زمانی که مسئولیت حل موضوع را به دیگری واگذار کنیم کاری پیش نخواهد رفت. 
قالیباف با بیان اینکه وسایل متحرک منشأ 80 درصد آلودگی پایتخت هستند افزود: ترافیک، سوخت، خودروی نامناسب، ویژگی های اقلیمی و فرهنگ نامناسب ترافیکی مساوی با آلودگی هوا است. 
پانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک به مدت دو روز در برج میلاد تهران جریان دارد.

یکهزار و ٢٠٩ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شد که ١٥٧ مقاله برای ارائه در کنفرانس و ٢٠٠ مقاله برای بخش پوستر انتخاب شده است.

در این همایش دو روزه ٣٣ نشست تخصصی، ١١ کارگاه تخصصی و ٢ میزگرد برگزار می شود.
در این کنفرانس میهمانانی از کشورهای فرانسه، انگلیس، اتریش، ترکیه، هند، پاکستان، استرالیا، آمریکا، ژاپن، دانمارک و مالزی حضور دارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: