کد خبر: ۶۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 24 February 2016
نمایشگاه «سفر ابن فضلان: مسیر ولگا از بغداد تا بلغار» مربوط به معرفی رسمی دین اسلام به روسیه در قازان پایتخت جمهوری تاتارستان دایر شد.
 نمایشگاه «سفر ابن فضلان: مسیر ولگا از بغداد تا بلغار» مربوط به معرفی رسمی دین اسلام به روسیه در قازان پایتخت جمهوری تاتارستان دایر شد.

 موزه آرمیتاژ قازان میزبان نمایشگاه «سفر ابن فضلان: مسیر ولگا از بغداد تا بلغار» است که تا سپتامبر 2016 ادامه دارد.

نمایشگاه «سفر ابن فضلان: مسیر ولگا از بغداد تا بلغار»، در برگیرنده بیش از 2000 اثر نمایشی مربوط به قرون 8 تا 12 است.
بنا به اعلام سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قازان، این نمایشگاه دارای پنج سالن نمایشی شمال، فرهنگ شرق نزدیک و میانه، فرهنگ آسیای میانه و ایران شمالی، صنایع دستی آسیایی، فرهنگ مردم کوچ نشین و سالن فرهنگ مردم مناطق شمالی یعنی اسکاندیناوی و دولت روس است. 

ابن فضلان سال 921 میلادی زمان خلیفه عباسی از مسیر بغداد، همدان، ری، سمنان، نیشابور، سرخس، مرو، بخارا و... در منطقه ولگای روسیه (بولغار) سفر کرد و به صورت رسمی اسلام را به ساکنان مناطق جنوب روسیه معرفی کرد.

ساکنان این منطقه بویژه تاتارستان، گسترش دین اسلام در سرزمین روسیه را مدیون تلاش های ابن فضلان دانسته و برای ایشان اهمیت و ارزش زیادی قائلند. 

مراسم افتتاحیه نمایشگاه «سفر ابن فضلان: مسیر ولگا از بغداد تا بلغار» با شرکت شخصیت ها و مقام های سیاسی و مذهبی روسیه و خارجی ازجمله راویل عین الدین رئیس شورای مفتی های روسیه، مینتیمر شایمیف نخستین رئیس جمهوری تاتارستان، کامیل سامیگوللین رئیس اداره روحانی مسلمانان جمهوری تاتارستان، میخائیل پیاتروفسکی رئیس موزه دولتی آرمیتاژ، اسماعیل شفیق موحسین سفیر عراق در مسکو و محسن فغانی سرپرست سرکنسولگری ایران در قازان برگزار شد.

مفتی راویل عین الدین در این مراسم با اشاره به تنش های قابل توجه در جهان اسلام بویژه عراق گفت: ابن فضلان، اسلام را که دین صلح، آرامش و امنیت است از بغداد برای ما به ارمغان آورد و به ما هدیه کرد، اما امروزه عراق و برخی کشورهای اسلامی منطقه در ناامنی و خشونت بسر می برند و اکنون باید باردیگر صلح و امنیت به این کشورها بازگردد تا چهره اسلام ترمیم گردد.

مینتیمر شایمییف نخستین رئیس جمهوری تاتارستان، مشاور دولتی این جمهوری و رئیس شورای سرپرستی بنیاد احیا نیز بر ضرورت حفظ میراث اسلامی در این کشور تاکید کرد.
وی افزود: منطقه خاستگاه اسلام در ولگای روسیه (بولغار) در فهرست میراث جهانی یونسکو است و بدون سفرنامه ابن فضلان، نمی توانستیم اثبات کنیم که در بلغار و سال 922 دین اسلام داوطلبانه پذیرفته شد.

میخائیل پیاتروفسکی رئیس موزه دولتی آرمیتاژ نیز خاطرنشان کرد: سفرنامه ابن فضلان، اثر ادبیات جغرافیایی عربی است و با کمک آن بلغار توانست در فهرست میراث جهانی یونسکو قبت شود. 
ابن فضلان یکی از دانشمندان مسلمان قرن سوم و چهارم هجری قمری در عصر خلافت مقتدر عباسی در بغداد با سفرنامه خود، شرحی معتبر از مردم سرزمین های آسیای مرکزی و شمال خزر، جغرافیای انسانی و حاکمان این مناطق ارائه کرده است.

سفرنامه این مورخ و سیاح عرب به عنوان یکی از مهمترین منابع تاریخی کربوط به آن زمان، شرح نسبتا کوتاه و مستندی از مسافرت به سرزمین های ترکان و اسلاوها در مناطق شمالی است و اهمیتی بسیار ویژه برای مورخان به خصوص روسی دارد و جزو منابع نادر شناخت تاریخ روسیه، قبایل اسلاو، عادات، آداب و رسوم آنان در قرن دهم میلادی به شمار می رود.
سفرنامه ابن فضلان از بغداد آغاز شده و با پیمودن مسیرهایی به ماوراءالنهر تا نزدیکی قازان (پایتخت اسلاوهای باستان) پیش رفته است. 

سال 1923 در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد مقدس، نسخه ای از یک کتاب قدیمی شامل چهار رساله پیدا شد که یکی از آنها، سفر نامه ابن فضلان بود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: