کد خبر: ۶۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 24 February 2016
شماری از مدیران رسانه ها به همراه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با شرکت در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز این استان دیدگاه های خود را در زمینه تاثیر گذاری رسانه ها در افکار عمومی و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بیان کردند.
شماری از مدیران رسانه ها به همراه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با شرکت در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز این استان دیدگاه های خود را در زمینه تاثیر گذاری رسانه ها در افکار عمومی و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بیان کردند.

رسانه های ارتباط جمعی به عنوان هدایت کننده افکار عمومی و پل ارتباطی دو سویه میان مردم و مسئولان همواره نقش و رسالت خود را در عرصه های مختلف به منصه ظهور رسانده اند. 
هر چند دشمنان نظام اسلامی با بهره گیری از غول های رسانه ای تحت امر خود از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون تلاش گسترده و همه جانبه ای را برای جلوگیری از گسترش و نفوذ انقلاب و آرمانهای آن به اقصی نقاط جهان انجام داده و معمولا این تلاش ها در برخی زمان ها به ویژه دوران انتخابات دو چندان و مضاعف می شود اما رسانه های ارتباط جمعی ایران اسلامی تاکنون به تنهایی توانسته اند در مقابل هجمه دشمنان و غول های تحت امر آنان ایستادگی کنند.

حمایت و پشتیبانی قاطع مردم از رهبری، نظام اسلامی و رسانه های داخلی پشتوانه ای قوی برای فعالان حوزه رسانه بوده و با همین تکیه گاه عظیم توانسته اند در بعد داخلی و بین المللی به خوبی میدان داری کنند و پیام مردم و انقلاب را به جهانیان برسانند.

استان سیستان و بلوچستان به عنوان خط مقدم جبهه مقابله با شبیخون فرهنگی دشمنان به سبب بهره مندی از مردمی وفادار و عاشق و دلباخته نظام جمهوری اسلامی و وجود رسانه ها و نیروهای توانمند رسانه ای همواره الگویی شایسته از وحدت و همبستگی را به جهانیان عرضه کرده است.
حضور گسترده مردم در راهپیمایی ها و انتخابات در طول 37 سال گذشته حاصل تلاش رسانه های متعدد از جمله صدا و سیما، خبرگزاری ها، نشریات و فضاهای مجازی و پایگاههای اینترنتی، علما، معتمدان و سران طوایف و قبایل و احزاب و گروههای مختلف سیاسی بوده است.
ایرنا مرکز سیستان و بلوچستان با برگزاری میزگردهای متعدد با حضور نقش آفرینان و بازیگران اصلی صحنه انتخابات تلاش مضاعفی را برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و تشویق و ترغیب مردم به حضور در این صحنه حساس سرنوشت ساز انجام داده است.

بررسی نقش رسانه ها در این صحنه از دیگر میزگردهای ایرنا است که با حضور محمود دولت کردستانی مدیر کل صدا و سیما سیستان و بلوچستان، حسین مسگرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، احمد ملاشاهی معاون خبر صدا و سیما و محمدهادی طهرانی مقدم مدیر پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون برگزار شد.

** تاثیرگذاری رسانه در افزایش مشارکت مردم و وظایف آنها در انتخابات
مدیر کل صدا و سیمای سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: امروز جامعه و انتخابات را بدون رسانه نمی توان تصور کرد چرا که رسانه ها جزو لاینفک زندگی جامعه امروزی محسوب می شوند.
محمود دولت کردستانی افزود: یکی از اصلی ترین کارکردهای رسانه ها ایجاد تفکر عمیق در مخاطب است یعنی به واسطه حضور رسانه افراد یاد می گیرند عمیق بنگرند و بیندیشند و از تفکر سطحی حذر کند.
وی افزود: رسانه ها با توجه به اینکه واسطه بین مردم و مسئولان هستند باید بیطرفانه نسبت به مسائل مختلف اظهار نظر کنند که این امر سبب جذب مخاطب می شود.
وی تصریح کرد: رسانه هایی که خود را وابسته به گروه و جناح خاصی می کنند به مروز زمان محبوبیت شان را در بین مردم از دست می دهند و دیگر تاثیری گذاری در افکار عمومی ندارند.
مدیر کل صدا و سیمای سیستان و بلوچستان تاکید کرد: رسانه ها برای افزایش مخاطب و نفوذ پذیری در بین افکار عمومی باید نیاز سنجی از بررسی مشکلات مردم انجام دهند و به مرور در این عرصه فعالیت کنند.
کردستانی اظهار داشت: در زمان های مختلف از جمله انتخابات دشمنان با بمباران تبلیغاتی به دنبال جذب افکار عمومی به نفع خود و کاهش حضور مردم در صحنه هستند که در این راستا ضروری است رسانه های داخلی اعتماد سازی لازم را در جامعه انجام دهند تا مخاطب تحت تاثیر این تبلیغات قرار نگیرد.
وی با بیان اینکه حیات رسانه در داشتن مخاطب است افزود: رسانه ای موفق است که بتواند مخاطب سازی لازم را از طریق اعتماد سازی انجام داده باشد.
وی انتخابات را یکی از جلوه های مشارکت سیاسی ذکر کرد و افزود: از آنجایی که رسانه ها نقشی موثر در تغییر نگرش و رفتار افکار عمومی در افزایش و یا کاهش مشارکت سیاسی برعهده دارند باید با اعتماد سازی نقش خود را به زیبایی ایفا کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز دراین نشست گفت: انتخابات به عنوان یکی از مهمترین عرصه های سیاسی که در آن اراده مردمی و مردم سالاری دینی تجلی می یابد نقش کلیدی در آینده و سرنوشت کشور در جامعه دارد و در این میان رسانه ها و توجه به نقش مهم آنها در تاثیرگذاری افکار عمومی برای حضور پرشور مردم در پای صندوق های اخذ رای بسیار حائز اهمیت است.
حسین مسگرانی افزود: انواع رسانه های جمعی، گروهی، دیداری، شنیداری، نوشتاری و غیره نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی بر عهده دارند به طوری که می توایند با رعایت قانون، داشتن صداقت و بیان حقیقت نقش مهمی را در شناخت مطلوب و انتخاب صحیح نامزدهای انتخاباتی ایفا کنند.

** کمک به انتخاب اصلح ترین ها رسالت رسانه ها
مدیر کل صدا و سیمای سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت انتخابات نباید صرفا نگاه قومی، قبیله ای، مذهبی و جناحی داشت بلکه با انتخاب اصلح و شایسته از هر طیفی زمینه توسعه و پیشرفت استان را بیش از گذشته فراهم کرد.
کردستانی تاکید کرد: هدف ما تنها نباید صرفا منتهی به فرستادن یک شخص به مجلس شود بلکه باید تلاش کرد بهترین و کارآمدترین نامزد به مجلس راه یابد.
وی گفت: با توجه به اینکه رسانه ها با آگاهی بخشی می توانند نقش بسیار موثری در انتخاب فرد اصلح و شایسته داشته باشند بر این اساس ضروری است با رعایت اخلاق مطبوعاتی و انتخاباتی زمینه تحقق این هدف را فراهم کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: رسانه ها باید با در اختیار قرار دادن فرصت برابر برای نامزدهای انتخاباتی زمینه را برای تبیین برنامه های آنان فراهم کنند تا مردم با بینش و شناخت بیشتر افراد را انتخاب کنند.
وی افزود: متاسفانه در برخی رسانه ها مشاهده می شود که برخی افراد به جای نقد منطقی زمینه تخریب یک نامزد را فراهم می کنند در این راستا ضروری است این رسانه ها با مد نظر قرار ندادن افراد به دنبال نقد اندیشه و روش ها باشند.

وی افزود: در زمانی که بسیاری از مسائل نیاز به تبیین و شکافتن بیشتر دارد رسانه ها می توانند بهترین و بیشترین کمک را به افکار عمومی کنند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی رسانه در نظام اسلامی، فراهم کردن شرایط حضور آگاهانه مردم برای ایفای نقش تعیین کننده سرنوشت و اقتدار نظام است.

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون نیز گفت: از آنجایی که رسانه ها نقش مهمی در تعصب زدایی برعهده دارند باید تمام تلاش آنها به سمت کمرنگ کردن تعصبات بی جا و انتخاب اصلح ترین بر اساس شایستگی و توانمندی باشد.
محمد هادی طهرانی مقدم تاکید کرد: ایجاد زمینه برای مشارکت حداکثری و افزایش مشارکت سیاسی مردم از جمله وظایفی است که رسانه ها در حوزه انتخابات بر عهده دارند.

**پیگیری عملکرد نمایندگان مجلس در دوران حضور آنان در مجلس وظیفه رسانه ها:
مدیر کل صدا و سیمای سیستان و بلوچستان گفت: نقش رسانه در انتخابات تنها به فرآیند برگزاری و چگونگی آن محدود نمی شود.
کردستانی افزود: اصحاب قلم و اندیشه به عنوان نمایندگان افکار عمومی وظیفه مندند که بعد از راه یابی افراد به مجلس با برگزاری نشست های تخصصی با نمایندگان میزان عملکرد آنان را در رفع مشکلات منطقه و قانوگذاری مورد بررسی قرار دهند.
وی افزود: با توجه به اینکه رسانه در دنیای امروز یک ابزار قدرتمند محسوب می شود براین اساس ضروری است اصحاب رسانه از این ابزار برای رفع مشکلات بزرگ و کوچک استان با برپایی نشست های تخصصی با نمایندگان مردم در مجلس استفاده کنند.

** تقویت فعالیت های جمعی سیاسی از ضرورت های سیستان و بلوچستان
کردستانی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از لحاظ نیرو سوزی بی نظیر است گفت: مردم استان در کارهای اجتماعی معمول بسیار مطلوب عمل می کنند اما در کار جمعی سیاسی مشکلاتی بین آنان وجود دارد که سبب شده تاکنون با وجود نیروهای بسیار مستعد در سطح کلان و تاثیر گذار کشور نیروی بومی نداشته باشند.
وی اظهار داشت: با توجه به نقش تاثیر گذار افراد نخبه و کار بلد در رفع مشکلات استان باید افراد آینده دار برای نمایندگی مجلس انتخاب شوند که بتوانند در سطح کلان زمینه رفع مشکلات استان را فراهم کنند و حتی پس از پایان دوران نمایندگی در دستگاههای کلان کشوری حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: برای داشتن نمایندگانی در سطح ملی باید کار جمعی سیاسی در سیستان و بلوچستان تقویت شود.
وی با توجه به اهمیت افکار سیاسی مختلف در جامعه گفت: زمانی جامعه رشد می کند که همه جناح ها با هم رشد کنند و این امر می تواند زمینه رشد و توسعه استان را محقق سازد.
مدیر کل صدا و سیما سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مطالبه گری یکی از ارکان جامعه سیاسی محسوب می شود گفت: رسانه ها می توانند هوشمندانه مردم را به سمت و سوی مطالبات به حق خود سوق دهند تا زمینه ایجاد تغییرات و تحولات اساسی در جامعه فراهم شود.
وی افزود: اگر مطالبات به حق مردم سیستان و بلوچستان به صورت مشترک و هماهنگ از سوی رسانه ها و مسئولان مطرح شود به یقین زمینه رفع آن در سطح ملی فراهم خواهد شد.

** نقش هنرمندان در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در جامعه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: هنرمندان به عنوان شاخه ای از اصحاب قلم و اندیشه با در اختیار داشتن ابزار مختلف هنری می توانند نقش پررنگ و پر شوری در انتخابات و دیگر صحنه های ملی داشته باشند.
مسگرانی افزود: امروز در بیشتر شهرهای سیستان و بلوچستان هنرمندان سعی دارند با ایجاد فضاهای شاد و مفرح پر شورتر از گذشته صحنه های زیبایی از حضور با شکوه مردم در انتخابات خلق کنند.

** افزایش سواد رسانه ای زمینه ساز انتشار اخبار انتخاباتی صحیح در شبکه های اجتماعی است
مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون نیز در این نشست گفت: در سیستان و بلوچستان هم اینک بیش از 70 سایت خبری وجود دارد که هر یک با فراز و فرودهایی به صورت فعال و نیمه فعال در عرصه رسانه حضور دارند.
محمد هادی طهرانی مقدم افزود: در کنار این سایت ها شبکه های اجتماعی زیادی وجود دارند که اولویت آنها بازنشر اخبار است.
وی ادامه داد: با توجه به فعالیت گسترده شبکه های معاند نظام آنچه که سبب تشخیص خبر کذب و واقعیت از یکدیگر در بین افکارعمومی می شود برخورداری افراد از سواد رسانه ای است.
وی گفت: با توجه به اهمیت انتخابات پایگاه خبری تحلیلی عصرهامون از مدتی قبل برنامه ای را تدارک دیده که نامزدهای انتخاباتی می توانند در آن به بیان نظرات خود بپردازند.
وی تاکید کرد: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حالی هفتم اسفند امسال در سراسر کشور برگزار می شود که رسانه ها در زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدها نقش بسزا و محوری را ایفا می کنند و در بسیاری از موارد، مردم از این طریق نامزدهای مورد نظر خود را برمی گزینند.
** حضور امسال صدا و سیما در عرصه انتخابات پرشورتر و جذاب تر از گذشته است
معاون خبر صدا و سیمای سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: با توجه به تاثیر گذاری فراوان وسایل ارتباط جمعی از جمله رسانه های شنیداری و دیداری بر افکار عمومی در جنبه های مختلف از جمله انتخابات این نهاد برحسب وظیفه خود از مدت ها قبل اقدام به برنامه ریزی های مختلف در استان کرده است.
احمد ملاشاهی بیان کرد: صدا و سیمای سیستان و بلوچستان امسال برای افزایش شور و نشاط انتخاباتی در بین مردم استان برنامه های مختلفی از جمله تریبون آزاد، گفت و گو با کارشناسان و نخبگان، نشست های تخصصی و غیره در بخش های جذاب و پربیننده تلویزیون و رادیو تدارک دیده است.

وی تصریح کرد: هم اینک برنامه های رادیویی صدا و سیمای سیستان و بلوچستان در زمینه انتخابات جزو استان های برتر کشور است.
معاون خبر صدا و سیما مرکز استان گفت: مردم سیستان و بلوچستان با وجود همه مشکلات و سختی ها در نظر سنجی ها و برنامه های مختلف صدا و سیما شور و اشتیاق خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده اند که امر بسیار ارزشمند است.

استان سیستان و بلوچستان با شش حوزه انتخابیه دارای هشت نماینده در مجلس شورای اسلامی و دو نماینده در مجلس خبرگان رهبری است.
بر اساس آخرین اعلام رئیس ستاد انتخابات سیستان و بلوچستان هم اینک 88 نامزد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و سه نامزد مجلس خبرگان رهبری برای بدست آوردن کرسی مجلس رقابت می کنند.
این استان با افزون بر دو میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارای یک میلیون و 685 هزار و 760 نفر واجد شرایط رای دادن است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: