کد خبر: ۶۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 24 February 2016
بانکداری ایرانی – جمع هزینه بانک سامان در گزارش 9ماهه با 8درصد افزایش روبرو شده که هزینه کارمزد این بانک 41درصد رشد داشته است و از رقم 565.201ریال به 798.109ریال رسید. بانک سامان تاکنون سود هر سهم را برای پایان سال 94 اعلام نکرده است.
بانکداری ایرانی –  بانک سامان  ازجمله بانک‌هایی است که در ابتدای سال توانست بدهی خود به بانک مرکزی را به صفر برساند اما بعد از سه ماه نتوانست با این وضعیت به کار خود ادامه داده و  از بانک مرکزی  نزدیک به 100هزار میلیون ریال وام دریافت کرد هرچند که در ماه‌های اخیر این رقم را کاهش داد اما به دلیل اینکه این وام‌ها بر هزینه کارمزد بانک تأثیر منفی داشته  نگران‌کننده است .

در  ترازنامه‌ای که در آذرماه سال جاری از سوی بانک سامان منتشر کرد، این بانک  211درصد افزایش بدهی به بانک مرکزی را در کارنامه خود ثبت کرد این در حالی است که در دوره مشابه در سال 93 مبلغ 23هزار میلیون ریالی بدهی داشت  و توانست تا آخر سال 93این مبلغ را به صفر برساند اما در  سه‌ماهه دوم به بعد نتوانست  با این شرایط به کار خود ادامه دهد و در  عملکرد شش‌ماهه خود  مبلغ 85هزار میلیون ریال بدهی به بانک مرکزی داشت . گفتنی است  یکی از عوامل اصلی در رشد نقدینگی و افزایش نرخ تورم، رشد پایه پولی است.

 انضباط مالی دولت در سال 1393 باعث شد تا مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی نسبت به سال قبل بدون تغییر بماند و تنها عامل رشد پایه پولی در این سال، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده است بدهی به بانک مرکزی تنها ابزاری برای پوشش نیازهای مقطعی و گذرا است که با مدیریت صحیح نقدینگی، امکان به صفر رساندن آن توسط سایر بانک‌های بدهکار وجود دارد. که بانک سامان در ابتدای سال موفق به این کار شد . از طرف دیگر این بانک  به دیگر بانک‌ها 3هزار  میلیون ریال بدهی به بانک‌های دیگر دارد  . 

علاوه بر این  جمع هزینه بانک سامان در گزارش 9ماهه با  8درصد افزایش روبرو شده که هزینه کارمزد این بانک 41درصد رشد داشته است و از رقم 565.201ریال به 798.109ریال رسید. بانک سامان تاکنون سود هر سهم  را برای پایان سال 94  اعلام نکرده است و این خود مسئله‌ای‌  جالب‌توجه است اما سود 9  ماهه بانک سامان 47ریال بود که نسبت به سال گذشته که سود 95ریالی را اعلام کرده بود 51درصد عقب‌گرد داشته است .  

درهرصورت مشخص نیست که این بانک برای  8 میلیارد سهم خود و صاحبان این سهام چقدر سود برای پایان سال در نظر گرفته است و این نگرانی وجود دارد  که نسبت به سال گذشته کمتر باشد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: