کد خبر: ۶۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 24 February 2016
در تعریف آکادمیک انتخابات می توان گفت که انتخابات سلسله اقدامات و عملیات منسجم و پیوسته ای است که در یک محدوده جغرافیایی مشخص و زمانی محدود و معین صورت می گیرد.
 روزنامه روزان : در تعریف آکادمیک انتخابات می توان گفت که انتخابات سلسله اقدامات و عملیات منسجم و پیوسته ای است که در یک محدوده جغرافیایی مشخص و زمانی محدود و معین صورت می گیرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: انتخابات منجر به برگزیده شدن فرد یا افراد یا موضوع و مرام خاصی از سوی اکثریت مردم می شود. اجرا و انجام این سلسله اقدامات و عملیات که منتج به این نتیجه گردد، اصطلاحاً برگزاری انتخابات نامیده می شود.

سابقه برگزاری انتخابات در ایران به 107 سال پیش برمی گردد. از آن مقطع به این سو ما عمدتاْ شاهد دوره های متفاوت انتخاباتی با قوانین و دستاوردهای مختلف بوده ایم. نخستین شکل انتخابات و تشکیل مجلس در ایران به زمان بعد از مشروطیت بر می گردد. اولین مجلس به صورت موقت در تاریخ 26 مرداد ماه سال 1285 هجری شمسی در عمارت نظام تشکیل شد. 

نخستین قانون انتخابات در تاریخ 18 شهریور1285 هجری شمسی به وسیله میرزا حسن خان منیرالملک، مرتضی قلیجان، صنیع الدوله، مخبرالسلطنه، مخبرالملک، موتمن الملک و محتشم السلطنه تهیه و تدوین گردید و بلافاصله پس از رسمیت یافتن متمم قانون اساسی، به تصویب مجلس رسید. 

اولین دوره مجلس شورای ملی در تاریخ 17 مهر 1285 هجری شمسی افتتاح شد به موجب مقررات این نظامنامه طول نمایندگی دو سال و تعداد نمایندگان 156 نفر بودند که 60 نفر از تهران و 96 نفر از سایر شهرستانها انتخاب می شدند. شرایط کاندیداها و رأی دهندگان در اولین نظام انتخاباتی به شرح زیر بود:

1 - سن انتخاب کنندگان کمتر از 25 سال نباشد.
2 - ملاکین و فلاحین باید صاحب ملکی باشند که هزار تومان قیمت داشته و در غیر این صورت از انتخاب کردن محروم بودند.
3 - زنان از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن محروم بودند.
اکنون شهروندان ایرانی با حضور انواع وسایل ارتباطی و در شرایطی که حرف از دهکده جهانی زده می شود در برابر انتخابات دیگری قرار گرفته اند این انتخاب می تواند چراغ راهی باشد برای آینده؛ با تطبیق قانون اساسی کشور با قانون اساسی فرانسه می توان به اصول مشابه این دو قانون پی برد اما با ذکر این مورد که قانون اساسی فرانسه هر ده سال یکبار مورد بازنگری قرار می گیرد و قانون کشور نزدیک به سه دهه است که توسط مجریان قوه مقننه بازنگری نشده است و چه بسیار ماده هایی از قانون کشور تا کنون رنگ عملی شدن به خود نگرفته است و پارلمان نشینان به جای تلاش در جهت اجرایی شدن کامل قانون، درگیر انتصاب مدیران همفکر و حرف گوش کن به امورات خود هستند.

هفتم اسفند 1394 مردم یکبار دیگر برای انتخاب نمایندگان مجلس به پای صندوق های رإی می روند و اصل؛ میزان رإی ملت است هنوز هم حاکم است.

اکثرا کاندیداهای انتخاباتی در مناطق محروم وعده های سرخرمنی می دهند و مردم نیز دنبال منافع شخص هستند به زبان ساده تر این انتخاب نمودن همچون یک معامله سیاسی مورد نظر است و هر دو طرف دنبال منافع شخصی هستند و منافع عمومی و ملی رسما زیر پا له می گردد. هنوز هم در برخی مناطق کشور اولویت درخواست شهروندان آسفالت کوچه و معابر، توسعه جاده ها و... است. 

متاسفانه به دلیل عدم وجود تعریف عامه پسند از جایگاه های چهره های سیاسی، اداری و... هرکس بر اساس منافع شخصی خود تعریفی ارائه می دهد و اینجا است که خلاء جایگاه رسانه ملی را باید مورد نقد قرار داد که به خاطر نداشتن کارشناس و تخصص نتوانسته است تعریفی عامه پسند از همه ماده ها و تبصره های قانونی کشور ارائه بدهد و شهروندان را در سردرگمی گذاشته اند.

تنور انتخابات هفت اسفند، داغتر شد. تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی هم آغاز شد. در اکثر شهرها، مردم از هشت صبح که بیرون آمدند تصویر و پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای مجلس دهم را دیدند، که برای جلب رای، به طور رسمی نصب شده اند.
انتخابات مجلس خبرگان، از بیست ویکم شروع شده بود. 

دویست و نود صندلی مجلس دهم، 6 هزار و 229 مشتری دارد که، بیشترین اش، در پرجمعیت ترین استان یعنی تهران هستند. در تهران برای هر صندلی مجلس، بیش از سی داوطلب از گروههای مختلف رقابت می کنند و در دیگر استانها، دستکم بیست و یک نفر.
*منبع: روزنامه روزان، 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: