کد خبر: ۶۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - 17 February 2016
مدیر پایگاه پژوهشی منطقه تاریخی- فرهنگی نیشابور گفت: جشن نوروز از ایران به دوازده کشور دنیا رفته است.
مدیر پایگاه پژوهشی منطقه تاریخی- فرهنگی نیشابور گفت: جشن نوروز از ایران به دوازده کشور دنیا رفته است.

به گزارش ایسنا ابوالفضل مکرمی‌فر، امروز 28 بهمن ماه در نشست خبری پیرامون نوروزگاه، با بیان اینکه جشن نوروز از ایران به دوازده کشور دنیا رفته است، اظهار کرد: این جشن امروز دارای گستره عظیمی است و می‌تواند دامنه‌دار باشد.

وی با بیان اینکه خداوند شادی را آفریده است و ما باید آن را به تمام دنیا صادر کنیم، ادامه داد: ایران کشور صادرکننده شادی بوده و هست. ما حدود 100 جشن ایرانی داریم و در هر ماه جشن مخصوص آن را برگزار می‌کردیم. هر چند اکنون بسیاری از جشن‌ها منسوخ شده است، اما هنوز هم برخی از آنان برگزار می‌شود. یکی از آنها که با مفاهیم اسلامی نیز هماهنگ است جشن نوروز است.

مدیر پایگاه پژوهشی منطقه تاریخی – فرهنگی نیشابور در خصوص این هماهنگی عنوان کرد: به طور مثال یکی از مهمترین ویژگی‌های جشن نوروز صله‌رحم بوده که در اسلام نیز به آن سفارش شده است، همچنین این جشن در بهار که زمان نو شدن طبیعت است برگزار می‌شود.

مکرمی‌فر در خصوص نحوه برگزاری نوروزگاه خاطرنشان کرد: برای برپایی این جشن اقدامات زیادی صورت گرفته است. مرکز ثقل این رویداد دو شهر مشهد و نیشابور بوده که سه فضا در مشهد و سه فضا در نیشابور در نظر گرفته شده است، اما امکان گسترده‌تر کردن این دامنه وجود دارد؛شهرداری نیز از این طرح استقبال به عمل آورده است.

وی ادامه داد: افتتاحیه در شهر مشهد و نشستی علمی نیز پیرامون این رویداد برگزار خواهد شد، همچنین نمایشگاهی از اسناد و مدارک نوروز در دوران قبل و بعد از اسلام در دو زمینه نوشتاری و تصویری برگزار می‌شود. اختتامیه این نمایشگاه در نیشابور است که شامل برنامه عروسک اصل چوبی، موسیقی آیینی، بازارچه صنایع دستی، آیین سمنو پزی و نمایشگاه نوروزی در مقبره کمال‌الملک می‌شود. در مشهد نیز در خانه ملک و فرهنگسرای بهشت برنامه‌های ویژه نوروزگاه برگزار می‌شود که از جمله آن می‌توان به قصه‌گویی نوروز اشاره کرد.

مکرمی‌فر با اشاره به اینکه آثار و ابنیه تاریخی محفوظ‌ بوده و قابل احیاء هستند، اما میراث معنوی از جمله نوروز و سایر آیین‌های این چنینی در خطر نابودی قرار دارند،‌ خاطرنشان کرد: این آیین‌ها چون سینه به سینه نقل شده ممکن است بعد از اتمام عمر این نسل دچار نابودی شوند پس باید در حفظ آنها کوشا بود که در این زمینه سازمان میراث نقش مهمی را ایفا می‌کند.

فرید جواهرزاده، بازرس ستاد دائمی تسهیلات سفرهای نوروزی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به اینکه علاوه بر مکان‌رویدادها در خانه ملک و موزه بزرگ خراسان رضوی مکان‌های دیگری نیز در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی با معاون فرهنگی و شهرداری مشهد در حال رایزنی بوده تا از پتانسیل فرهنگسراهای سطح مشهد نیز برخوردار شویم.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی در این فرهنگسراها با قصه‌گویی، عروسک‌گردانی و نمایش صنایع‌دستی به دنبال ترویج و نگهداری از فرهنگ نوروز و رساندن پیام‌های این جشن بزرگ است. متاسفانه امروز آنقدر که فرزندان ما با شخصیت‌های عروسکی و کارتونی خارجی آشنایی دارند با شخصیت‌های اصل ایرانی مثل ننه‌سرما و میرنوروز آشنایی ندارند. هدف ما هدایت این نسل به سمت آشنایی با این شخصیت‌های ایرانی است و به همین منظور در نوروزگاه غرفه‌هایی برای عروسک‌گردانی، قصه‌خوانی و برقراری ارتباط بیشتر با فرزندان در نظر گرفته شده است.

جواهرزاده با اشاره به اینکه مخاطب نوروزگاه مردم محلی و استان هستند، افزود: تاکنون کمتر به مردم و جامعه محلی توجه شده است و بیشتر گردشگران مورد توجه بوده‌اند، اما در این رویداد جامعه هدف جامعه محلی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: