کد خبر: ۶۲۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - 01 February 2016
اعضای اتاق مشترک ایران و فرانسه در مورد جزئیات قراردادهای بسته شده در فرانسه می‌گویند طرف ایرانی نفع خود را در نظر گرفته به طوری که در قرارداد پژو دیگر خبری از مونتاژ قطعات آماده پژو نیست و 40 درصد قطعات باید در ایران ساخته شود.
اعضای اتاق مشترک ایران و فرانسه در مورد جزئیات قراردادهای بسته شده در فرانسه می‌گویند طرف ایرانی نفع خود را در نظر گرفته به طوری که در قرارداد پژو دیگر خبری از مونتاژ قطعات آماده پژو نیست و 40 درصد قطعات باید در ایران ساخته شود.

خبرگزاری فارس -  در سفر اخیر رئیس جمهور و هیأت همراه به فرانسه قراردادهای مهم و چشمگیری از جمله قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس، قرارداد همکاری با یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی فرانسه پژو و شرکت نفتی توتال منعقد شد، البته این تنها بخشی از قرارداد و تفاهمنامه‌های انجام شده بوده و در کنار آن تفاهمنامه‌های مختلفی در حوزه طراحی، مشاوره، کارهای زیربنایی و خرید ماشین‌آلات نیز منعقد شد.

برخی از کارشناسان این نگرانی را مطرح می‌کنند که در قبال خرید و ورود ماشین‌آلات و کالاهای اروپایی ایران چه نقشی دارد و آیا قرار است بازار وارداتی کالاهای اروپایی شود، یا نفع طرف ایرانی نیز از جمله سرمایه‌گذاری، ساخت قطعات، تجهیزات و آوردن تکنولوژی به کشور نیز در نظر گرفته شده است؟

محمدرضا نجفی‌منش عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و فرانسه که تیم بازرگانان را در سفر رئیس جمهور به فرانسه همراهی کرده است در این زمینه به خبرنگار فارس، گفت: شأن هیأت ایرانی در این سفر نسبت به سفرهای قبلی بسیار متفاوت بود چرا که پیش از این در سفرها ما تقاضایی را ارائه می‌کردیم که معمولاً پاسخ منفی بود، اما در این سفر بیشتر تقاضا از طرف فرانسوی مطرح می‌شد و ما باید تصمیم می‌گرفتیم که آنها را بررسی کنیم یا خیر و آیا این پیشنهادها به صلاح کشور است یا خیر؟

وی به این نکته اشاره کرد که در این سفر خطوط اعتباری زیادی به طرف ایرانی پیشنهاد شد و شرکت‌های معتبر بین‌المللی پیشنهاد کف اعتبارات 200 میلیون دلار به بالا را با زمان بازپرداخت 10 سال ارائه می‌کردند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به قرارداد با شرکت خودروسازی پژو فرانسه اشاره کرد و گفت: پژو به خاطر شرایط تحریم، ایران را ترک کرد، اما دوباره با لغو تحریم‌ها با اشتیاق زیاد مذاکرات را با ایران آغاز کرده و اکنون قرار است سالانه 200 هزار خودرو در ایران تولید کند، اما پیش‌شرط‌هایی هم برای این شرکت گذاشته‌ایم که حداقل باید 40 درصد قطعات مورد نیاز در داخل ایران تولید شود، نه آنکه قطعات به صورت CKD وارد کشور شده و آن را مونتاژ کنند.

نجفی‌منش افزود: همچنین بناست تا 30 درصد محصول تولیدی این شرکت در ایران صادر شود و اگر صادرات انجام نشود، به همان نسبت باید از حجم تولید این شرکت در ایران کم شود، مضاف بر آنکه پیش از این پژو ریالی در ایران سرمایه‌گذاری نکرده بود، اما قرار است یک شرکت مشترک به صورت 50، 50 با سرمایه‌گذاری 400 میلیون یورویی در ایران تأسیس شود که به ناچار مجبور است، تکنولوژی قطعه‌سازی خود را هم به همراه بیاورد.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم سیاست سرمایه‌گذاری مشترک را در ایران دنبال کنیم، این مسئله سبب می‌شود که طرف سرمایه‌گذار خارجی با هر اتفاق ساده‌ای به راحتی ایران را ترک نکند.

نجفی‌منش همچنین به قرارداد خرید 118 فروند هواپیما با شرکت ایرباس فرانسه اشاره کرد و گفت: طی این قرارداد که پیش از این به ما هواپیما نمی‌دادند قرار است تا هواپیمای جدید با عمر مفید 14 سال را به ما ارائه کنند و از طریق اجاره به شرط تملیک هواپیما را خریده‌ایم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همکاری‌های مشترک در زمینه قطعات الکترونیکی، قراردادی برای تولید ریفورمر‌هایی که در پتروشیمی و نفت کاربرد دارد و قرارداد با فولاد خوزستان در راستای توسعه را از دیگر بخش‌های همکاری مشترک با فرانسه که در این سفر اخیر محقق شده برشمرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و فرانسه: سفر روحانی بیشتر امضای تفاهمنامه بود تا قرارداد

همچنین مهدی میرعمادی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه نیز که رئیس جمهور را در سفر فرانسه همراهی کرده بود، بخش دیگری از قراردادها و تفاهمنامه‌ای همکاری را اعلام کرد و گفت: این نکته را نباید فراموش کنیم که یک شبه و بدون کار کارشناسی نمی‌توان قراردادی را با کشوری منعقد کرد، بلکه 6 ماه زمان لازم است تا بند به بند هر قراردادی بررسی شود و در این سفر بیشتر سعی شد تا تفاهمنامه همکاری در راستای ایجاد بستری بین شرکت‌های فرانسوی و ایرانی بسته شود.

وی به قرارداد توسعه فرودگاهی ایران با شرکت ADP فرانسه اشاره کرد و گفت: این شرکت بناست تا توسعه و ساخت فرودگاه‌های جدید برای تهران و دو کلانشهر ایران را طی دو سال بررسی و طراحی کند و پس از آن تازه باید به این فکر کنیم با چه شرکتی برای ساخت فرودگاه جدید قرارداد ببندیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه همچنین از ایجاد یک تفاهمنامه همکاری مشترک بین راه‌آهن جمهوری

ژاسلامی ایران و راه‌آهن فرانسه خبر داد+ و گفت: فرانسه در حوزه ریل و راه‌آهن بسیار پیشرفته است که ما می‌توانیم از تجربیات این کشور برای ایجاد خطوط جدید با استانداردهای روز استفاده کنیم.

میرعمادی همچنین به تفاهم‌نامه بین شرکت آلستوم فرانسه با سازمان گسترش برای ساخت لوکوموتیو اشاره‌ای کرد و افزود: این بدان مفهوم نیست که فرانسوی‌ها از همین الان ساخت لوکوموتیو را برای ما آغاز کرده‌اند، بلکه در صورت نیاز زمینه همکاری مشترک وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه ظاهراً قرارداد فروش نفت با شرکت توتال فرانسه منعقد شده و این سؤال ایجاد می‌شود که آیا توتال قرار است تکنولوژی حفاری خود را در حوزه‌های مختلف ایران بیاورد یا فقط قرار است نفت خام خود را به آنها بفروشیم، گفت: توتال شرکتی است که در حوزه‌های مختلف از جمله حفاری، صنعت پتروشیمی و توزیع بنزین در فرانسه فعالیت می‌کند و ما همانطور که به کشورهای مختلف نفت می‌فروشیم قرارداد فروش 200 هزار بشکه نفت را هم با توتال منعقد کردیم، چرا که ساختار پتروشیمی این کشور بر اساس نفت ایران طراحی شده است که  در زمان تحریم متوقف شد، اما آنچه مسلم است توتال سابقه دیرینه در ایران داشته و به زودی در بازار ایران حضور خواهد یافت.

میرعمادی به نکته قابل توجهی اشاره کرد که در زمان حضور در فرانسه از طریق رسانه‌های این کشور اعلام کرده است که ایران به فاینانس و توانمندی بانک‌های اروپایی نیاز دارد و از آنها برای حضور در بازار ایران دعوت کرده‌ایم، چرا که نرخ بهره در اروپا حدود یک تا 2 درصد است و به نفع ما است که برای کارهای مشترک به صورت فاینانس از بانک‌های اروپایی پول قرض بگیریم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه  در پایان بر این نکته تأکید کرد که اکنون زمینه همکاری با کشورهای اروپایی برای ایران فراهم است و حتی رئیس جمهور و نخست‌وزیر فرانسه نیز آمادگی خود را برای همکاری با ایران اعلام کردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: