کد خبر: ۶۱۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - 17 March 2016
ضریب نفوذ در سال 94 معادل 9/1 درصد است اما در سال ۹۳ معادل ۸۶؍۱ درصد بود که نسبت به سال ۹۲، معادل ۱۴؍۸ درصد رشد داشته است.
بیمهبانکداری ایرانی –یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش و ارزیابی عملکرد صنعت بیمه کشور، ضریب نفوذ است. این ضریب همچنین به‌عنوان معیاری برای مقایسه عملکرد صنعت بیمه در بین کشورهای مختلف به کار می‌رود.

بر اساس این گزارش آخرین آمار رسمی که توسط  پژوهشکده بیمه ارائه‌شده ، آمده است که  این شاخص که نشانگر سهم درآمد مستقيم فعالیت صنعت بیمه از تولید ناخالص داخلی کشور هست،  از نسبت مجموع حق بيمه‌هاي صادره تقسیم‌بر توليد ناخالص داخلي به قیمت‌های بازار (در قیمت‌های جاری) به دست می‌آید. 

ضریب نفوذ در سال 94 معادل 9/1 درصد است   اما  در سال  ۹۳ معادل ۸۶؍۱ درصد بود  که نسبت به سال ۹۲، معادل ۱۴؍۸ درصد رشد داشته است. در این میان سهم بیمه‌های زندگی از تولید ناخالص داخلی در سال ۹۳ معادل ۱۹؍۰ و ضریب نفوذ بیمه‌های غیرزندگی معادل ۶۷؍۱درصد هست. این شاخص در سال ۹۲ عبارت است ۷۲؍۱ درصد، که در آن سهم بیمه‌های زندگی ۱۵۸؍۰ و سهم بیمه‌های غیرزندگی ۵۷۶؍۱ بوده است. 

ضریب  نفوذ بیمه در کشور از سطح  بین‌المللی فاصله بسیاری دارد زیرا  در  جهان ضریب نفوذ در حدود 7درصد است اما در ایران در چند سال گذشته زیر 2درصد بوده است . علی طیب نیا ، وزیر امور اقتصادی و دارایی  در این رابطه معتقد است که  درحالی‌که شاخص ضریب نفوذ بیمه در سطح جهانی در سال گذشته میلادی معادل 6.2 درصد، برای بیمه‌های زندگی 3.4 و غیرزندگی 2.7 درصد بوده است اما ضریب نفوذ بیمه در ایران 1.9 درصد را نشان می‌دهد.

وی در ادامه نقش صنعت بیمه در پیشرفت اقتصادی کشورها را بسیار مهم دانست و گفت: ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی در ایران دودهم درصد و در دنیا 3.7 درصد است؛ بنابراین فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم.به گفته وی، این فاصله از یک‌سو نگران‌کننده و از طرفی نشان‌دهنده ظرفیت در اقتصاد کشور است. طیب نیا ادامه داد: اگر با یک برنامه‌ریزی صحیح از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم با تحت پوشش قرار دادن بسیاری از بخش‌ها مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، در یک دوره کوتاه‌مدت به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم.

وضعیت آماری ضریب نفوذ  به‌طور تفکیکی برای انواع بیمه‌ها  در سال‌های 90 تا 94 شرایط متفاوتی  داشت . بر مبنای محاسبات انجام‌گرفته ضریب نفوذ بیمه‌های بازرگانی کشور در سال 1392 برابر،1/73 بوده است. این در حالی است که در دوره زمانی سال 1390 ضریب مذکور برابر 1/378 و در سال 1391 برابر 1/849 بوده است.

افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ای کشور از 1/38 در سال 1390 به 1/849 در سال 1391هرچند تا حدودی نشانگر عملکرد رو به گسترش این صنعت بود و عملکرد صنعت بیمه با توجه به رشد منفی تولید ناخالص داخلی حقیقی، مطلوب بود، اما عواملی چون افزایش حق دیه (افزایش حق بیمه شخص ثالث) و کاهش رشد اقتصادی کشور به دلیل تحریم‌های اقتصادی، برافزایش ضریب نفوذ در این سال اثر داشت.   به دنبال کاهش رشد منفی تولید ناخالص داخلی و کاهش رشد حق بیمه‌های تولیدی، ضریب نفوذ در سال 1392 به رقم 1/734 رسیده است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: