کد خبر: ۶۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - 24 January 2016
تقاضاي بانک‌هاي خارجي براي حضور در ايران چالش بزرگي است که پيش روي نظام بانکي‌مان قرار دارد و از سوي ديگر، اصلاح وضعيت سهامداري آنها وعده‌اي است که هنوز عملياتي نشده است.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد:  با برداشته شدن تحريم‌ها و امکان فعاليت مجدد شعب بانک‌هاي ايراني در خارج از کشور، اين بار مسئولان بانک مرکزي از تقاضاي فعاليت بانک‌هاي خارجي در ايران خبر مي دهند. گرچه پيش از تحريم‌ها هم همواره اخباري مبني بر وجود تقاضاهايي از سوي خارجيان براي تاسيس شعبه به ويژه در مناطق آزاد وجود داشت اما اين موضوع تنها در حد ايجاد چند شعبه بانکي مشترک ميان بانک‌هاي خارجي و بانک هاي ايراني بود.

حال دوباره با رفع تحريم‌ها خبر مي رسد که تقاضاهاي مختلفي از سوي بانک‌هاي اروپايي مثل اتريش و ايتاليا مطرح شده و برخي ديگر از کشورها مثل لبنان هم چنين تقاضايي دارند و بانک آي سي بي سي چين که بزرگترين بانک جهان است، خواستار تاسيس شعبه در ايران شده است.
گرچه ابهامات زيادي در اين زمينه وجود دارد اما مسئولان بانک مرکزي مي گويند که هيچ مشکلي در اين زمينه نيست و فرآيند صدور مجوز ايجاد شعب بانک‌هاي خارجي در کشور خيلي زمان بر نخواهد بود و به مستندسازي، بررسي صورت حساب‌هاي مالي و ارائه حداقل‌هايي به عنوان سرمايه پايه، بستگي دارد.

اما موضوع به همين جا ختم نمي شود، شرايطي که در حال حاضر بانک‌هاي ايراني دارند، اين سئوال را مطرح مي کند که آيا در صورت آمدن بانک‌هاي خارجي، بانک‌هاي ايراني قدرت رقابت با آنها را خواهند داشت، چالش‌هايي نظير نرخ سود بانکي که هيچگاه در نظام بانکي ايران حل نشد و همچنان يکي از معضلات و چالش‌هاي اساسي دراين زمينه محسوب مي‌شود.

سرمايه گذاري بانک‌هاي خارجي در بانک‌هاي ايراني و حتي تاسيس اين بانک‌ها در کشور با اعلام رفع تحريم‌هاي بانکي عليه ايران از روز يکشنبه، وارد مرحله جدي تري شده است. کارشناسان معتقدند که ورود سرمايه گذاران خارجي به عرصه بانکداري داخلي، نيازمند تغييرات اساسي است.

براساس قانون جذب سرمايه گذاري خارجي، بانک‌هاي خارجي مي‌توانند 40 درصد سهام بانک‌هاي ايراني را خريداري کنند و طبق بخشنامه بانک مرکزي، سرمايه اوليه مورد نياز براي تاسيس بانک در ايران حداقل 25 ميليون يورو، موسسه اعتباري غيربانکي 15 ميليون يورو و شعبه موسسه اعتباري خارجي حداقل پنج ميليون يورو يا معادل آن به ارزهاي معتبر است.قبل از اعمال تحريم‌هاي بانکي، قوانين بانکي مان اجازه ايجاد شعب به بانک‌هاي خارجي را نمي داد و حاکميت قوانين دولتي بر بانک‌هاي ايران شرايط تاسيس شعب خارجي را فراهم نمي کرد؛ به همين دليل اغلب بانک‌هاي خارجي در ايران دفتر نمايندگي داشتند.

اين دفاتر عموما تمام امور بانکي در رابطه با تجارت و اعتبار اسنادي را انجام مي دادند که فعالان همين دفاتر نيز با تشديد تحريم‌ها دفاترشان تعطيل شد.فاصله گرفتن بانکداري کشورمان با شاخص‌هاي استاندارد بانکداري در ايران نگراني هايي را ايجاد کرده است و بر اين اساس همگان انتظار دارند که با حضور بانک‌هاي خارجي، نظام بانکي ايران هم متحول شود و خود را براي يک رقابت جديد و سازنده آماده کند، در غير اين صورت قدرت رقابت و بازار خود را از دست خواهند داد. شاخص‌هايي از جمله سلامت بانکي و کيفيت خدمات بسيار کمرنگ شده و مقررات پيچيده نيز هر روز پيچيده تر مي شود.

با اين وجود تحليلگران اقتصادي مي گويند که با حضور بانک‌هاي خارجي به کشورمان به ويژه سرزمين اصلي اگر اتفاق بيافتد قفل سرمايه‌گذاري در پروژه هاي مختلف گشوده مي شود و با تزريق نقدينگي به بخش‌هاي مختلف توليدي، بخش توليد از اين وضعيت خارج مي‌شود و اشتغالزايي دوباره رونق مي گيرد.اما مهمترين مزيت حضور آنها در ايران اين است که با خود تکنولوژي‌هاي نوين بانکداري دنيا را خواهند آورد و فضاي ارتباطي بين بانک‌هاي ايراني با خارجي را بهبود خواهد بخشد، اما همه اينها با اما و اگر هايي براي آمدن اين بانک‌ها همراه است.

از سوي ديگر برخي از کارشناسان اقتصادي هم به اين موضوع چندان خوشبين نيستند و مي گويند که اين اتفاق به اين سرعت رخ نخواهد داد و فرآيندي زمان‌بر است و به مرور زمان حضور اندک بانک‌هاي خارجي را شاهد خواهيم بود و موانعي از جمله وضعيت ميزان سهام و غيره دراين فرآيند مانع از حضور جدي و فوري آنها خواهد شد.

آنها مي گويند که اگر قرار باشد بانک‌هاي خارجي در ايران فعاليت کنند، بيشتر تمايل دارند محيط فعاليت شان همان مناطق آزاد باشد نه سرزمين اصلي. در عين حال اگر قرار است اتفاقي در اين زمينه رخ دهد، همان بانک‌هاي مشترکي که پيش از اين تاسيس شده اند، بايد فعال شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: