کد خبر: ۶۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۲۲ دی ۱۳۹۴ - 12 January 2016
«بعضی‌ها نیایند از رکود صحبت کنند. دولت کشور را در شرایط نفت ٣٠دلاری اداره می‌کند، نه نفت ١٤٧دلاری. دولت کشور را در شرایط تحریم اداره می‌کند نه شرایط عادی. دولت باوجود همه توطئه‌ها بر قول خود پا برجاست».
 این سخنان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است در روزی که به منطقه عسلویه آمده بود تا فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را افتتاح کند. دقیقا چند روز مانده به روز «اجرای برجام».

رئیس‌جمهور روحانی در لابه‌لای سخنانش یک خبر خوب هم داد: «ان‌شاءالله در روزهای آینده شاهد در هم پیچیده‌شدن طومار تحریم‌ها در این کشور خواهیم بود» و بعد اضافه کرد: «ملت ایران با ایستادگی و مقاومت و رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی توانست از مسیر سختی عبور کند». 
حالا همه مردم در انتظار لغو تحریم‌ها هستند؛ نفتی‌ها شاید از همه مشتاق‌تر. صادرات نفت کشور سه سال است که از نصف هم کمتر شده است. قیمت پروژه‌ها افزایش پیدا کرده و دسترسی به تکنولوژی و تجهیزات بسیار دشوار شده است.

«بعد از روز اجرا و پایان تحریم‌ها، عظمت این کار را برای مردم توضیح خواهم داد تا مردم بدانند چه کار بزرگی انجام شده است و همسایگان هم بدانند این ملت، ملت بزرگ و غیوری است که می‌تواند از همه پل‌های سخت زمانه عبور کند». این را رئیس‌جمهور روحانی در مراسم افتتاح فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی گفت. فازهایی که ایرانی‌ترین پروژه‌ها بین فازهای ١٦گانه پارس جنوبی هستند.

وقتی روحانی فرمانده اقتصادی شد
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا در ابتدای مراسم افتتاحیه فازهای ١٥و١٦، در سخنانی حسن روحانی را «فرمانده اقتصادی» خواند، زنگنه را وزیری پرتوان توصیف کرد و او را یکی از مدیران دلسوز نظام دانست و از نقش جوانان و مهندسان ایرانی در ساخت و راه‌اندازی این پروژه تقدیر کرد: «در این فازها ١٢٥ میلیون نفر ساعت کار انجام شده است. ٦٠ هزار تن سازه فلزی ساخته شده و شش‌میلیون مترمکعب خاک‌برداری شده است».

طبق قرارداد توسعه فازهای ١٥ و ١٦ تیر ١٣٨٥ به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده بود. «اینکه کار این دو فاز را قرارگاه خاتم‌الانبیا برعهده گرفت و به اتمام رساند علاوه بر کار ارزشمند این قرارگاه به‌معنای همکاری و هماهنگی دولت و نهادهای کشور، ازجمله سپاه پاسداران است».

این بخشی از سخنان رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه فازهای ١٥ و ١٦ بود. به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، به دلیل تغییرات شرح کار، تحریم و تورم مبلغ قرارداد فازهای ١٥و ١٦به ٥/٥ میلیارد دلار افزایش یافته و ١١٣ ماه از شروع کار گذشته است. این دو فاز برای تولید روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد، یک میلیون تن گاز اتان و بیش از یک میلیون تن گاز مایع طراحی شده است.

وزیر نفت پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح فازهای ١٥ و ١٦ گفت: «در صورت تأمین منابع، تا قبل از پایان کار دولت یازدهم، کار تمام فازهای پارس جنوبی (به‌جز فاز ١٤) به‌اتمام خواهد رسید».

بنابر اعلام فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا از فازهای ١٥ و ١٦ تاکنون ١٦ میلیارد و ٣٧٠ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری تزریق شده و ١٥ میلیون بشکه میعانات گازی تولید شده است. رئیس‌جمهور پیش از ترک عسلویه و در فرودگاه این شهر با وزیر و مدیران ارشد وزارت نفت جلسه گذاشت. گفته می‌شود نحوه تأمین منابع پروژه‌های پارس جنوبی، پس از لغو تحریم‌ها از مهم‌ترین موضوعات مطرح در این جلسه بوده است.

زنگنه: اینکه گاز تولید نشود و افتتاح کنیم کار ما نیست
«قصد ما نمایش‌دادن نیست. تکمیل پروژه‌ها هدف اصلی وزارت نفت است. اینکه هنوز عرشه‌ها نصب نشده و یک مترمکعب گاز هم تولید نشده؛ اما فاز (پارس جنوبی) افتتاح شود کار ما نیست!» سخنان وزیر نفت هرچند صراحت نداشت؛ اما انتقادی تلویحی بود از افتتاح فازهای ١٥ و ١٦ در روزهای پایانی دولت گذشته. درحالی‌که نه گازی از بخش دریایی این فازها تولید شده بود و نه تمام واحدهای بخش خشکی آن به‌طور‌کامل به‌بهره‌برداری رسیده بود.

بیژن زنگنه در مراسم افتتاح رسمی فازهای ١٥ و ١٦ گفت: «خوشحالم که این طرح را در شرایطی افتتاح می‌کنیم که بیش از چند روز تا خلاص‌شدن از بند تحریم‌های ظالمانه فاصله نداریم». زنگنه اظهار امیدواری کرد با لغو تحریم‌ها و دسترسی بهتر به تجهیزات و فناوری‌های روز، قیمت تمام‌شده پروژه‌ها کاهش یابد: «به‌خاطر شرایط تحریم، هزینه اجرای پروژه‌ها چندبرابر و به کشور تحمیل شد. این پروژه‌ها با نصف این ارقام قابل‌اجراست».

هشدار نفتی روحانی به عربستان
رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه فازهای ١٥ و ١٦ هم به مسائل صنعت نفت پرداخت، بی‌آنکه نامی ببرد کنایه‌اش را به عربستان زد. خواستار حضور گسترده مردم در انتخابات شد و خط لوله گاز را تسری‌بخش صلح در منطقه نامید. حسن روحانی همچنین افتتاح فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را نماد همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف کشور دانست: «افتتاح فازهای ١٥و ١٦ به معنای آن است که توطئه تحریم نمی‌تواند در اراده ملت بزرگ ایران در برابر قدرت‌های بزرگ خللی ایجاد کند».

وی با اشاره به افتتاح فاز ١٢ در سال گذشته و فازهای ١٥ و ١٦ در شرایط تحریم، به شرایط دشوار همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت دنیا اشاره کرد و افزود: «امسال بودجه را در شرایطی تقدیم مجلس خواهیم کرد که اتکای بودجه به نفت، ٢٥ درصد خواهد بود، در شرایطی که سایر کشورهای تولید‌کننده نفت منطقه ٩٠ تا صددرصد اتکایشان به نفت است».

رئیس‌جمهور آنگاه در جمله هشدار‌آمیزی اضافه کرد: «اگر خواستند به ما ضرر بزنند اول خودشان ضرر می‌کنند. کسر بودجه امسالشان هم صدمیلیارد دلار است». آمارهایی که پیش‌ازاین در رسانه‌ها منتشر شده بود نشان از کسری بودجه صد میلیارد دلاری عربستان داشت. پس پیکان روحانی مشخصا رو به سوی سعودی‌ها بود، بی‌آنکه نامی از این کشور برده باشد.

پیش از شروع مراسم افتتاحیه، وزیر نفت در یک صبحانه کاری با خبرنگاران دراین‌باره جملات صریحی گفت: «اینکه عرضه و تقاضا بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد قبول است، اما معتقدم یک اراده سیاسی، مرتب قیمت نفت را به سمت پایین تحریک می‌کند».

خبرهای خوب روحانی چیست؟
«از همین‌جا به مردم قول می‌دهم که سال ٩٥ سال رونق اقتصادی خواهد بود». رئیس‌جمهور روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اظهار این جمله گفت: «ما بسیار خوشحالیم که یکی از قول‌هایمان در زمینه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی در حال تحقق است. در سال ٩٦ همه فازهای پارس جنوبی (به‌جز فاز ١٤) به پایان خواهد رسید و این کار بزرگی است که دولت یازدهم انجام خواهد داد».

رئیس‌جمهور در جمله امیدوارکننده دیگری، گفت: «از امروز به بعد خبرهای خوشحال‌کننده برای ملت ایران خواهد بود». رئیس‌جمهور لوله گاز را لوله صلح نامید و افزود: «گاز مایه نزدیکی و اتحاد کشورهاست، همان‌طور که شما در اجلاس سران کشورهای گازی در تهران دیدید که گاز مایه نزدیکی و وحدت کشورهاست». او به تلاش دولت برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و استفاده از سوخت پاک گاز را یکی از عوامل کمک به محیط زیست و کاهش آلودگی هوا برشمرد: «گاز یعنی هوای پاک، محیط زیست و نجات از آلودگی که اینها از معضلات بزرگ جهان است. ما شاهد آلودگی در شهرهای بزرگ بودیم و در این ایام برخی دستگاه‌های تبلیغاتی هرچه خواستند گفتند، ولی نگفتند در همین ایام وضع آلودگی هوا در شرق آسیا،‌ هند یا اروپا چگونه بود».
 وی با تأکید بر تلاش برای رفع آلودگی‌های هوا، این کار را بلندمدت توصیف کرد: «پارس جنوبی در روزهای پایانی خود (پس از اتمام همه فازهای تعریف‌شده) می‌تواند سالی صدمیلیارد دلار دستاورد داشته باشد»؛ این را رئیس‌جمهور گفت.

در دولت روحانی چقدر به تولید گاز عسلویه افزوده شد
«از قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌طور ویژه قدردانی می‌کنم، اینها مثل فرزندان من هستند. البته به‌جز آقای عبداللهی که هم‌سن و سال من است». وزیر نفت پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور با اظهار این جملات درباره همکاری با قرارگاه خاتم‌الانبیا، افزود: «ضمن اینکه حساب، حساب بوده و برادری‌مان هم سر جای خودش است». وزیر نفت با اشاره به سخت‌گیری‌های رئیس‌جمهور برای اطمینان از اتمام پروژه‌ها پیش از افتتاح آنها، گفت: «با وجود اینکه هم‌اکنون فازهای ١٧ و ١٨ در حال تولید است، اما به‌دلیل اینکه هنوز تکمیل نشده است، آن را افتتاح نخواهیم کرد». آخرین واحد پالایشگاهی فاز ١٧ و ١٨ هفته گذشته کامل شد.

به گفته زنگنه در دو سال اخیر ١٥٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی کشور افزوده شده است: «این مسئله موجب کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها از ٤٥ درصد در سال ٩٢ به حدود ١٥ تا ٢٠ درصد در سال ٩٤ شده است». وزیر نفت در حضور رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد در صورت تأمین منابع لازم تا پیش از پایان کار دولت یازدهم، همه فازهای پارس جنوبی به‌جز بخشی از فاز ١٤ در صورت تأمین منابع مالی به بهره‌برداری برسد: «با بهره‌برداری کامل از طرح‌های پارس جنوبی تولید ایران با قطر برابری خواهد کرد.

تا پایان دولت یازدهم تولید گاز از این میدان به ٧٠٠ میلیون مترمکعب در روز و میعانات گازی به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید». به گفته زنگنه بعد از اتمام فازهای پارس جنوبی ١٠ میلیون تن به حجم خوراک پتروشیمی‌ها افزوده خواهد شد: «با آماده‌شدن پالایشگاه‌های سیراف، خلیج فارس و پارس ٢، میعانات گازی تولیدشده در پارس جنوبی در پالایشگاه‌های کشور فراورش می‌شود. بدین‌ترتیب ظرفیت تولید فراورش کشور یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند».

٢فاز، ٣ دولت، ٥ وزیر
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این مراسم رقم اولیه قرارداد فازهای ١٥ و ١٦ را دومیلیاردو ٩٩٢ میلیون دلار و زمان اولیه اجرای آن را ٥٢ ماه اعلام کرد: «به دلیل تغییر شرح کار، تحریم و تورم مبلغ قرارداد افزایش یافت».

رکن‌الدین جوادی با اشاره به اینکه فازهای ١٧ و ١٨ تا پیش از تابستان سال آینده آماده افتتاح است، از بهره‌برداری فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ تا سال آینده در صورت تأمین منابع لازم خبر داد: «تولید روزانه پارس جنوبی هم‌اکنون ٤٢٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی غنی است که با تکمیل تمام فازها تولید آن معادل پنج‌میلیون‌و ٨٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز می‌شود». وی اجرای فازهای ١٥ و ١٦ پارس چنوبی را حاصل تلاش سه دولت، پنج وزیر، چهار مدیرعامل شرکت ملی نفت، چهار مدیرعامل نفت و گاز پارس و سه مدیرعامل سپانیر دانست: «در ١١٣ ماه از آغاز کار این پروژه، حدود پنج‌میلیاردو ٥٠٠ میلیون دلار هزینه شده است».

جوادی سهم ساخت داخل در اجرای این پروژه را ٧٠ درصد عنوان کرد: «این بالاترین رقم در استفاده از ساخت داخل در یک پروژه است». سهم ساخت داخل در فاز ١٢ پارس جنوبی، ٦٧ درصد بود. معاون وزیر نفت ارزش محصولات این فازها را از زمان راه‌اندازی تاکنون با نفت ٥٠ دلاری، سه میلیارد دلار عنوان کرد: «با تکمیل ظرفیت، این پروژه سالانه شش میلیارد دلار درآمد خواهد داشت که به معنی بازگشت اصل سرمایه در کمتر از یک سال است».

به گفته جوادی برای تکمیل پروژه و پیش راه‌اندازی فازهای ١٥ و ١٦ در دولت یازدهم ٧٠٠ میلیون دلار هزینه شده است. رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت، پیش از سخنرانی زنگنه، رقم اولیه قرارداد فازهای ١٥ و ١٦ را دو میلیاردو ٩٩٢ میلیون دلار و زمان اولیه اجرای آن را ٥٢ ماه اعلام و دلیل اضافه‌شدن مبلغ قرارداد و زمان اجرای آن را «تغییرات شرح کار، تحریم و تورم» اعلام کرد.

دولت به وعده‌های خود نسبت به فضای غیرامنیتی در انتخابات عمل کرده
«حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری، در سخنرانی خود در افتتاح فازهای ١٥ و ١٦ پارس‌جنوبی، به مسائل سیاسی و جاری کشوری هم اشاره کرد. بخش‌هایی از سخنان رئیس‌جمهوری در ادامه می‌آید:

*تحریم درست‌کردن کار ساده‌ای است و با یک بی‌عقلی تحریم درست می‌شود. ‌برداشتن تحریم و تعامل سخت است. خراب‌کردن و آتش‌زدن که کاری ندارد، ساختن کار مهمی است.
*دولت، کشور را در شرایط تحریم اداره می‌کند نه در شرایط عادی. دولت باوجود همه توطئه‌ها، بر سر قول‌های خود پابرجاست و ان‌شاء‌الله در روزهای آینده شاهد درهم پیچیده‌شدن طومار تحریم در کشور خواهیم بود.

*امسال امیدواریم از خشک‌سالی عبور کنیم و سالی است که ان‌شاءالله ملت دو انتخابات بزرگ را با فرجامی نیکو انجام خواهد داد و پای صندوق آرا، با صف‌های طولانی حاضر خواهد شد.
*دولت به وعده‌های خود نسبت به فضای باز سیاسی، متعادل و غیرامنیتی در انتخابات عمل کرده و خواهد کرد و ان‌شاءالله شورای محترم نگهبان هم در همین مسیر خواهد بود و ما شاهد نشاط سیاسی در کشور ایران خواهیم بود.

*با دعوا، اختلاف و افراطی‌گری به هیچ‌جا نمی‌رسیم. همه باید متحد شویم تا انتخابات صحنه رقابت آزاد، ‌اخلاقی و درست و عاقلانه باشد.

*انتخابات جای تهمت و تحقیر نیست چرا واقعیت را به مردم نگوییم؟ برای چه دولت منتخب مردم را تخریب کنیم؟ دروغ که واضح می‌شود. کسی نمی‌تواند در بلندمدت به مردم دروغ بگوید چرا از خوشحالی مردم شاد نیستیم؟ اختلاف به طور طبیعی پیش می‌آید اما اختلافات کوچک را نباید به شکاف‌های بزرگ تبدیل کنیم. منفعت کشور مال همه است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: